به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۲۲۸۳۹

افکار منفی تکرارشونده باعث بروز آلزایمر می‌شود

افکار منفی تکرارشونده باعث بروز آلزایمر می‌شود
گروه علمی: مطالعات پزشکی زیادی درباره کارکرد مغز انجام شده است. تحقیقات پزشکی نشان داده یکی از عملکردهای مغز مربوط به حافظه است که در صورت مختل شدن فرد دچار آلزایمر می‌شود. چگونگی بروز آلزایمر و تاثیر عوامل مختلف در حوزه پزشکی موضوع بحث مقاله حاضر است.  محققان در مطالعه‌ای که روی افراد بالای ۵۵ سال انجام دادند دریافتند که «افکار منفی تکرارشونده» (RNT) به کاهش شناختی و همچنین رسوب پروتئین‌های مضر مغز ارتباط دارد که با آلزایمر نیز مرتبط است. این مقاله در مجله Alzheimer’s & Dementia به چاپ رسیده است.پژوهشگران می‌گویند اکنون باید افکار منفی تکرارشونده را به عنوان یکی از عوامل خطر احتمالی زوال عقل یا آلزایمر بررسی کرد و ابزارهای روانی مانند ذهن‌آگاهی یا مدیتیشن مورد مطالعه قرار گیرند تا مشخص شود که آیا این عوامل می‌توانند خطر زوال عقل را کاهش دهند یا خیر.دکتر ناتالی مارشانت، روانپزشک و نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «افسردگی و اضطراب در دوران میانسالی و سالمندی پیش از این به عنوان فاکتورهای خطر زوال عقل شناخته شده‌اند. ما در اینجا دریافتیم الگوهای تفکری خاصی که در افسردگی و اضطراب نقش دارند می‌تواند دلیل این باشد که چرا افراد مبتلا به این اختلالات به احتمال زیاد دچار زوال عقل می‌شوند.»او ادامه می‌دهد: «ما در کنار سایر مطالعاتی که در زمینه ارتباط افسردگی و اضطراب با خطر زوال عقل صورت گرفته، حدس می‌زنیم که الگوهای فکری منفی در طولانی‌مدت می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. گمان نمی‌کنیم شواهد این را نشان دهد که پیامدهای کوتاه‌مدت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. ما امیدواریم که یافته‌های ما به منظور ایجاد استراتژی‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مورد استفاده قرار گیرد و به افراد کمک کنیم تا الگوهای تفکر منفی را کاهش دهند.»
 
تیم تحقیقاتی از دانشگاه UCL ،INSERM و McGill برای حمایت از انجمن آلزایمر، ۲۹۲ فرد بالای ۵۵ سال را که بخشی از PREVENT-AD مطالعه کوهورت (هم‌گروهی) بودند و ۶۸ نفر دیگر از گروه IMAP + را مورد مطالعه قرار دادند.شرکت‌کنندگان طی دوره‌ای ۲ ساله، در این پژوهش به سوالاتی راجع به چگونگی فکر کردن در مورد تجربیات منفی با تمرکز بر الگوهای تفکرات منفی تکرارشونده (RNT) مانند نشخوار فکری در مورد گذشته و نگرانی درباره آینده پاسخ دادند. نشانه‌های افسردگی و علائم اضطراب نیز در شرکت‌کنندگان سنجیده شد.عملکرد شناختی آنها، ارزیابی حافظه، تمرکز، شناخت مکانی و زبان مورد ارزیابی قرار گرفت. ۱۱۳ نفر از شرکت‌کنندگان تحت اسکن مغزی PET قرار گرفتند و رسوبات تاو (Tau) و آمیلوئید، ۲ پروتئینی که باعث ایجاد شایع‌ترین نوع زوال عقل و بیماری آلزایمر هنگام ساخت در مغز می‌شود، اندازه‌گیری شد.محققان دریافتند افرادی که الگوهای RNT بیشتری را به نمایش گذاشتند طی یک دوره چهارساله دچار افت شناختی بیشتر و کاهش حافظه می‌شوند (که این یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر است) و احتمال بیشتری وجود دارد که رسوبات آمیلوئید و تاو را در مغز خود داشته باشند. افسردگی و اضطراب با کاهش شناختی همراه بود، اما به رسوب آمیلوئید یا تاو ارتباطی نداشت. این مساله نشان می‌دهد که تفکرات منفی تکرارشونده می‌تواند دلیل اصلی افسردگی و اضطراب در ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.
 
دکتر مارشانت می‌گوید: «ما گمان می‌کنیم افکار منفی تکرارشونده ممکن است عامل خطر جدیدی برای زوال عقل باشد زیرا می‌تواند به شیوه خاصی باعث زوال عقل شود.»پژوهشگران توضیح داده‌اند که تفکرات منفی تکرارشونده از طریق تاثیر آن بر شاخص‌های استرس مثل فشار خون بالا می‌تواند در بروز آلزایمر نقش داشته باشد زیرا سایر مطالعات نشان داده‌اند استرس فیزیولوژیکی بر رسوبات آمیلوئید و تاو تاثیرگذار است.نویسنده دوم مقاله دکتر گائل شتلت (Gael Chetelat) می‌گوید: «افکار ما می‌توانند تاثیر بیولوژیکی بر سلامت جسمی‌مان بگذارند که این امر ممکن است پیامدهای مثبت یا منفی داشته باشد. تمرین‌های ذهنی مثل مدیتیشن به ارتقای طرحواره‌های ذهنی مثبت و کم‌اثر کردن الگوهای فکری منفی کمک می‌کند. مراقبت از سلامت روانی بسیار مهم است و باید یکی از اولویت‌های اصلی بهداشت عمومی در جامعه باشد، زیرا نه تنها در کوتاه‌مدت برای سلامت و رفاه افراد مهم است، بلکه بر خطر احتمالی بروز زوال عقل نیز تاثیر می‌گذارد.»محققان امیدوارند که دریابند کاهش تفکرات منفی تکرارشونده، احتمالاً از طریق آموزش ذهن‌آگاهی یا گفتاردرمانی هدفمند، به نوبه خود می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. دکتر مارشانت و دکتر شتلت و سایر محققان اروپایی در حال حاضر روی یک پروژه بزرگ کار می‌کنند تا ببینند که آیا مداخلاتی مانند مدیتیشن، با نگاهی به سلامت روان در پیری، باعث کاهش خطر زوال عقل می‌شود.فیونا کاراگر، مدیر تحقیقات انجمن آلزایمر، می‌گوید: «دانستن عواملی که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند برای کمک به ما در بهبود دانش خود از این وضعیت ویرانگر و همچنین گسترش راهکارهای پیشگیری از اهمیتی حیاتی برخوردار است. الگوهای افکار منفی تکرارشونده و ۲ عامل انحطاط شناختی و ذخیره رسوبات مضر بسیار جالب است. اگرچه درک بهتر این موضوع مستلزم بررسی‌های بیشتری است. بسیاری از افراد مورد مطالعه قبلاً در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بوده‌اند، بنابراین باید ببینیم که این نتایج را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد و در صورت تکرار افکار منفی، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد یا خیر.»
 
برچسب ها: آلزایمر