به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۲۲۲۰۹۳

پرورش بیش‌از یک میلیارد جوجه‌گوشتی در‌سال!

گروه کسب و کار:
افزایش روز افزون تقاضا برای گوشت و تخم مرغ باعث شده تا صنعت مرغداری و پرورش طیور در کشور ما جایگاه ویژه ای پیدا کند. هم راستا با این صنعت، تجهیزات مرغداری بسیار پیشرفته ای نیز طراحی و تولید شده اند که با مکانیزه نمودن کارها، هزینه های تولید را کاهش داده اند.

بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته بیش از یک میلیارد و 300 میلیون قطعه جوجه گوشتی در مرغداری های کشور پرورش داده و به بازار عرضه گردید. با این حال در برخی از مقاطع زمانی بازار عرضه به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش تولید جوابگوی نیاز بازار نبوده است.
از طرفی تقاضا برای این نوع مواد غذایی همیشه در حال رشد می باشد. به همین منظور هرساله به تعداد واحدهای مرغداری کشور افزوده میشود. در این میان هنوز هم برخی از مرغداران به شیوه های سنتی و قدیمی اقدام به پرورش مرغ مینمایند.
با توجه به پیشرفت های قابل توجهی که در عرصه تجهیزات مرغداری صورت گرفته است، دیگر شیوه های سنتی مرغداری توجیه اقتصادی ندارد. اما ذکر این نکته نیز مهم می باشد که راه اندازی یک سالن مرغداری مدرن با لوازم و تجهیزات پیشرفته نیاز به سرمایه و بودجه بیشتری دارد.

پرورش مرغ گوشتی در قفس هم اکنون یکی از شیوه های مدرن مرغداری می باشد که متأسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه میشود. مرغداران با استفاده از این سیستم علاوه بر افزایش میزان تولید، میتوانند هزینه های تولید را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.
البته در برخی از استان ها این چنین مرغداری هایی احداث شده است. مهمترین مزیت سیستم پرورش در قفس شامل استفاده بهینه از واحد سطح و افزایش 1.5 برابری میزان تولید در هر دوره، کنترل سریعتر و راحترخوراک مرغ ها و دما و رطوبت مرغداری می باشد. افزون بر این در پرورش به شیوه قفس می توان هر سال تا 7 دوره تولید داشت. در حالیکه این مقدار در شیوه پرورش بر روی بستر در خوشبینانه ترین حالت 5 دوره می باشد.
کسب و کار پرورش طیور همانند بسیاری از مشاغل با ریسک همراه است. برای موفق شدن در این صنعت اجرای یک برنامه مدیریتی مشخص، استفاده از لوازم مرغداری پیشرفته و رعایت بهداشت سالن و کارکنان الزامی است.
راه اندازی یک سالن مرغداری نیاز به بودجه فراوانی دارد اما این کسب کار در ظرفیت های نیمه صنعتی نیز قابل اجرا می باشد. تقریبا بیشترین هزینه های اولیه مربوط به تهیه زمین و تجهیزات داخل سالن می باشد. همچنین در هر دوره بخش قابل توجهی از هزینه ها شامل تغذیه جوجه ها و مرغ ها خواهد بود.

 مهمترین تجهیزاتی که در سالن های مرغداری مورد استفاده قرار میگیرد شامل سیستم های آبخوری و دانخوری، سیستم های تهویه و خنک کننده، سیستم های کنترل دما و رطوبت سالن، تجهیزات گرمایشی، آسیاب، میکسر و بالابر و دستگاه جوجه کشی می باشد.
در مرغداری های سنتی معمو لا لوازمی که به کار گرفته میشوند بیشتر دستی می باشند و تمامی موارد ذکر شده را شامل نمیشود. با این حال در شیوه پرورش بر روی بستر نیز می توان با تجهیزات اتوماتیک میزان بهره وری را افزایش داد.
اما در مرغداری های مدرن از تجهیزات مختلفی برای انتقال دان و آب، تأمین حرارت و برودت سالن، تهویه و ... استفاده میشود.
امید است که صنعت مرغداری کشور با بکارگیری تجهیزات پیشرفته و همکاری های وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای مربوطه بتواند جایگاه ایران در این صنعت را بهبود ببخشد. ایران هم اکنون به لحاظ تولید مرغ رتبه هفتم جهان می باشد. پیشرفت صنعت مرغداری در کشور می تواند سهم زیادی از اشتغال و رونق اقتصادی را به خود اختصاص دهد.