کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«جذابیت» در نگاه مدیران صداوسیما!

شبکه ايران , 30 آبان 1392 ساعت 13:35

گروه فرهنگ و هنر:​ مدیر مهمترین شبکه تلویزیون ما می‌گوید بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای برنامه دارند اما این را نمی‌گوید برنامه‌ای که جذابیت نداشته باشد یا تکراری باشد، تماشایش چه فایده‌ای دارد؟ مدیر ما می‌گوید شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نمی‌گوید این فعل «فراهم آوردن» را باید در چه زمانی صرف کرد؛ حال، گذشته، ماضی نقلی، ماضی بعید یا آینده!


می‌گویند او که خواب است را می‌توان بیدار کرد اما او که خودش را به خواب زده، نه! مدت‌هاست از کاربلدان برنامه‌سازی در تلویزیون گرفته تا کارشناسان رسانه از کیفیت پایین برنامه‌های تلویزیون و استفاده نکردن از چهره‌های امتحان پس داده در این رسانه می‌گویند و اقبال فراوان مخاطبان به کانال‌های ماهواره‌ای را نتیجه بی‌برنامه‌گی‌های مدیران سیما می‌دانند اما باز هم یکی از مدیران ارشد سیما بی‌توجه به واقعیت به جای قبول ضعف‌های موجود در این رسانه، سعی کرده تمام عیار از تلویزیون دفاع کند. مهدی فرجی را می‌گویم؛ مدیر شبکه اول سیما که در تازه‌ترین گفت وگویش با «هفت صبح» صحبت‌هایی را کرده به شدت عجیب و غیرقابل باور. او ابتدا می‌گوید:«با وجود شبکه‌های جدید در تلویزیون، بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای فیلم سینمایی، سریال و برنامه‌های ورزشی را دارند بنابراین علاوه بر شبکه‌های اصلی، شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده.»

در جایی دیگر ایشان به کل منکر از دست دادن نیروهای کاربلدی مانند رضا عطاران و مهران مدیری و مهاجرت آنها به مدیوم‌هایی مانند شبکه خانگی و سینما شده و گفته است:«جریان مهاجرت به تلویزیون در این سال‌ها از سایر حوزه‌ها افزایش یافته و فیلم‌سازان نامداری اظهار علاقمندی برای همکاری با تلویزیون می‌کنند. بسیاری از آنها هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند از جمله داریوش فرهنگ، یدالله صمدی، مرضیه برومند و سیروس مقدم فیلمسازان باتجربه و برجسته‌ای هستند که با تلویزیون کار کرده‌اند و کار می‌کنند.» بله، وقتی مدیر یکی از مهمترین شبکه‌های تلویزیونی ما این قدر راحت همه چیز را آن طور که خود دوست دارد می‌بیند طبیعی است که خانواده‌های ما هم به جای تلویزیون داخل باید وقتشان را با سریال‌های آبکی شبکه‌های ماهواره‌ای پر کنند.

سوال اول: آیا بینندگان در هر ساعتی برنامه جذاب می‌بینند؟
مدیر ارشد تلویزیون ما می گوید بینندگان در هر ساعتی امکان تماشای برنامه دارند اما این را نمی‌گوید برنامه‌ای که جذابیت نداشته باشد یا تکراری باشد، تماشایش چه فایده‌ای دارد؟ مدیر ما می‌گوید سیما برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نام این برنامه‌های جذاب را نمی‌گویند؛ احتمالا منظورشان کلیپ‌های موبایلی است که بخش عمده‌ای از شبکه «نسیم» را به خود اختصاص داده یا نسخه‌های جرح و تعدیل شده فیلم‌هایی که در دهه‌های شصت و هفتاد در سینماها اکران شده بودند و حالا از شبکه «نمایش» روی آنتن می‌روند یا خنده‌های بی‌دلیل و مکرر مجریان برنامه‌های زنده شبکه‌هایی مثل «شما»! جناب فرجی می‌گویند شاکله سیما در ساعات گوناگون برنامه‌های جذابی را فراهم آورده اما نمی‌گویند این فعل «فراهم آوردن» را باید در چه زمانی صرف کرد؛ حال، گذشته، ماضی نقلی، ماضی بعید یا آینده!

سوال دوم: آیا کارگردانان نامدار به تلویزیون بازگشته‌اند؟
مدیر تلویزیون ما گفته‌اند بسیاری از کارگردانان نامدار به تلویزیون بازگشته‌اند و شاهد مثال هم نام‌هایی را آورده نظیر داریوش فرهنگ، یدالله صمدی، مرضیه برومند و سیروس مقدم که به گفته ایشان هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند. انصافا به غیر از سیروس مقدم که الان «بچه‌های نسبتا بد» را روی آنتن دارد و به زودی هم تولید «پایتخت3» را آغاز می‌کند کدامیک از سه کارگردان دیگر آن طور که مهدی فرجی گفته هم اکنون در برخی از تولیدات سیما نقش دارند؟! تازه اینکه مرضیه برومند را که متخصص فن خود است و محال است از استانداردهای خود کوتاه بیاید را در کنار داریوش فرهنگ و یدالله صمدی قرار داده هم بیش از هر چیز بیانگر ناآشنایی مدیر ما از وادی سریال‌سازی است چرا که از یک طرف صمدی مدت‌هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته و فرهنگ هم علیرغم توانایی‌های بازیگری‌اش در کارگردانی همچنان در باد «سلطان و شبان» خوابیده است! این دو کارگردان نوروز همین امسال دو سریال «همه خانواده من» و «هفت سین» را روی آنتن داشتند که هر دو سریال جزو ضعیف‌ترین سریال‌های دهه اخیر تلویزیون بودند.

کمی حساب شده‌تر حرف بزنید
ما از مدیران رسانه ملی انتظار این را نداریم که در این بی‌پولی که البته درباره دلایل ایجاد آن هم سخن‌ها برای گفتن داریم به یک باره شق‌القمر کرده و تلویزیون را پر کنند از انبوه برنامه‌های جذاب و سرگرم کننده اما انتظار این را داریم که وقتی می‌خواهند درباره حیطه‌کاری خویش اظهارنظر کنند با جامعیت بیشتری اوضاع را رصد کنند. وقتی حتی یک تکه ابر در آسمان وجود ندارد آیا گفتن مدام این جمله که «هوا بارانی است» باران را نصیب ما می‌کند؟! مطمئنا نه!


کد مطلب: 22174

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/22174/جذابیت-نگاه-مدیران-صداوسیما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir