به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۲۱۲۵۶
ادامه زمامداری پوتین تا 83 سالگی‌اش

حکمرانی پوتین تا سال ۲۰۳۶ تضمین شد

گروه بین الملل: رفراندوم تغییر قانون اساسی روسیه به پایان رسید. ۷۸ درصد از صاحبان حق رای در روسیه به تغییرات پیش‌بینی شده رای مثبت دادند. تغییراتی که زمینه را برای تمدید دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ فراهم می‌کند.
حکمرانی پوتین تا سال ۲۰۳۶ تضمین شد
با این تغییرات ولادیمیر پوتین می‌تواند دو دوره دیگر زمام امور در روسیه را بر عهده گیرد. هر دوره ریاست جمهوری در روسیه شش ساله است و دوره کنونی ریاست جمهوری او سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد. به این ترتیب، ولادیمیر پوتین می‌تواند تا سال ۲۰۳۶ بر این کشور رهبری کند.در سایه پیروزی در این رفراندوم، پوتین که ۶۷ سال سن دارد، رهبری روسیه را تا سن ۸۳ سالگی برای خود تضمین کرده است.پوتین از سال ۲۰۰۰ به این سو در مقام رئیس جمهور یا نخست‌وزیر بر روسیه حکم رانده است. از این رو، مخالفان از رهبری دائم‌العمر پوتین بر روسیه سخن می‌گویند.میزان مشارکت مردم در رفراندوم تغییر قانون اساسی حدود ۶۵ درصد اعلام شده است. ۱۱۰ میلیون نفر در روسیه از حق شرکت در این همه‌پرسی برخوردار بودند. در این همه‌پرسی، ۷۸ درصد از مردم به تغییرات در قانون اساسی رای مثبت داده‌اند و ۲۱ درصد با این تغییرات مخالفت کرده‌اند.
تغییرات قانون اساسی روسیه
 تغییرات قانون اساسی روسیه چند عرصه مختلف را شامل می‌شد. از آن جمله  افزایش سالانه حقوق بازنشستگی و منع ازدواج هم‌جنس‌گرایان در روسیه. اما مهم‌ترین تغییر در قانون اساسی، تغییری سیاسی است. تغییری که عملا راه ریاست جمهوری دو دوره دیگر برای پوتین را هموار می‌کند.آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه با اشاره به "تخلفات" صورت گرفته در رفراندوم تغییر قانون اساسی، اعلام کرده است که نتایج این رفراندوم را نمی‌پذیرد. گفته می‌شود که پیش از پایان کامل کار حوزه‌های رای‌گیری، نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شده است. افزون بر آن، نیروهای اپوزیسیون از "صدها مورد تخلف" در حوزه‌های رای‌گیری خبر داده‌اند. گفته شده است که در برخی نقاط، مردم وادار به شرکت در رفراندوم شده‌اند.
ناوالنی گفته است که به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ در شرایط کنونی از برگزاری تظاهرات اعتراضی صرف‌نظر می‌کند. او گفته است که در پايیز سال جاری، علیه این رفراندوم اقدام به برپایی تظاهرات خواهد کرد.
ناوالنی گفت: «آنچه پوتین از آن بیش از هر چیز دیگری واهمه دارد، دیدن مردم معترض در خیابان‌ها است.» ناوالنی اعلام کرده است که پس از فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در روسیه، "همراه با صدها هزار و چه بسا میلیون‌ها‌ نفر از مردم" به خیابان خواهد آمد. این در حالی است که الا پامفیلووآ، رئيس کمیسیون برگزاری رفراندوم اعلام کرده است که همه‌پرسی شفاف صورت گرفته و همه چیز طبق قانون پیش رفته است.

 
برچسب ها: پوتین روسیه