به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۲۲۶۳۵

دانشگاه کیوتو؛ مهد برندگان نوبل آسیایی

گروه علمی: دانشگاه "کیوتو" از برترین‌های آسیا است که امکانات منحصر به فردی در میان دانشگاه‌های آسیایی دارد.
دانشگاه کیوتو؛ مهد برندگان نوبل آسیایی
به گزارش ایسنا، "دانشگاه کیوتو" یکی از دانشگاه‌های اصلی و دولتی کشور ژاپن است که در سال ۱۸۹۷ میلادی تاسیس شده است.این دانشگاه دارای سه پردیس به نام های یوشیدا، کاتسورا و اوجی است که پردیس اصلی آن یوشیدا است.
دانشکده‌های دانشگاه کیوتو شامل موارد ذیل است:
دانشکده آموزش
دانشکده حقوق
دانشکده اقتصاد
دانشکده علوم
دانشکده پزشکی
دانشکده علوم دارویی
دانشکده مهندسی
دانشکده کشاورزی
دانشگاه کیوتو حدود ۲۲ هزار دانشجو دارد.

رتبه‌بندی:
این دانشگاه همواره از برترین‌های آسیا و جهان بوده و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان "QS" در سال ۲۰۲۰ میلادی در رده ۳۳دنیا و دوم ژاپن قرار گرفته است.در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان موسسه تایمز هایر اجوکیشن در سال ۲۰۲۰ نیز، دانشگاه کیوتو در رتبه ۶۵ دنیا ایستاد.دانشگاه کیوتو امکانات منحصر به فردی را برای رفاه حال دانشجویان خود فراهم کرده است.

موزه دانشگاه کیوتو:
موزه دانشگاه کیوتو یک مجموعه بایگانی شده ارزشمند از موزه‌ها و آرشیوهای تحقیقاتی دانشگاه است.مجموعه موزه این دانشگاه در حال حاضر شامل ۲.۶ میلیون نمونه است که مربوط به طیف گسترده‌ای از زمینه‌های علمی شامل علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی است.این موزه به عنوان یک منبع تحقیق و آموزش ارزشمند است که توسط محققان جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین در این موزه نمایشگاه‌های دائمی و موقت، سخنرانی‌ها و رویدادهای علمی برگزار می‌شود و دانشجویان و محققان به تبادل اطلاعات علمی خود می‌پردازند.

عملکرد تحقیقاتی:
دانشگاه کیوتو معمولا به عنوان یکی از برترین موسسات تحقیقاتی ژاپن محسوب می‌شود.حمایت مالی دولت این کشور هم تاثیر مستقیمی بر نتایج تحقیقات دانشکاه کیوتو دارد.بنا به اعلام شرکت "تامسون رویترز"(Thomson Reuters) کیوتو بهترین دانشگاه تحقیقاتی ژاپن است که بهترین عملکرد آن در زمینه‌های زیست‌شناسی و بیوشیمی، فارماکولوژی و سم‌شناسی، ایمونولوژی، علوم مواد و فیزیک است.همچنین این دانشگاه در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی هم استانداردهای تحقیقاتی بالایی دارد.

تربیت محققان نمونه:
این دانشگاه بزرگان زیادی را در عرصه علم تربیت کرده است که تاکنون ۱۹ محقق این دانشگاه موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند.دو تن از این فارغ‌التحصیلان هم مدال فیلدز را کسب کرده‌اند.به این ترتیب این دانشگاه، در میان دانشگاه‌های آسیایی، بیشترین برندگان نوبل را دارد.فارغ‌التحصیلان دانشگاه کیوتو در صنعت ژاپن بسیار موفق هستند.آمارها و رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در شرکت‌های بزرگ ژاپنی استخدام می‌شوند.در واقع این فارغ‌التحصیلان  با ورود به بازار کار، درآمد بسیار خوبی هم به دست می‌آورند.

" آکیرا یوشینو"
آکیرا یوشینو، شیمی‌دان اهل ژاپن است. وی به همراه دو شیمی‌دان دیگر به جهت توسعهٔ باتری لیتیم-یون، موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ گردید.

" تاسوکو هونجو"
تاسوکو هونجو ایمنی‌شناس ژاپنی و فارغ التحصیل دانشگاه کیوتو است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به همراه جیمز پی. الیسن، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

"ایسامو آکاساکی"
ایسامو آکاساکی دانشمند ژاپنی و فارغ‌التحصیل این دانشگاه است که در سال 2014 میلادی برای ابداع دیودهای کارآمد منتشرکننده نور آبی (ال‌ای‌دی) که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند،‌ به‌طور مشترک با دو محقق دیگر، برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

"شنایا یاماناکا"
شنایا یاماناکا دیگر پژوهشگر این دانشگاه در حوزه سلول‌های بنیادی است که در سال 2012 میلادی موفق به کسب جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.

" ماکوتو کوبایاشی"
ماکوتو کوبایاشی استاد بازنشسته در سازمان پژوهش شتاب‌دهنده پرانرژی در سوکوبای ژاپن است که در سال ۲۰۰۸ میلای به همراه "شی هید ماسکاوا" موفق به کسب جایزه فیزیک نوبل شد. او و همکارش این جایزه را به خاطر کشف "منشا تقارن گسیخته" دریافت کردند. هر دو این محققان فارغ‌التحصیل دانشگاه کیوتو بودند. 
برچسب ها: دانشگاه کیوتو