به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۲۲۲۶۲۴
چه تعداد از مبتلایان بدون علامت‌اند؟

ناقل بدون ‌علامت به چه معناست؟

ناقل بدون ‌علامت به چه معناست؟
گروه علمی: ویروس کرونا نه تنها هر روز قربانی می گیرد بلکه بسیاری از افراد را هم مبتلا می کند. اگر شما ناقل ویروس کرونا باشید ولی علامتی نداشته باشید، یعنی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید ولی هیچ‌گونه علائمی از خود بروز نداده‌اید. این شرایط بسیار جدی و خطرناک است زیرا باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود و ممکن است کسانی که نمی‌دانند ناقل هستند از خانه خارج شوند یا نکات بهداشتی مثل زدن ماسک یا رعایت فاصله اجتماعی را نادیده بگیرند. هنوز دقیقاً مشخص نیست «ناقل بدون ‌علامت» به چه فردی اطلاق می‌شود که بخشی از این سردرگمی به خاطر نبود داده کافی درباره کسانی است که ناقل بیماری هستند؛ اما عبارت «بدون ‌علامت» یا asymptomatic به طور کلی به فردی نسبت داده می‌شود که علائم واضحی ندارد.ممکن است افراد زیادی در جهان ناقل بی‌علامت باشند؛ یعنی به ویروس کرونا مبتلا شده باشند و دوره بیماری را هم گذرانده باشند ولی بدن آنان هیچ علامت بارزی را نشان نداده باشد. بعضی از افراد نیز «پیش‌علامت» دارند؛ یعنی در دوره‌ای بین ابتلا و ظاهر شدن علائم به سر می‌برند. افرادی که در این فاز از بیماری قرار دارند بیماری را به شخص دیگر منتقل می‌کنند.
 
 
ممکن است شخصی به مدت چند روز پیش‌علامت داشته باشد. اگر آن شخص طی این مرحله خود را قرنطینه نکرد (که این کار دور از ذهن نیست) ویروس را به همه افرادی که با آنها در تماس است منتقل می‌کند.سرانجام موارد خفیف ابتلا به کووید-۱۹ نیز وجود دارد که در آن ممکن است فرد مبتلا علائم حاد مانند سرفه کم، درد خفیف بدن یا سایر علائم معمول سرماخوردگی را از خود نشان دهد. این افراد ممکن است هرگز متوجه نشوند که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند زیرا علائم‌شان به اندازه کافی شدید نیست تا به دنبال گرفتن آزمایش بروند، بنابراین هرگز تشخیص یا درمانی هم دریافت نمی‌کنند.ممکن است افراد مبتلا به موارد خفیف کووید-۱۹ آن‌قدر سخت بیمار نشوند که از کار در خانه باز بمانند یا از انجام کارهای غیربهداشتی خودداری کنند. از این گذشته، زندگی برای افرادی که گمان می‌کنند سرما خورده‌اند زیاد سخت نمی‌شود و می‌توانند مثل همیشه به روال زندگی عادی خود ادامه دهند و به کارهای روزانه‌شان برسند.اصطلاح «بدون علامت» برای توصیف کلیه افراد مبتلا که در بالا گفته شد استفاده می‌شود؛ به همین دلیل نمی‌توان فهمید که افراد بدون علامت تا چه حد ناقل کووید-۱۹ هستند.
 
چه تعداد از افراد مبتلا به کووید-۱۹ بدون علامت هستند؟
  کارشناسان تخمین می‌زنند که درصد موارد افراد بدون علامت در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. آنها عقیده دارند که تعداد مبتلایان بی‌علامت در هر جای دنیا بین ۲۵ تا ۸۰ درصد است. در اینجا به برخی از تحقیقاتی که در مورد مبتلایان بدون علامت کووید-۱۹ انجام شده می‌پردازیم:
در اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ محققان خاطرنشان کردند که انتقال از افراد پیش‌علامت‌دار می‌تواند توضیحی برای موارد ابتلای ثانویه به کووید-۱۹ باشد.   
در آوریل ۲۰۲۰ محققان اظهار داشتند که ویروس قبل یا هنگام شروع علائم مسری است.
طی مطالعه‌ای که در تاریخ ۲۷ مه در مجله پزشکی آمریکا انتشار یافت روشن شد که بیش از ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه که تست کرونایشان مثبت بود بدون علامت بوده‌اند.
یک مطالعه دیگر نشان داد که ۱۰۴ مورد از ۱۲۸ مورد (۸۱ درصد) مثبت مربوط به یک کشتی تفریحی بود که هیچ علائمی را از خود نشان ندادند. 
مطالعه‌ای که در نیواورلئان لوئیزیانا توسط بیمارستانی در این شهر انجام شد نشان داد که ۷۵ درصد از افراد مبتلا بدون علامت هستند.
 
چرا این یافته‌ها مهم‌اند؟
 اگر افرادی به کووید-۱۹ مبتلا هستند و این مساله را نمی‌دانند، بعید به نظر می‌رسد که حداکثر احتیاط لازم را انجام دهند تا از شیوع ویروس جلوگیری کنند. برخی از مقامات ابراز نگرانی کرده‌اند که بیانیه اولیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «نادر بودن» انتشار ویروس از طریق افراد بدون علامت باعث شد مردم از زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی خودداری کنند و همین امر به طور قابل توجهی انتشار ویروس کرونا را وخیم‌تر کرد، در صورتی که افراد بدون علامت می‌توانند ویروس را به راحتی انتقال دهند. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان چنین استدلال می‌کنند که فرض اینکه گسترش ویروس بدون علامت یک تهدید است منطقی به نظر می‌رسد.
برچسب ها: ویروس کرونا