به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۲۱۹۴۴

انتقال کرونا از طریق تنفس بیشتر است

گروه علمی: سوالی که از ابتدای همه‌گیری کروناویروس مطرح‌شده این است که آیا انتقال کروناویروس از طریق سطوح امکان‌پذیر است و پوشیدن دستکش از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند؟ محقق دانشگاه نیوجرسی معتقد است که در مورد میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح مختلف اغراق‌شده است.
انتقال کرونا از طریق تنفس  بیشتر است
چند ماه گذشته تحقیقات زیادی در مورد احتمال انتقال و مدت‌زمان زنده‌بودن ویروس بر روی سطوح مختلف و ایجاد عفونت در افراد انجام‌شده است، در برخی تحقیقات مشخص‌شده که ویروس بر روی برخی سطوح به مدت چند ساعت و در برخی دیگر به مدت چند روز زنده می‌ماند.ایمانوئل گلدمن، استاد میکروب‌شناسی، زیست‌شیمی و ژنتیک مولکولی دانشکده نیوجرسی ایالات‌متحده اظهار کرد: در مورد میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح مختلف اغراق‌شده است. نتایج تحقیقات وی که در نشریه علمی  The Lancetمنتشرشده بیانگر این است که نتایج تحقیقات مختلف در مورد ماندگاری ویروس بر روی سطوح مختلف با آزمایش میزان زیادی از آلودگی ویروس در آزمایشگاه بوده است.البته این مورد حاکی از اشتباه بودن تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نیست. در این آزمایش‌ها، ابتدا سطح موردنظر را با میزان بالایی از ویروس آلوده و در فواصل زمانی مختلف میزان ماندگاری بر روی سطوح اندازه‌گیری شده است. همه این موارد صحیح است، اما مشکل این تحقیقات میزان بالای ویروس است که با دنیای واقعی متفاوت است.وی در ادامه گفت: در برخی از این تحقیقات میزان ویروس قرار داده‌شده بر روی سطح  100هزارتا 10 میلیون ذرات ویروس بر روی سطحی کوچک بوده است که این میزان حتی در عطسه فرد مبتلابه ویروس وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون میزان ذرات کروناویروس کووید-19 در عطسه افراد اندازه‌گیری نشده، اما در تحقیقات مشابه انجام‌شده در مورد آنفلوآنزا میزان ویروس در عطسه افراد 10 تا 100 ذره ویروسی گزارش‌شده است.
وی تاکید کرد: این تحقیقات مشکلی ندارند و مشکل تفسیر نتایج آنهاست.وی گفت در حال حاضر، به دلیل آلودگی ناشی از کروناویروس امکان بازگشت جنس خریداری‌شده از سوپرمارکت امکان‌پذیر نیست و افراد به دلیل نگرانی از آلودگی از ساک‌های دستی خود استفاده می‌کنند اما این رفتارهای نگران با داده‌های آزمایشگاه توجیهی ندارد.
افراد باوجود توصیه اکید به استفاده از ماسک که مهمترین ابزار در کاهش انتقال ویروس است، آن را نادیده می‌گیرند.البته امکان آلودگی از طریق وسایل خریداری‌شده از فروشگاه‌ها امکان‌پذیر است، اما باید فرد آلوده این ویروس را به موارد موجود در فروشگاه انتقال دهد و فرد دیگری به‌سرعت با آن تماس پیدا کند و بلافاصله صورت خود، بینی و چشم‌های خود را در کوتاهترین زمان ممکن لمس کند.اگر فرد از ماسک استفاده کند و بعد از ورود به منزل دستان خود را قبل از لمس کردن صورت ضدعفونی کند مشکلی برای وی ایجاد نخواهد شد.دکتر اسحاق بوگوش، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: انتقال ویروس از طریق سطوح روش اصلی انتقال نیست، اما احتیاط و ضدعفونی کردن مواد غذایی خریداری‌شده نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر افراد مایل به انجام چنین کاری هستند منعی وجود ندارد.

به نظر وی تنها یک تحقیق تعیین‌کننده میزان خطر انتقال نیست و نیازمند تصویری بزرگ در مورد ایده خطرات انتقال هستیم.با مرور فعالیت‌های روزانه و جستجو منشاء آلودگی درمی‌یابیم فرد مبتلا  در طولانی‌مدت با فرد آلوده در تماس نزدیک بوده و ویروس به وی انتقال‌یافته است.همچنین پایین بودن میزان آلودگی در برخی کشورها انتقال این بیماری را از فرد آلوده در سوپرمارکت از طریق سطح به دیگران کاهش می‌دهد.گلدمن تایید کرد که ضدعفونی کردن سطوح و ابزارها و پوشیدن دستکش مواردی است که در یک بیمارستان لازم است. اما نگرانی او برای جمعیت عمومی این است که بحث انتقال سطح یک "حواس‌پرتی" ایجاد کرده و افراد کمتر از دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل سرگرم شدن به این مورد پیروی می‌کنند.وی گفت در حال حاضر شاهد هستیم که برخی افراد از پوشیدن ماسک امتناع می‌کنند چون بیشتر نگران آلودگی سطوح هستند. آگاه باشید، انتقال از طریق راه‌های هوایی و تنفس نسبت به انتقال ویروس از طریق سطوح بیشتر است.
برچسب ها: ویروس کرونا