به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۲۲۱۰۲۵

اثر کوتاه‌مدت آلودگی هوا بر مرگ‌ومیر

گروه علمی: محققانی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تین برگرن هلند در پژوهشی اثر کوتاه‌مدت آلودگی هوا بر شش کلانشهر ایران را بررسی کردند.
اثر کوتاه‌مدت آلودگی هوا بر مرگ‌ومیر
به گزارش ایسنا، بررسی اثرات آلودگی بر سلامت انسان‌ها به دلیل اثراتی که آلودگی هوا بر سرمایه انسانی کشورها می‌گذارد و همچنین تخمین هزینه‌هایی که آلودگی هوا به سلامت انسان‌ها تحمیل می‌کند، به منظور اتخاذ سیاست‌های کنترل آلودگی هوا، مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. حوزه‌های اصلی مورد توجه اقتصاددانان در این ادبیات، بررسی اثرات آلودگی هوا روی شاخص‌های مختلف سلامت، میزان مرگ‌ومیر انسان‌ها و اثرات این پدیده بر نوزادان تازه متولد شده است.محققان در پژوهشی با عنوان بررسی اثر کوتاه مدت آلودگی هوا بر مرگ‌ومیر در شش کلان شهر در ایران  این موضوع را بررسی کرده‌اند.در این پژوهش که توسط محمدحسین رحمتی، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه شریف، وحید مغانی، دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه تین برگرن هلند و محمد وصال، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، عنوان شده است: «در این مطالعه سعی خواهد شد تا اثرات آلودگی هوا بر مرگ‌ومیر در ایران بررسی شود. آلودگی هوا هم می‌تواند اثرات بلندمدت بر سلامت افراد داشته باشد و هم به صورت کوتاه‌مدت سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد.»پژوهشگران در این مطالعه، برای بررسی اثرات آلودگی هوا بر میزان  مرگ‌ومیر، از داده‌های مرگ‌ومیر و آلودگی هوای  شش کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ استفاده کرده‌اند.شاخص‌های آلودگی شامل اطلاعات مربوط به ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون، مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ازن هستند که در ایستگاه‌های مختلف شهرهای مذکور جمع‌آوری شده‌اند. داده‌های ایستگاه‌های مختلف برای هر شهر، تجمیع و متوسط هر شهر از روی اطلاعات ایستگاه‌های مختلف در آن شهر، به صورت روزانه تولید شده است.

در این پژوهش آمده است:« داده‌های دیگری که در کنار داده‌های آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، داده‌های فردی مرگ‌ومیر شش شهری هستند که برای آن‌ها داده‌های آلودگی هوا موجودند. این داده‌ها صرفا محدود به افرادی می‌شوند که در اثر سرطان‌ها و تومورها، بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های گوارشی در طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ جان خود را از دست داده‌اند.»نویسندگان این مقاله می‌گویند:« در این مطالعه، سعی می‌شود با استفاده از تغییرات میزان آلودگی در طول زمان و در شهرهای مختلف به وسیله مقایسه آثاری که این تغییرات بر میزان مرگ‌ومیر می‌گذارند، بتوان اثر آلودگی هوا بر میزان مرگ‌ومیر را اندازه‌گیری کرد. از منظر ادبیات نظری و روش تخمین، روش این تحقیق مشابه روش‌های مرسوم اقتصادسنجی است. به این منظور، متغیری که به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار می‌گیرد، وضعیت مرگ‌ومیر به صورت روزانه است.»نتایج بررسی اثر کوتاه‌مدت آلودگی هوا بر میزان مرگ‌ومیر نشان داد اگر چه میزان روزانه سطوح آلاینده‌ها بر میزان مرگ‌ومیر اثر معنی‌داری ندارد، اما میزان مجموع مرگ‌ومیر به علل ذکر شده، تحت تاثیر میزان گاز مونواکسید کربن طی دو هفته پیش از مرگ است. با استفاده از مدل رگرسیون پواسون، نتایج به دست آمده نشان داد که افزایش مونواکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد در هر روز، به طور معنی‌داری سبب افزایش میزان مرگ‌ومیر به دلایل بیماری‌های تنفسی می‌شود. همچنین اثر میزان ذرات معلق در هر روز و طی دو هفته قبل، بر میزان مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات گوارشی قابل توجه است.مقاله‌ حاصل از این مطالعه در دومین شماره‌ بیستمین دوره‌ فصلنامه "پژوهش‌های رشد و توسعه پایدار" منتشر شده است.