به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۰ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۲۲۲۲۲۷

آیا ترشی برای سلامتی شما خوب است؟

آیا ترشی برای سلامتی شما خوب است؟
گروه علمی: ترشی‌ها و شوری‌ها حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی هستند، اما در عین حال معمولا میزان بالایی از نمک یا سدیم دارند که ممکن است فشار خون را بالا ببرد.ترشی‌ها ممکن است با تخمیر شدن میو‌ه‌ها و سبزی‌ها تهیه شوند که در روند آن از مخمرها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها استفاده می‌شود که قندهای موجود در مواد ترشی را تجزیه می‌کنند و مزه ترش ایجاد می‌کنند. باکتری‌های موجود در این نوع ترشی‌ها که پروبیوتیک‌ها نامیده می‌شوند، علاوه بر نقش نگهدارنده می‌تواند خواص سلامت‌بخشی داشته باشند.اما اغلب ترشی‌هایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، تخمیر شده نیستند و با افزودن سرکه به میوه‌ها و سبزی‌ها تولید می‌شوند.

سودمندی‌های ترشی‌ها و شوری‌ها
اگر ترشی تخمیرشده استفاده کنید که حاوی پروبیوتیک‌ها به سلامتی دستگاه گوارشتان کمک می‌کنید.ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزی‌ها و میوه‌های به کار رفته در ترشی‌ها هم سودمندی‌های خاص خودشان را دارند. برای مثال خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌ این ویتامین‌ها باعث خنثی  شدن «رادیکال‌های آزاد»، مواد زیان‌آور تولیدشده در  سوخت‌وساز، می‌شود و به این ترتیب خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان، بیماری تنفسی را کاهش می‌دهد.املاح موجود در عصاره ترشی‌ها ممکن است به جایگزینی املاح از دست رفته از بدن به علت تعریق هنگام ورزش کمک کنند و مانع گرفتگی عضلات شوند.سرکه موجود در عصاره ترشی ممکن است مانع بالا رفتن قند خون شود و به جلوگیری از دیابت کمک کند.

زیان‌های ترشی‌ها و شوری‌ها
یک مشکل ترشی‌ها و شوری‌ها میزان بالای نمک آنها است.خوردن دو خیار شور کوچک حدود ۶۰۰ میلی‌گرم سدیم وارد بدن می‌کند که بیش از یک چهارم میزان نمک توصیه‌شده روزانه است.مصرف بیش از حد نمک ممکن است خطر حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری کلیوی را بالا ببرد. مصرف بیش از حد نمک همچنین باعث برداشته شدن کلسیم استخوان‌ها می‌شود و شما در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌دهد.همچنین غذاهای خیلی شور ممکن است خطر سرطان معده را بالا ببرند.
برچسب ها: سلامت تغذیه