به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۷ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۲۲۱۸۷۴

کاربردهای سیستم تهویه مطبوع کدام است؟

گروه کسب و کار: بدون اختراع و توسعه سیستم‌های تهویه مطبوع، بشر نمی توانست بسیاری از داروها و محصولات دیگر را تولید کند، آلودگی را در بیمارستانها کاهش دهد، پیشرفتهای هوا فضایی و ... داشته باشد و از همه مهمتر، نمی توانست با آسایش در یک محیط مناسب سکنی گزیند.
انواع سیستم تهویه مطبوع
تهویه مطبوع  می‌تواند به صورت سیستم مستقل یا سیستم مرکزی اجرا شود. همچنین از نظر نوع تجهیز مولد برودت نیز می‌توان این سیستم را تقسیم بندی کرد، این سیستم می‌تواند از نظر نوع سیال انتقال برودت می‌تواند تمام آب مانند چیلر و فن کویل یا  مبردی مانند سیستم VRF یا داکت اسپلیت و یا ترکیبی هوا و آب مانند چیلر و هواساز و ... باشد. اساتید فن از طرق مختلفی سیستم‌های تهویه مطبوع را تقسیم بندی می‌کنند که در بالا به خلاصه ای از آن اشاره شد.

کاربردهای سیستم تهویه مطبوع

ساختمان
از مهمترین وظایف یک سیستم تهویه مطبوع، تامین شرایط آسایش برای ساکنین یک فضای مسکونی، اداری یا تجاری است. از این رو در این سیستمها اغلب در مجتمع‌های مسکونی یا چند منظوره استفاده می‌شود.

بیمارستان
تامین شرایط آسایش در بیمارستانها مهم است ولی نکته ی مهمتر و با اهمیت بالا تامین بهداشت و تعویض هوای داخل و تامین هوای پاک و تصفیه شده جهت اتاق‌های عمل و دیگر فضاهاست. این امر تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند باعث حفظ یا از بین رفتن جان انسانها شود. ازین استانداردهای سخت گیرانه ای در زمینه ی سیستم‌های تهویه مطبوع بیمارستانی تدوین و اجرا می‌شود.

داروسازی
در صنایع داروسازی و اتاق‌های تمیز، تامین هوای پاک بدون آلودگی و ذرات اهمیت بسیار فراوانی دارد و سیستم تهویه مطبوع و هوارسانهای‌هایژنیک چنین امری را محقق می‌سازند.

هتل
در هتلها نیز تامین شرایط آسایش و مطلوب به همراه بهینه سازی مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد، ازین رو باید از سیستم تهویه مطبوع پیشرفته و بروزی استفاده کرد تا علاوه بر انجام وظایف مربوط به سرمایش و گرمایش، مدیریت مصرف انرژی نیز بهینه باشد.

اماکن عمومی، تفریحی، فرهنگی
در بسیاری از مجتمع‌هایی که پر رفت و آمد هستند باید از سیستم تهویه مطبوع مناسب استفاده کرد تا علاوه بر سرمایش و گرمایش، تامین هوای تازه نیز به درستی صورت پذیرد و کاربران با احساس راحتی  فضاها زمان بیشتری را صرف کنند.

صنایع و کارخانجات
همانند موارد بالا در اغلب خطوط تولید کارخانجات نیاز به سیستم‌های تهویه مطبوع نیاز است تا بتوان کیفیت محصول را به درستی تضمین کرد.

زیر سیستم‌های تهویه مطبوع

از نظر نوع سیال انتقال حرارت می‌توان سیستم تهویه مطبوع را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:
سیستم آبی ( چیلر و فن کویل)
سیستم هوایی ( اسپلیت، داکت اسپلیت، VRF )
سیستم ترکیبی ( هواساز و چیلر)
از نظر مایع مبرد می‌توان به سیستم را به دو نوع آب ( چیلر جذبی )  و مبرد‌های دی‌کلرودی‌فلوئورومتان ( چیلر تراکمی، سیستم VRFو ... ) تقسیم بندی کرد. در حالت کلی از نظر نوع مولد حرارت و برودت هم می‌توان این سیستمها را به نوع تراکمی دارای کمپرسور‌های مختلف که انرژی مصرفی آن برق است و نوع جذبی گازسوز یا آبگرم و بخار که انرژی مصرفی آن ترکیبی از گاز و برق است تقسیم بندی کرد.
در این بین سیستم پکیج هوایی یکپارچه مثال بسیار جذابی است. این سیستم تراکمی که اغلب از مبرد R410a استفاده می‌کند، سیال انتقال حرارت آن هوا است و با کانال آنرا به فضاهای مورد نیاز می‌رساند. این سیستم می‌تواند برای گرمایش از حالت هیت پمپ استفاده کند یا به کویل گرمایی مجهز باشد که آبگرم مورد نیاز آن از طریق بویلر یا دیگ فولادی تامین گردد. در مواقعی حتی دیده ام که این دستگاه مشعل و سیستم تامین آبگرم به روی خود دارد و یک تهویه مطبوع کامل است.

در زمینه ی گرمایش و با توجه به تکیه کشور ایران بر منابع گاز طبیعی، بیشتر از پکیج ، دیگ‌های چدنی و بویلر استفاده می‌شود. این سیستمها آب را گرم می‌کنندو به واحد‌های توزیع در فصول سرد سال می‌رسانند. واحد‌های توزیع می‌توانند فنکویل، هوارسان یا کویل آبگرم باشند.
در صورتی که تمایل داشتید در این خصوص بیشتر بدانید کافیست نام فریدون روحی را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت من شوید. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظراتتون پاسخ مناسبی دریافت کنید. در پروژه‌های مختلفی از تمام مدل‌های دستگاههای تهویه مطبوع استفاده کرده ام که می‌توانم با توجه به نوع پروژه و کاربری آن تجربیات کاربردی در اختیارتان قرار دهم.