به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۲۲۲۵۱۰

چارچوب سند ایران و چین روشن شد

گروه سیاسی: رییس دفتر رییس‌جمهور گفت:روابط ایران و چین می‌تواند نظمی که آمریکا به دنبالش هستند را به هم بزند.
چارچوب سند ایران و چین روشن شد
 محمود واعظی با اشاره به موضوع توافق ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: روابط ایران و چین می‌تواند نظمی که آمریکایی‌ها دنبالش هستند را تغییر دهد و همین آنها را نگران کرده است. از کی تا به حال آن‌ها ناراحت این هستند که ایران توافق بدی نبندد؟وی افزود: این سند که هنوز محتوای کامل آن منتشر نشده است را در خارج از کشور به سرعت زیر سوال برده‌اند و درباره آن به طرح موارد نادرست می‌پردازند و همین نشان می‌دهد که آنان از این توافقنامه نگرانند. اگر این سند مانند خیلی از سندهایی که ما با کشورهای دیگر امضا می‌کنیم و ما در آن تعهداتی به طرف و طرف تعهداتی به ما داشته باشد باید حتما به مجلس برود اما اگر تعهدی نباشد این سند در هیئت دولت مطرح می‌شود و بعد برای تطابق با قانون اساسی به مجلس می‌رود. اگر بین دو کشور قراردادی نباشد که محرمانگی داشته باشد که منظور ما نه مجلس و شورای نگهبان که برای خارجیان است، پس به طور کامل مطرح می‌شود.وی تصریح کرد: باید صبر کنیم و ببینیم رفت و آمد این سند بین ما و چین به کجا می‌رسد و چه چیزی در نهایت طراحی می‌شود و آن وقت اگر حتی یک بند تعهد در آن باشد حتماً به مجلس می‌رود.
واعظی یادآور شد: اگر هرچقدر روابط ما با چین و روسیه و سایر همسایگان قوی‌تر باشد برای ما هم بهتر است و هیچکس که زیر چیزی را که برایش منفعتی نداشته باشد، امضاء نمی‌کند.
رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا متن ۱۸ صفحه‌ای این توافقنامه پیش از امضا منتشر می‌شود، اظهار کرد: نه. اگر به توافق برسیم حتماً منتشر می‌شود اما بستگی به این دارد که در مورد قرارداد و منتشر شدن آن با طرف مقابل به چه نتیجه‌ای برسیم که اگر محرمانگی داشته باشد آنوقت تصمیم دیگری می‌گیریم.


 
برچسب ها: ایران چین