به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۲۱۰۸۲

نماد بورسی سیتا چند درصد رشد می کند؟

گروه اقتصادی: صبح چهارشنبه عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد. البته بسیاری از کارگزاری‌ها امکان ثبت سفارش آفلاین را برای مشتریان خود فراهم کردند تا فرایند عرضه اولیه برای آن‌ها راحت‌تر صورت بگیرد.
نماد بورسی سیتا چند درصد رشد می کند؟
در این عرضه اولیه هر کد بورسی مجاز است حداکثر ۸۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۴۹۰ تا ۱۵۷۵ سفارش دهد که البته با توجه به احتمال مشارکت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری تا ۴ میلیون نفری، به هر نفر حدود ۳۳۰ تا ۳۴۵ سهم (معادل ۵۲۰ تا ۵۴۵ هزار تومان) به هر فرد تخصیص پیدا کند. 
 
سیتا چقدر رشد خواهد کرد؟
با توجه به وضعیت بازار و عرضه‌های اولیه قبلی پیش بینی می‌شود نماد سیتا حداقل ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.
 
نگاهی به وضعیت و گزارش های شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین
شرکت سیمان تامین در پایان خرداد ماه امسال در ۲۹ شرکت بورسی و ۲۰ شرکت غیر بورسی سرمایه‌گذاری کرده که مجموع ارزش بازار این شرکت‌ها ۱۰ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال بوده است. از نظر ارزشی ترکیب دارایی‌های این شرکت در پایان خردادماه ۶۹ درصد سرمایه‌گذاری‎های سیتا در شرکت‌های بورسی بوده و ۳۱ درصد مابقی در خارج از بورس بوده است. در میان این شرکت‌ها ۱۴نماد بورسی سیمان نیز به چشم می‌خورد که چیزی حدود ۹۸ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را شامل می‌شود.سیتا در خرداد ماه از فروش حدود ۲۱ میلیون سهم سیمان خوزستان (سخوز) سودی معادل ۱۴۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ریال سودآوری داشته است. سیتا همچنین ۵۱٫۴۸ درصد سهام سفارس، ۶۸٫۶۳ درصد سصوفی، ۵۱٫۶۳ درصد سرود، ۵۷٫۵۴ درصد ساروم و ۵۳٫۳ درصد سهام سقاین را در اختیار دارد.همچنین بر اساس گزارش عملکرد سالانه سیتا، در سال ۱۳۹۸ به ازای هر سهم ۸۳۶ ریال سود داده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۱۳۱ درصدی داشته و در مقایسه با سال مالی ۹۶ نیز ۳۵۲ درصد افزایش داشته است. همچنین سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تامین از ۴۷۱ میلیارد تومان در سال مالی گذشته به حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان در سال منتهی به پایان اردیبهشت ۹۹ افزایش یافته است.همچنین بر اساس ارزش‌گذاری انجام شده که در سایت بورس منتشر شده است، ارزش خالص هر سهم این شرکت معادل ۲۱۶۷۷ ریال برآورد شده که با توجه به قیمت ۱۵۷۵۰ ریالی اعلام شده از سوی سازمان بورس حدود ۷۳ درصد ارزش واقعی آن است که مطابق با مبنای قیمت‌گذاری عرضه اولیه‌هاست.با توجه به خبر تصویب افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی قیمت سیمان به نظر می‌رسد سیتا عرضه اولیه‌ای جذاب باشد و قیمت هر سهم آن دستکم تا پایان تابستان به بالای ۳۵۰۰ تومان برسد. شرکت سیتا که با سرمایه ۱۱ هزار میلیارد ریالی در بورس پذیرش شده است در سال گذشته افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی را به پایان رسانده است.