کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هدیه تهرانی؛متجدد، زیبا آوانگارد و همیشه در اوج

23 تير 1399 ساعت 11:38


گروه فرهنگی: تصویر اثیری آن زن متجدد جین‌پوش که شالش را پشت گوش‌هایش جمع می‌کرد، نهایتِ اغواگری و تمثیلی از زنِ اجتماعی در سال‌های رونق اصلاحات بود، هدیه تهرانی با شمایلی بی‌بدیل، نماد تجدد و حق‌طلبی زنان ایرانی شده بود و بعدتر در زندگی شخصی‌اش هم موفق شد همپای آن نمادی که ساخته بود، دوام بیاورد و پرستیژ خودش را حفظ کند از فعالیت‌های زیست‌محیطی‌اش تا کاراکتر موقر و دور از حاشیه‌ای که داشته و دارد.
هدیه تهرانی در یک خانواده‌ی اهل گرگان به دنیا آمده است. وی دارای مدرک دیپلم میباشد و تحصیلات اکادمیک ندارد، پدر هدیه تهرانی رضا جوادیه تهرانی بامادر هدیه تهرانی که از خانواده‌ی میرزایی که از گرگانیان اصیل بودند ازدواج میکند.هدیه تهرانی متولد ۴ تیر ماه ۱۳۵۱ در تهران است. او علاوه بر بازیگری در زمینه‌ی عکاسی و ورزش تای چی چوان فعالیت دارد. آن طور که خودش گفته هیچ وقت به صورت جدی و عاشقانه پی گیر بازیگری نبوده است، ولی به هر حال برایش جذابیت داشته است. در ادامه با هم مروری بر زندگی هدیه تهرانی خواهید داشت.هدیه تهرانی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعد‌ها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعد‌ها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و بدین ترتیب او وارد سینمای حرفه‌ای شد. هدیه تهرانی با سریال هم‌گناه در شبکه خانگی حضور دارد.بازی‌های بی نظیر هدیه تهرانی در کاغذ بی خط، قرمز و شوکران تحول عظیمی در کارنامه هنری او ایجاد کرد و سیمرغ‌های بلورین را برایش به ارمغان آورد. در ادامه این مطلب نگاهی به نقش‌های ماندگار هدیه تهرانی داشته‌ایم که قطعا خواندن آن لذت خواهید برد.

قرمز
قرمز فیلمی به کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۷۷ بود که هدیه تهرانی در نقش هستی مشرقی در آن به ایفای نقش پرداخت. هدیه تهرانی برای بازی در فیلم قرمز برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و عنوان سومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را از آن خود کرد.محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیرسلیمانی، توران مهرزاد، شهره سلطانی، سعید پیردوست، پیمان شریعتی، سیامک اشعریون در فیلم سینمایی قرمز ایفای نقش کرده اند.

شوکران
شوکران فیلمی به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۷۷ بود که هدیه تهرانی در نقش سیما ریاحی در آن به ایفای نقش پرداخت. هدیه تهرانی برای بازی در شوکران برنده جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره جشن حافظ شد و عنوان اولین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران را از آن خود کرد.فریبرز عرب نیا، هدیه تهرانی، محمد صالح علا، رزیتا غفاری، حمیدرضا افشار، آرش مجیدی، منوچهر صادق پور، اکبر معززی و نیلا خرم و فرامرز روشنایی بازیگران فیلم شوکران را تشکیل میدهند.

کاغذ بی‌خط
کاغذ بی خط فیلمی به کارگردانی ناصر تقوایی در سال ۸۰ است که هدیه تهرانی در آن ایفاگر نقش رویا است. هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شوکران از چهارمین جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر زن از ششمین دوره جشن حافظ را از آن خود کرد.خسرو شکیبایی (جهانگیر)، هدیه تهرانی (رؤیا)، جمشید مشایخی (استاد ادبیات)، جمیله شیخی (عزیز)، نیکو خردمند (عصمت خانم)، هانیه مرادی (منگول)، آرین مطلبی (شنگول) بازیگران فیلم کاغذ بی خط را تشکیل میدهند.

چهارشنبه‌سوری
چهارشنبه سوری فیلمی از اصغر فرهادی در سال ۸۴ بود که هدیه تهرانی نقش مژده سمیعی را در این فیلم بازی کرد. هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن را از دهمین جشن خانه سینما دریافت کرد.هدیه تهرانی، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد، پانته آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی، مهران مهرام، بهشاد شریفیان بازیگران فیلم چهارشنبه سوری را تشکیل میدهند.

هفت دقیقه تا پاییز
هفت دقیقه تا پاییز به کارگردانی علیرضا امینی محصول سال ۸۸ بود و هدیه تهرانی در این فیلم ایفاگر نقش میترا بود. هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجرشد.هدیه تهرانی، حامد بهداد، محسن تنابنده، خاطره اسدی، بهشاد شریفیان بازیگران اصلی فیلم هفت دقیقه تا پاییز را تشکیل میدهند.

اسرافیل
اسرافیل ساخته آیدا پناهی فیلم جدیدی از هدیه تهرانی در سال ۹۵ است که در این فیلم هدیه تهرانی ایفاگر نقش ماهی است. هدیه تهرانی برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، هدی زین العابدین، پوریا رحیمی سام، سهیلا رضوی، علی عمرانی، سودابه جعفر زاده، علی شیدایی فر، فریماه حسینی پور و یوسف بختیاری بازیگران فیلم اسرافیل را تشکیل میدهند.


کد مطلب: 222682

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/222682/هدیه-تهرانی-متجدد-زیبا-آوانگارد-همیشه-اوج

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir