به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۲۲۱۷۴۱

آموزش سگ‌ها برای تشخیص کرونا

گروه علمی و فناوری: پژوهشگران امیدوارند با تربیت سگ‌هایی که بتوانند کووید ۱۹ را با بوکشیدن ردیابی کنند، بتوان گام مهمی در پیشگیری و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا برداشت. ارتش آلمان مشغول تربیت ۱۰ سگ برای این منظور است.
آموزش سگ‌ها برای تشخیص کرونا
از سگ‌های تربیت شده در مکان‌ها و برای مأموریت‌های زیادی استفاده می‌شود؛ در عملیات‌های امداد و نجات برای پیدا کردن انسان و حیوان زیر آوار، در ماموریت‌های پلیس در ردگیری و کشف مواد مخدر و همچنین مواد منفجره و حتی در پزشکی، مثلا در تشخیص سرطان. به همه این قابلیت‌ها در سگ‌ها شاید به زودی توانایی تشخیص کرونا در بدن انسان هم افزوده شود.
پژوهشگران امیدوارند با تربیت سگ‌ها در این زمینه بتوان از آنها برای تشخیص کرونا با هدف جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، بهره گرفت.
ارتش آلمان در حال آموزش سگ‌ها برای این منظور است. گفته می‌شود که در حال حاضر، سگ‌های نژاد ژرمن شپرد، اسپانیل و رتریور می‌توانند تا ۸۰ درصد، این ویروس را به درستی تشخیص دهند. ارتش آلمان و مرکز آموزش عالی دامپزشکی شهر هانوفر در چارچوب پروژه‌ای که در آن ده سگ از مدرسه آموزش سگ ارتش آلمان شرکت می‌کنند، مشغول تربیت سگ‌ها برای تشخیص کروناست.

سگ‌های تربیت‌شده ردیاب و مواد یاب نه تنها قادرند از روی ترکیب ملکولی یک بو، مواد منفجره یا مواد مخدر را ردیابی کنند که حتی می‌توانند سرطان‌های گوناگون و افت ناگهانی قند خون در بیماران دیابتی را هم بو بکشند. ایده به خدمت گرفتن سگ‌ها در ردیابی ویروس جدید کرونا هم از همین توانایی نشأت گرفته است.
تا کنون به سگ‌های شرکت کننده در پروژه کرونا، نمونه‌هایی از بزاق بیماران مبتلا به کرونا برای بو کشیدن داده شده که در این نمونه‌ها ویروس‌ها را از نظر شیمیایی بی‌ضرر و غیرفعال کرده‌اند.اما پس از آزمایش‌های موفقیت آمیز، تازه باید بر موانع بعدی چیره شد. اکنون پرسش این است که آیا بوکشیدن ویروس‌های فعال کرونا در بزاق انسان هم موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

یکی از محققانی که در پروژه تربیت سگ برای تشخیص کرونا شرکت دارد می‌گوید، این مرحله باید در شرایطی کاملا متفاوت رخ دهد. چرا که به گفته او، باید از این مسئله مطمئن شد که هیچ کس در اثر تماس با نمونه‌های به شدت عفونی، به بیماری مبتلا نخواهد شد.آزمایش‌های مشابه‌ای هم در بریتانیا، فرانسه و فنلاند جریان دارد که بیشتر بر آموزش سگ‌ها از طریق شناسایی ویروس در ادرار و عرق بدن افراد مبتلا متمرکز است و بعضاَ نتایج قابل اعتنایی هم داشته است.


 
برچسب ها: کرونا