به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۲۲۲۹۵۲

طراحان سوالات کنکور را از قرنطینه آزاد کنید!

طراحان سوالات کنکور را از قرنطینه آزاد کنید!
گروه جامعه: این روزها بحث تعویق کنکورهای سراسری داغ است و حتی کنکور کارشناسی ارشد و دکترا هم به خاطر کرونا به تعویق افتاد.با این حال روز گذشته صحبت درباره سرنوشت طراحان و چاپ کنندگان سوالات که تا هنگام برگزاری آزمون در قرنطینه هستند در فضای مجازی مطرح شد و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در باره وضعیت طراحان و چاپ کنندگان سوالات کنکورهای مختلف گفته: «قرنطینه آزمون‌های سراسری باز نشده است و افراد و طراحان سوال تا پایان برگزاری آزمون ها در قرنطینه باقی خواهند ماند.»این در حالی است که قرار بود کنکور دکتری اسفند سال گذشته برگزار شود و طراحان سوال از همان زمان تا کنون در قرنطینه به سر می برند. این موضوع باعث شد بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دهند و از مسئولان مربوط بخواهند راه های جایگزینی را انتخاب کنند تا نیازبه قرنطینه کردن افراد نباشد. در ادامه خیلی کوتاه درباره چگونگی طراحی و روند چاپ سوالات آزمون های سراسری نوشته ایم.

چگونگی طراحی سوالات کنکور
حتما برای شما هم سوال پیش آمده که طراحان سوال ها را کجا نگه می دارند، خیلی ها می گویند طراحان سوال را به نقطه ای دور افتاده تبعید می کنند تا آن ها هیچ ارتباطی با دنیای خارج نداشته باشند اما این ها تصوراتی نادرست است. چون به گفته مدیرکل آزمون سازی سازمان سنجش در سال 1384 سوالات در طول سال در سازمان سنجش طراحی می شوند تا در نهایت سوال های نهایی به بانک سوالات فرستاده شود و قبل از برگزاری کنکور چند دسته از این سوالات به صورت اتفاقی از بانک سوالات بیرون کشیده می شوند. بنابراین طراحان سوال هم نمی دانند که سوال هایشان در کنکور چه سالی مطرح می شود مثلا ۳۰ بسته سوال معارف انتخاب می شود و گروه نهایی انتخاب سوال ها را از بین آن ها به عهده می گیرند. با این حال بازهم هیئت نهایی و البته مسئولان چاپ سوالات تحت نظارت و قرنطینه قرار می گیرند.

چاپ سوالات در چاپخانه تحت نظارت
محل چاپخانه که برای چاپ سوالات کنکور در نظر گرفته شده است به صورت مجتمعی از چند بلوک در کرج است. زیرزمین مربع شکلی که حدود 1600 مترمربع مساحت دارد مکان قرار گیری چاپخانه و قرنطینه است. چاپخانه توسط 26 دوربین به طور کامل حفاظت می شود ضمن این که چندین لایه نیروهای امنیتی در محیط اطراف چاپخانه امنیت را تامین می کنند. موبایل نیز در این اطراف شناسایی و تخلیه باتری می شود. افرادی که در این چاپخانه فعالیت می کنند تا پایان برگزاری کنکور بدون هیچ ارتباطی با محیط بیرون در محل چاپخانه قرنطینه باقی خواهند ماند.
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: سازمان سنجش