به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۲۲۰۸۹۵

سازمان‌جنگل‌ها آتش‌سوزی‌۴۰هزار هکتاری رارد کرد

گروه جامعه: مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید که اطلاعات اخیر منتشر شده درمورد آتش‌سوزی در ۴۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور اطلاعات خامی است که وجهه تخصصی ندارد، چراکه برای تحلیل تصاویر ماهواره‌ای باید آن‌ها را با نقشه‌های جنگل و مرتع تطبیق دهیم.
سازمان‌جنگل‌ها آتش‌سوزی‌۴۰هزار هکتاری رارد کرد
به گزارش ایسنا، سازمان فضایی ایران گزارشی از وضعیت آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در کشور طی یک ماه اخیر منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در خرداد ماه سال جاری بیش از ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع درگیر آتش‌سوزی بودند. گزارش سازمان فضایی ایران در حالی وسعت آتش‌سوزی‌ها طی یک ماه را ۴۰ هزار هکتار اعلام کرده است که سازمان جنگل‌ها می‌گوید سالانه به طور متوسط ۱۶ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دچار حریق می‌شوند. همچنین آمار رسمی منتشر شده از آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور تفاوت زیادی با تصاویر ماهواره‌ای دارد.رضا بیانی - مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - در گفت‌و گو با ایسنا درباره این تفاوت فاحش در وسعت مناطق دچار حریق در کشور اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها بیش از پنج سال است که به تصاویر ماهواره‌ای وقوع حریق در کشور دسترسی دارد. تصویری که این ماهواره‌ها از مناطق درگیر حریق منتشر می‌کنند به‌صورت خام قابل استفاده نیست و باید با نقشه‌های جنگل و مرتع تطبیق داده شود. این آمار ۴۰ هزار هکتاری نشان می‌دهد که سازمان فضایی ایران کل محدوده‌ای که در تصاویر تغییر رنگ داده‌اند را به عنوان آتش‌سوزی در جنگل و مرتع گزارش کرده است.وی ادامه داد: در برخی مناطق ما بیرون‌زدگی‌های سنگی و کوه‌ها یا زمین‌های بدون پوشش گیاهی داریم که تصاویر ماهواره‌ای با رنگ‌های مختلف، وقوع آتش در آن‌ها را نیز نشان می‌دهند. حتی بارها دیده شده که از آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی نیز تصویربرداری شده است. از این‌رو برای تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای نیاز به انطباق آن‌ها با نقشه‌های کشور داریم. همچنین بین آتش‌سوزی‌های سطحی و آتش‌سوزی‌هایی که به تنه و تاج درخت آسیب می‌زند، تفاوت وجود دارد.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌ در اراضی کشاورزی مجاور جنگل و مرتع تصریح کرد: حتی گاهی دیده شده که در منطقه زاگرس، خشخاش کاشته شده است و برای از بین بردن آن زمین کشت آتش زده شده است. تمامی این‌ها در تصاویر ماهواره‌ای تحت عنوان آتش‌ در جنگل و مرتع نشان داده می‌شود.بیانی در ادامه با اشاره به اینکه ما منکر افزایش آتش‌سوزی‌ها در کشور طی یک ماه اخیر نیستیم، گفت: به‌طور قطع آمار منتشر شده از سوی سازمان فضایی درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در کشور «کلی» است و به هیچ عنوان وجهه تخصصی ندارد. آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی، اراضی بایر و آتش‌سوزی‌های سطحی باید در این تصاویر مشخص شوند.وی افزود: سازمان جنگل‌ها خود به این تصاویر ماهواره‌ای دسترسی دارد اما به دلیل آنکه محکوم به ارائه آمار نادرست می‌شویم تاکنون اقدام به انتشار اطلاعات خام آن‌ها نکرده‌ایم.به گفته بیانی، آمار سازمان جنگل‌ها از آتش‌سوزی‌های جنگلی در کشور طی سال گذشته ۳۰۰۰ هکتار است و نمی‌توان ادعا کرد که ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طی یک ماه سوخته‌اند.حدود یک ماه است که در کشور با آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها و مراتع مواجه هستیم و تاکنون نیز متاسفانه پنج نفر از نیروهای مردمی هنگام اطفای حریق جان خود را از دست داده‌اند. 
برچسب ها: آتش سوزی جنگل