به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۲۲۸۵۴

مرگ خاموش اساتید دانشگاهی بر اثر کرونا

مرگ خاموش اساتید دانشگاهی بر اثر کرونا
گروه جامعه: زمانی که دانشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شد، اولین نگرانی، بابت سلامت دانشجویان بود. پس از آن وزارت علوم اعلام کرده که همواره حفظ سلامتی دانشجو، کارمند و اساتید دانشگاهی در اولویت تصمیم گیری ها است.حتی وقتی دستورالعمل های سخت گیرانه برای حضور دانشجویان و اساتید در محیط دانشگاه و خوابگاه وضع شد، بسیاری از دانشجویان به سخت گیری ها اعتراض کردند؛ اما دانشگاه ها در جواب اعلام کردند که بسیاری از اساتید دارای سن بالا و بیماری زمینه ای هستند و حتی باوجود آمادگی دانشجو برای حضور در دانشگاه، استاد این امکان را ندارد. توضیحی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور شاید کمی اغراق آمیز به نظر می رسد اما امروز با از دست دادن افرادی از جامعه اساتید و دانشجویان، روح این تصمیم بیش از پیش مشخص می شود.اگرچه وزارت علوم آماری از همه اساتید و اعضای هیات علمی درگذشته به دلیل شیوع کرونا ارائه نداد اما اطلاع رسانی های جداگانه دانشگاه ها، نشان می دهد مانند دانشجویان فوت شده به دلیل کرونا، برخی از اساتید هم مهر دیگر به کلاس باز نمی گردند.در پیگیری خبرنگار فارس از سازمان امور دانشجویان و معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آمار احتمالی فوت دانشجویان و اساتید بر اثر ویروس کرونا، آماری ارائه‌ نشد و پاسخ داده شد که به دلیل آموزش مجازی در دانشگاه ها و حضور دانشجوها در محل زندگی خود، آمار کاملی از این موضوع در دسترس نیست. اما دانشگاه ها کم و بیش اطلاعاتی را در این باره ارائه کرده اند. این گزارش با اشاره به فقط برخی از موارد اعلامی، اهمیت پیمایش وضعیت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها را مطرح می کند.

*به یاد همه اساتیدی که با کرونا رفتند
درگذشت جمشید پژویان، اقتصاددان و رئیس سابق شورای رقابت به دلیل کرونا جامعه دانشگاهی و مردم را غمگین کردغلامرضا لطیفی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: براساس آخرین آمار موجود، متاسفانه ۲ نفر از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. تعدادی از همکاران اداری و هیات علمی دانشگاه هم به این ویروس مبتلا شده اند.محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران هم در این باره به خبرنگار ما گفت: یکی از اساتید که با دانشگاه همکاری داشت هم بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کرده است.ناصر قادری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی ۲۹ خرداد ۹۹ به دلیل کرونا از دنیا رفت
ناصر قادری عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان و از جمله اساتید خوش‌نام و برتر رشته کشاورزی در این دانشگاه، در آخرین روز خرداد ۹۹ به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت کرد.  روابط عمومی دانشگاه کردستان اعلام کرد که این استاد چند روز پیش به ویروس کرونا مبتلا شده بود و علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته از سوی کادر درمان متاسفانه صبح ۲۹ خرداد دار فانی را وداع گفت. شهلا بختیاری معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) هم از فوت استاد فیزیک این دانشگاه بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ خبر داد و گفت: در میان اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا دکتر سیده زهرا شورشینی استاد فیزیک که بیماری زمینه ای داشتند به کرونا ویروس مبتلا شدند و در سیزدهم فروردین امسال از دنیا رفتند. محمدرضا داودی دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را گرفت. این استاد فرهیخته دانشجویان زیادی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته عمران تربیت کرده بود.

*ابتلای چند استاد به کرونا
حاجی جباری معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هم از ابتلای چندین نفر از اساتید دانشگاه شهید بهشتی به ویروس کرونا خبر داد و گفت: خوشبختانه تمامی این اساتید توانستند در برابر ویروس مقاومت کنند و سلامت خود را به دست بیاورند.احمد زنگانه معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی هم گفت: سه تا چهار نفر از اساتید به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه توانستند از کرونا بگذرند و اکنون حال مساعدی دارند.

*فوت چند دانشجو بر اثر ابتلا به کرونا
غلامرضا لطیفی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه علاوه بر ۲ نفر از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، ۲ دانشجوی دختر دانشکده روانشناسی، به کرونا مبتلا و فوت شده اند. حاجی جباری معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هم از درگذشت یک دانشجوی شهید بهشتی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا خبر داد و گفت: این دانشجوی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ورودی سال ۹۸ و اهل سنندج بود که به دلیل مشکل بیماری زمینه ای، نتوانست در برابر بیماری مقاومت کند.

برخی از دانشجویانی که در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند دارای بیماری زمینه ای بوده اند
محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف از فوت یک دانشجوی دانشگاه شریف خبر داد. سیدشروین میرعارفین، دانشجوی ورودی ۹۸ کارشناسی عمران شریف در اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفته است.محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران هم گفت: متاسفانه علاوه بر یکی از اساتید که با دانشگاه همکاری داشت که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کرد، ۳ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت کرده اند که ۲ دانشجو پسر و یک دانشجو دختر بوده اند.وی به خبرنگار ما، گفت: متاسفانه یک دانشجوی مهندسی عمران این دانشگاه در اثر ابتلا به بیماری کرونا در یکی از شهرستان های شمالی فوت کرده است. موردی از فوت اساتید در دانشگاه نداریم.

*حرف مهم آخر؛ پیمایش وضعیت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه ها 
در حال حاضر اغلب دانشگاه ها در پیمایشی وضعیت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه را از نظر ابتلا به بیماری کرونا سنجیده اند.اگرچه دانشگاه ها تکمیل پرسش نامه سلامت را برای کارکنان اجباری کرده اند اما برخی دانشجوها درباره اظهار وضعیت خود و خانواده شان از نظر ابتلا به کرونا مقاومت می کنند.دانشگاه ها در فرم هایی از افراد وابسته به دانشگاه خواسته اند که درباره وضعیت شان، خود اظهاری کنند. تکمیل این فرم در اغلب دانشگاه ها برای کارکنان و اساتید اجباری است و برای دانشجوها هم اختیاری در نظر گرفته شده است.نکته مهم این است که برخی دانشجویان نسبت به تکمیل این فرم بی اهمیتی نشان می دهند؛ اطلاعات منتشر شده از نتایج پایش برخی دانشگاه ها نشان می دهد اگرچه دانشگاه اعلام آخرین وضعیت را از دانشجو خواستار شده، اما دانشجوها آن طور که باید به این پایش و پرکردن فرم اهمیت نداده اند. به نوعی حتی به نظر می رسد برخی از دانشجوها اعلام وضعیت خود و خانواده خود را از نظر ابتلا به بیماری ویروس کرونا به دانشگاه لازم نمی دادند و در برابر آن مقاومت می کنند.
برچسب ها: ویروس کرونا