کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ذوالنور: آقای ظریف! استغفار کنید

15 تير 1399 ساعت 13:56

گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای ظریف! مسیر و هدف‌گذاری سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. سیاست‌های بالادستی نظام بر تکیه بر توانمندی‌های داخلی تأکید دارد اما شما وارونه عمل کردید و داخل را رها کردید.


به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در جریان گزارش وزیر امور خارجه در جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 15 تیر 99) گفت: آقای ظریف! ریل گذاری و هدف گذاری در خصوص سیاست خارجی ما در دوران شما از ابتدا غلط بود. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج ریل‌گذاری کردید. اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کردید محقق نشد.نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند سیاست‌های بالادستی و سیاست اصلی نظام تکیه بر توانمندی‌های داخلی است. حل مشکلات از طریق داخل و تکیه بر منطقه است. اصل بر بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است، اما آقای ظریف شما وارونه عمل کردید. داخل و منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید.وی ادامه داد: آقای ظریف! به کسی که نباید اعتماد می‌شد تمام اعتماد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنجا متمرکز کردید که البته خروجی این کار چیزی جز این که هست نمی‌تواند باشد.ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما مخالف دیپلماسی و دیپلماسی فعال نیستیم. ما مخالف رابطه با دنیا نیستیم. ما نمی‌گوییم مسائل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید در عرصه بین المللی رها و ترک کنیم. مسأله اینجاست که مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نباید عوضی رفت. شما مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدا کج رفتید. تضمین نگرفتید.نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر می‌دانستید چرا خلافش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل کردید و اگر نمی‌دانستید در طول مذاکرات مقام معظم رهبری کراراً تذکر دادند، چرا توجه نکردید؟وی افزود: مقام معظم رهبری شروط یازده گانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باره مذاکرات تعیین کردند، چرا به این شروط عمل نشد؟ چرا قدرت و ابزار چانه زنی‌تان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادید که امروز شما به دنبال آنها بدوید؟

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای ظریف! در ابتدای مذاکراتی که شما با آقای کری داشتید، آقای کری گفت ما اجازه نمی‌دهیم بیش از 2 هزار کیلوگرم شما اورانیوم غنی‌شده داشته باشید. ولی شما بعد از آن مذاکرات طولانی این مقدار اورانیوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 300 کیلو رساندید. در این مذاکرات چه کردید.نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف! شما بالای 10 تن اورانیوم غنی‌سازی شده کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اورانیوم خام مبادله کردید یا کیک زردی که باید چرخه غنی سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کند و ابزار چانه‌زنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست ملت خارج کردید.وی افزود: آقای ظریف! شما به عنوان بازطراحی و بهینه سازی رآکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن وضعیت درآوردید که دشمن از شما دیگر خیالش راحت بود، چرا باید حرف شما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گوش کند؟ شما 19 هزار سانتریفیوژ کشور، منصوبینش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به 5 هزار و 100 عدد رساندید و در ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها در مورد 20 درصد غنی‌سازی با ما حرف می‌زدند و نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از چرخه مذاکرات خارج کرده بودند و روی فوردو چانه زنی می‌کردند اما شما نطنز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نابود کردید.ذوالنوری خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری بر حرکت متناظر و گام به گام تأکید کردند، شما یکجا همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در طبق اخلاص گذاشتید و تحویل دادید بدون آنکه تضمینی بگیرید. می‌دانستید طبیعت آمریکا و غرب این است یا نمی‌دانستید؟ اگر می‌دانستید چرا این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نکردید و اگر نمی‌دانستید چرا به تذکرات مقام معظم رهبری گوش ندادید.

نماینده مردم قم در مجلس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند همه این مذاکرات باید نتیجه‌اش رفع کل تحریم‌ها باشد و الا خسارت بخس است. چرا ملت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این خسارت محض رساندید؟وی افزود: چرا به عنوان مذاکره سه سال منطقه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کردید؟ وقتی شما می‌دانستید وضعیت این چنین است، چرا پیمان‌های دو جانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه برقرار نکردید؟ چرا با کشورهایی مثل چین که ما باید مهم‌ترین ارتباط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با آنها داشته باشیم،‌ علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید و ما مدت‌های طولانی در این کشورها سفیر نداشتیم و دیپلماسی اقتصادی ما تعطیل بود.ذوالنوری خاطرنشان کرد: امروز با چین قرارداد می‌بندید، چرا آن روزی که در موضع قدرت بودید چنین کارهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها و تعطیل کردید؟ در مورد فشاری که امروز به مردم می‌آید، آقای ظریف! دولت و شخص جنابعالی باید پاسخگو باشید و در پیشگاه خدای متعال استغفار کنید.


کد مطلب: 221528

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/221528/ذوالنور-آقای-ظریف-استغفار-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir