به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۲۱۴۱۸

سامانه ثبت نام واعلام نتایج آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان

گروه جامعه: سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان یا سمپاد در سال 1355 و با هدف استعدادیابی دانش آموزان تیزهوش و فراهم نمودن بستر مناسب برای این دسته از دانش آموزان تاسیس گردید. مدارس سمپاد یا به اصطلاح عامیانه تر، مدارس تیزهوشان در دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم شعبی در سراسر کشور دارد که مدارس دخترانه آن با نام فرزانگان و مدارس پسرانه سمپاد با نام علامه حلی شناخته می‌شوند.
سامانه ثبت نام واعلام نتایج آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان
گزینش دانش آموزان تیزهوش و متقاضیان تحصیل در مدارس تیزهوشان از طریق برگزاری آزمون ورودی پایه ششم به هفتم برای ورود به مقطع متوسطه اول و هم چنین آزمون ورودی پایه نهم به دهم برای ورود به مقطع متوسطه دوم انجام می‌شود و در بعضی مواقع آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم نیز در صورت خالی ماندن ظرفیت مدارس تیزهوشان برگزار می‌شود.
ثبت نام تیزهوشان برای آزمون‌های ورودی مقاطع مختلف هر ساله در بازه زمانی مشخص و از طریق سامانه‌های استعداد‌های درخشان صورت می‌گیرد که آدرس این سامانه‌ها برای ثبت نام تیزهوشان در مقاطع مختلف متفاوت می‌باشد. در ادامه این مقاله، به شرح جزئیات هر یک از این سامانه‌ها و امکانات موجود در هر سامانه آن پرداخته ایم.
می توان گفت که سامانه  azmoon.medu.ir اصلی ترین سامانه برای ثبت نام آزمون ورودی تیزهوشان می‌باشد چرا که با ورود به این سایت می‌توان گزینه‌های مختلف سمپاد پایه هفتم، دهم و حتی تکمیل ظرفیت پایه هشتم را مشاهده نمود. با انتخاب گزینه سمپاد پایه دهم وارد سامانه سامانه ثبت نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان ( دوره دوم ) شده که دارای دو بخش مجزا می‌باشد و بخش سمت چپ، شامل آخرین اخبار و اطلاعیه‌های ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم می‌باشد. در این بخش، هرگونه اخبار تاریخ ثبت نام، پرداخت هزینه، زمان برگزاری آزمون و غیره از طریق این بخش اعلام می‌شود. به همین دلیل متقاضیان شرکت در این آزمون می‌توانند برای اطلاع از آخرین اخبار در این مورد، به این بخش سامانه رجوع نمایند.

سمت راست سامانه به منظور ورود به پنل کاربری داوطلبان ثبت نام استفاده می‌شود که این دانش آموزان می‌توانند با استفاده از کد ملی و رمز ورود همگام که از مدیر مدرسه محل تحصیل خود دریافت نموده اند وارد پنل کاربری خود شده و امور مربوط به مدارس تیزهوشان اعم از ثبت نام در آزمون ورودی، پرداخت هزینه ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه و مشاهده نتایج آزمون را انجام دهند.
سامانه azmoon.medu.ir هم چنین برای ورود به سامانه ثبت نام تیزهوشان پایه ششم به هفتم و تکمیل ظرفیت سمپاد پایه هشتم نیز استفاده می‌شود که آزمون تکمیل ظرفیت هر ساله برگزار نمی شود و در صورت تصمیم سازمان استعداد‌های درخشان مبنی بر برگزاری آزمون ورودی برای ورود به این دوره، لینک ورود به سامانه ثبت نام تکمیل طرفیت مدارس سمپاد در صفحه اول سایت azmoon.medu.ir فعال خواهد شد.
اما برای ثبت نام در دوره متوسطه اول و یا ورود به پایه هفتم،  با انتخاب گزینه سمپاد پایه هفتم، کاربر وارد سامانه hoosh.medu.ir می‌شود که در ادامه به آن بیشتر پرداخته شده است.
ثبت نام تیزهوشان پایه ششم به هفتم به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سامانه  ثبت نام سنجش و پذیرش پایه هفتم دبیرستان‌های استعدادهای درخشان ( دوره اول ) به آدرس hoosh.medu.ir صورت می‌گیرد. با ورود به این سامانه می‌توان مشاهده نمود که تفاوت چندانی با ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم ندارد و دارای بخش‌های مشابه برای اعلام اخبار و نشر اطلاعیه‌های مختلف و بخش ورود به سامانه با استفاده از کد ملی و رمز عبور همگام می‌باشد.  در بخش زیرین ورود به سامانه نیز دو شماره پشتیبانی برای تماس با استعداد‌های درخشان قابل مشاهده می‌باشد. سامانه‌های دیگری هم برای ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس تیزهوشان وجود دارد که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.
یکی دیگر از سامانه‌هایی که می‌توان از آن برای ثبت نام آزمون تیزهوشان استفاده نمود، سایت sampad.medu.ir یا سامانه اطلاع رسانی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان کل کشور می‌باشد. این سامانه بیشتر به منظور اطلاع رسانی مدارس سمپاد استفاده می‌شود و آخرین اخبار سازمان استعداد‌های درخشان، اعم از زمانبندی ثبت نام‌ها، منابع آزمون و حتی اخبار مربوط به المپیاد‌های دانش آموزی در آن قرار می‌گیرد.
از طریق سامانه سمپاد هم می‌توان ثبت نام در آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد را انجام داد چون در منوی این سایت یک بخش مخصوص ورود به سامانه وجود دارد که همانند سامانه‌های قبلی ذکر شده در این مقاله می‌توان با استفاده از کد ملی و رمز عبور همگام وارد سایت شد و ثبت نام تیزهوشان را تکمیل نمود.
و اما آخرین سامانه ای که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم سامانه همگام به آدرس hamgam.medu.ir می‌باشد که یکی دیگر از راه‌های متعدد ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان می‌باشد. دانش آموزانی که در پایه‌های ششم ابتدایی و نهم متوسطه مشغول به تحصیل هستند، در صورت داشتن شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان می‌توانند با ورود به سامانه همگام ثبت نام تیزهوشان را برای ورود به پایه‌های هفتم و دهم انجام دهند.