به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۲۲۲۸۹۰

کفسابی خوب و نماشویی بدون داربست

گروه کسب و کار: می دانیم داربست به سازه‌های فلزی (و گاه چوبی) گفته می‌شود که به صورت موقتی در مجاورت نمای یک ساختمان قرار گرفته و انتقال کارگران مرحله ساخت، تعمیرات و تغییرات را بین طبقات یا عرض ساختمان آسان‌تر می‌کنند.
کفسابی خوب و نماشویی بدون داربست
این واسطه‌های دسترسی آسان که در دسته‌های منفرد یا یک طبقه، دوبل، دروازه‌ای، معلق، بورد، فلزی و همچنین تثبیتی و کویک استیج دیده شده و هریک وظیه خاصی را در جایگاهی مختص به خود انجام می‌دهند، بواسطه تخته‌هایی که روی طبقات خود نگه می‌دارد امکان تردد آسان و سریع کارکنان مذکور را برآرده و با ایجاد زمینه ای برای در برگرفتن گیرهع و یراق‌های نگهدارنده، از جان افراد حاضر روی آن (مثلاً اپراتوران نماشویی یا نصابان سنک ساختمان) محافظت می‌کند.

چرا برخی کارفرمایان تمایل چندانی به برپایی داربست ندارند؟
با صرف نظر از اموری که نیازمند برپایی داربست بوده، برای ارزیابی قیمت شیشه سکوریت، بلوک هبلکس و... میباشد، تحقق اهداف استفاده از این محصول با کمک محصول یا روش‌های دیگر غیر قابل جایگزین بوده و استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها ارتباطی با تمایلات کارفرما ندارد (مانند لزوم پوشاندن ظاهر یک ساختمان در حال ساخت به دلیل قوانین شهرداری و شهرسازی در سال‌های اخیر)، کارفرمایان برپایی این ساختار را پرهزینه و وقتگیر می‌دانند.
فرض کنید در جایی میان طبقه چهارم و پنجم یک آپارتمان، بخشی از سنگ نما شل شده  و به صورت قریب الوقوع سقوط خواخد کرد. بدیهیست که در چنین شرایطی برپایی داربست برای حل چنین مشکلی منطقی نبوده و با وجود اینکه نمی توان از معضل به وجود آمده نیز به سادگی گذشت، استفاده از داربست‌های فلزی بسیار پرهزینه، وقتگیر و جاگیر می‌باشد.

پس راه حل جایگزین چیست؟
در چنین شرایطی بدیهیست که تنها دستیابی به همان نقطه ای که مد نظر است اقتصادی، کاربردی و سریع بوده و می‌توان به کمک هر روشی که برپایی داربست را

نماشویی  بدون داربست
نماشویی و کفسابی به عنوان یکی از اقداماتی که با روش‌های مختلفی انجام پذیرفته و کمابیش خروجی‌های نزدیک به یکدیگر نیز دارند، از آن دست اقداماتیست که هم می‌توان با کمک نصب داربست به آن پرداخت و هم بدون استفاده از این ساختار ! بدیهیست که استفاده یا عدم استفاده از داربست در شست و شوی نما مزایای و معای خود را دارد که از مهمترین محاست آن می‌توان به افزایش امنیت نماشویان و تسلط بیشترشان روی کار اشاره کرد.
همانطور که پیشتر بدان اشاره نماشویی با روشی به جز نصب داربست سریع، ارزان و با محدودیت کمتری می‌باشد. ناگفته نماند که داربست بستن روی سازه‌های بلند و دارای عرض زیاد نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه امکان پذیر هم نمی باشد که بار دیگر به اهمیت نماشویی بدون داربست تأکید می‌کند.
رایج ترین روش‌های نماشویی بدون داربست

به طور کلی می‌توان 4 روش برای نماشویی بدون داربست نام برد :

1-استفاده از واترجتی با نازل بلند
در چنین شرایطی که عموماً برای سازه‌های یک یا دو طبقه کاربرد دارد، عملاً نصب داربست نیاز نبوده و میتوان گفت که دست اپراتور نماشویی به منظور تمیزکاری سطوح به قسمت‌های مختلف می‌رسد.
در این نوع شست و شوی نما، واتر جت با کمک نازلی بلند امکان پاشش آب به نقاط دورتر از دسترس را فراهم کرده و با قرار داشتن پراتور روی زمین، با حداکثر سرعت، کیفیت و امنیت و همچنین کمترین بهای پرداختی به انجام این مأموریت می‌پردازد.

2-استفاده از راپل و طناب
همانطور که از نام این روش نماشویی بدون داربست مشخص است، اپراتور شست و شوی نما با معلق بودن بین زمین و آسمان، طبقه به طبقه ز بالا به پایین آمده و بنا به روش تمیزکاری (مثلاً سند بلاست یا شست و شو با طی) و همچنین تعداد دفعات تکرار کار مبلغی به مراتب کمتر از نصب داربست پرداخت می‌نماید.

3-استفاده از جک‌های هیدروهیکی
بالابرها به عنوان جک‌های هیدروهیکی که اغلب به عنوان واگنی با قابلیت جابجایی پشت یک تراک (خودروهای وانتی) قرار می‌گیرند، با وجود داشتن محدودیت در شعاع حرکتی خود، مناسب سازه‌های در حد 3 یا 4 طبقه بوده و بدین واسطه مقدمات دستیابی به هر نقطه ای را فراهم می‌کند.

4-استفاده از بالابر
شاید این روش یکی از روش‌های خاص جایگزین استفاده از داربست‌ها باشد، روشی که در آن کابین حمل اپراتوران نماشویی به جای حرکت صعودی، به صورت نزولی حرکت می‌کند. در این سازوکار، سامانه نماشویی یا تعمیرات و نگهداری ظاهر خارجی یک سازه به صورت از پیش طراحی شده در بالاترین قسمت یک ساختمان قرار گرقته و و در صورت نیاز به سمت پایین روانه می‌شود.
با وجود امنیت بالا و هزینه ای که از پیش برای استفاده از این روش پرداخت شده است، این پدیده نیز دارای نواقص و کاستی‌هاییست که می‌توان عدم دسترسی به همه نقاط افقی را از جمله مهمترین این عوامل نمی باشد.