به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۲۲۰۹۵۰

هوک: تحریم تسلیحاتی ایران به پایان نخواهد رسید

هوک: تحریم تسلیحاتی ایران به پایان نخواهد رسید
گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز سه‌شنبه، دهم تیر در دیدار با نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، با تقدیر از تلاش‌های واشینگتن در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران، خواهان برقراری تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد؛ برایان هوک، نیز «اطمینان» داد که «تحریم تسلیحاتی ایران به پایان نخواهد رسید».

این دیدار ساعاتی پیش از آغاز نشست شورای امنیت برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا انجام شد. آمریکا خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بدون محدودیت زمانی شده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خود روز سه‌شنبه با حضور در نشست شورای امنیت در خصوص لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران سخنرانی خواهد کرد. برایان هوک در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود به کشورهای متحد آمریکا، پس از دیدار از عربستان و بحرین، روز سه‌شنبه به اسرائیل رسید. نتانیاهو در بیانیه مطبوعاتی پیش از آغاز مذاکراتش با هوک گفت: «ما موضوع‌های مهم زیادی برای رایزنی داریم؛ حتی موضوع‌هایی که منتظر پایان بحران ویروس کرونا نمی‌مانند.» نخست وزیر اسرائیل بار دیگر بر مواضع خود در این بیانیه تاکید کرد: «تهران با دروغ گفتن به جامعه جهانی و جلوگیری از دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مهم، به تولید جنگ‌افزار هسته‌ای ادامه می‌دهد؛ به تشویق خشونت و تامین گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد، ولی جهان دست روی دست گذاشته است.» نتانیاهو اما گفت: «ما هر اقدام لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم.»
 
وی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت اسرائیل نخواهد گذاشت ایران «جبهه ترور دیگری از خاک سوریه را علیه اسرائیل فعال کند».
نتانیاهو با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور سوریه به او هم هشدار داد: «(بشار) اسد، کشورت را به خطر می‌اندازی.» برایان هوک با اشاره به نزدیک شدن اواخر مهر، پایان موعد تحریم تسلیحاتی ایران، گفت این امر به ایران امکان می‌دهد «به صادرات اسلحه به حزب‌الله و جهاد اسلامی ادامه دهد». هوک با تاکید بر این‌ که «ایران برای اسرائیل و جهان یک تهدید است» گفت پایان تحریم تسلیحاتی ایران موضوعی نیست که اتفاق بیفتد؛ آمریکا «تضمین» می‌کند که این امر رخ نخواهد داد. بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه شب نیز در یک سخنرانی آنلاین برای یک سازمان آمریکایی گفته بود کشورش جامعه جهانی و به ویژه اعضای شورای امنیت را فرا می‌خواند که از طرح آمریکا برای تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران حمایت کنند.
 
همزمان، دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، یک‌شنبه در سخنانی در حمایت از طرح مورد نظر آمریکا گفته بود: «حتی در شرایط کنونی منطقه «تسلیحات ایرانی بدون مانع در عراق، سوریه، لبنان، یمن و به تازگی در لیبی هم جا به جا می‌شود و به دست شبه نظامیان و "گروه‌های تروریستی" می‌رسد که به تنش و بحران‌ها دامن زده است». بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در شورای امنیت تصویب شد، تحریم تسلیحاتی ایران از هفته آخر مهرماه امسال به پایان می‌رسد. برایان هوک پیشتر تاکید کرده که در صورت وتو شدن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، آمریکا از راه‌های دیگر برای تحقق این هدف استفاده خواهد کرد. در همین حال در تهران سخنگوی وزارت خارجه ایران حمایت عربستان و بحرین از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را که در دیدار مقامات این دو کشور با برایان هوک مطرح شده بود، «طنز تلخ» نامیده و آن را رد کرده است.
 
برچسب ها: برایان هوک