به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۲۲۲۵۴۹
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مرداد

گروه جامعه: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه باید از لحاظ ساختاری از بنگاه داری خارج شویم و به سمت شرکت داری حرکت کنیم گفت: قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را می‌فروشیم و سهامی می‌خریم که بازده سودش بالاتر است.
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مرداد
 مصطفی سالاری  با بیان اینکه باید از لحاظ ساختاری از بنگاه داری خارج شویم تا بتوانیم به وظایف اصلی خود به درستی عمل کنیم گفت: باید به سمت شرکت داری حرکت کنیم و هرکسی مدیرعامل تامین اجتماعی می‌شود دغدغه کارخانه داری و بنگاه داری نداشته باشد. این بنگاه داری ما را از وظایف اصلی بازمی‌دارد.وی افزود: هم الزام قانون برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور و وزیر رفاه است و هم عقل حکم می‌کند که این کار را انجام دهیم. قصد ما فروش سهام و صرف آن برای امور جاری نیست، بلکه جایی که سهام بالا داریم باید بفروشیم و در جای دیگری سهام خوب بخریم که البته به معنی بنگاه داری نباشد. سهام متفرقه را می‌فروشیم و سهامی می‌خریم که بازده سودش بالاتر است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مطالبه شرکای اجتماعی و حرکت به سمت سه جانبه گرایی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک موضوع مهم آن است که نسبت به ۴۵ میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر چه خدماتی را باید انجام دهیم و چه خدماتی را کیفیت ببخشیم؟سالاری افزود: مجموع درآمد و هزینه ما در سال گذشته ۱۳۴ هزار میلیارد بوده که برای سال ۹۹ روی ۱۷۹ هزار میلیارد بسته شده است. هزینه کرد ماهانه سازمان تامین اجتماعی سال گذشته ۹۶۰۰ میلیارد بوده که امسال به ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. امسال با احتساب متناسب سازی، ماهانه ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید حقوق بپردازیم که درسال ۹۸ حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.وی با بیان اینکه به بیمه شدگان اطمینان می‌دهیم که برای تامین منابع مشکلی در سال جاری نخواهیم داشت گفت: از اول مرداد عملا همسان سازی را اعمال و پرداخت می کنیم. محل تامین منابع آن، از سوی دولت و در راستای تادیه بدهی دولت بود که ۳۲ هزار میلیارد سهام خوب به تامین اجتماعی داده شد.
وی افزود: سال گذشته در همین زمان بنابر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های درمانی و دانشگاهی دولتی بدهکار بودیم و پرداخت ما ۱۸ ماه عقب بود. به بخش خصوصی هم ۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهکار بودیم که مطالبات بخش دولتی تسویه شده و اکنون یک ریال بدهی معوق رسیدگی نشده نداریم. معوقات فروردین ماه بخش خصوصی را هم این هفته می پردازیم.سالاری به تحول دیجیتال به عنوان هدف گذاری امسال تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: برنامه گسترده‌ای را آغاز و هدف گذاری کردهایم تا بهمن ۹۹ مراجعات ما تا ۷۵ درصد کاهش یافته باشد. تا ۴۰ درصد این هدف محقق شده که بخش عمده‌ای به عدم مراجعه حضوری برای تمدید اعتبار دفترچههای بیمه درمان برمی‌گردد. شیوه‌هایی برای استعلام غیرحضوری اعتبار دفترچه‌ها بکارگرفته و اعلام شده است. گام دوم، نسخه نویسی الکترونیک و حذف کامل دفترچه ها است که در حال کار بر روی آن هستیم. این اقدام با قاعده مند شدن تجویزها هم صرفه جویی و هم پرداخت‌های بروز اسناد پزشکی را به همراه دارد.وی به طرح کاهش شکایات در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ابهاماتی وجود دارد که باعث می‌شود افراد برای طرح شکایت مراجعه کنند. تا ۴۰ درصد می‌توانیم تعداد پرونده‌ها را با انصراف به نفع فرد شاکی کاهش دهیم که مقدماتش فراهم و به دولت پیشنهاد شده است. تجمیع و تنقیح بخشنامه‌های تامین اجتماعی نیز می تواند کمک کننده باشد. قصد داریم تعداد بخشنامه‌ها را تجمیع کرده و کاهش دهیم. کار مجریان بخشنامه‌ها ساده تر و ابهامات ناشی از تعدد بخشنامه‌ها کاهش می یابد.

وی در پاسخ به اینکه با همسان سازی حداقل حقوق بازنشستگان چقدر خواهد شد؟ اظهار کرد: در قانون بودجه، رسیدن کف حقوق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان راجع به بازنشستگان کشوری و لشکری است اما درباره تامین اجتماعی الزام قانونی نیامده اما رافع مسئولیت ما نیست. وی ادامه داد: حداقل حقوق برای افراد دارای ۳۰ سال سابقه یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که با متناسب سازی و افزایش ۲۶ درصدی سنواتی به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می رسد. برای ۳۵ سال سابقه خدمتی ها به سه میلیون می‌رسد. وی در پاسخ به اینکه آیا همسان سازی شامل چهار ماه اول سال هم خواهد شد یا خیر؟ گفت: ابتدا قرار بود همسان سازی اول مهر اجرا شود، اما بنا به پیشنهاد نمایندگان کانون‌های بازنشستگان از اول مرداد اجرا و شامل همه بازنشستگان می‌شود و رقم آن به حقوق زمان بازنشستگی، حق بیمه پرداختی و سنوات خدمت بستگی دارد و الزاما آنطور نیست که پایین‌ترین حقوق‌ها بالاترین میزان افزایش را شامل شوند.به گفته سالاری از اول مرداد ماه حقوق‌ها با اعمال همسان‌سازی‌ها و درصد افزایش یافته پرداخت می‌شود.
وی درباره اینکه اجرای همسان سازی تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ اظهار کرد: مذاکرات ما با دولت مبنی بر تامین سه ساله منابع همسان سازی از محل مطالبات ما از دولت بود که این منابع پایدار هم باشد. حدود ۲۰۰ هزار میلیارد مطالبه دیگر از دولت داریم و اگر آنها محقق شود همسان سازی در سال‌های آتی می تواند ادامه داشته باشد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزایش سنواتی حقوق‌ها از ابتدای فروردین ماه اعمال شده و معوقات اردیبهشت و خرداد ناشی از این محل نیز تا پایان ماه جاری پرداخت می‌شود؛ البته این افزایش‌ سنوات جدای از همسان‌سازی حقوق‌هاست.