به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۲۲۲۹۷۳

درج کد رهگیری بر پاکت‌های سیگار از شهریور

گروه جامعه: رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور، با بیان این‌که از نیمه مرداد از توزیع مواد دخانی به واحدهای صنفی فاقد پروانه فروش جلوگیری می‌شود، گفت: بر این اساس هر واحد صنفی که پروانه فروش محصولات دخانی نداشته باشد یا تخلف کند، برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی می‌شود.
درج کد رهگیری بر پاکت‌های سیگار از شهریور
به گزارش ایسنا، مهندس بهزاد ولی‌زاده  درباره عرضه سیگار در دکه‌های مطبوعاتی، گفت: این کار اساسا ممنوع و غیر قانونی است، اما متاسفانه قانون به درستی اجرا نمی‌شود. سال‌ها است به دنبال ایجاد محدودیت و ممنوعیت در توزیع محصولات دخانی از عاملین عمده به خرده فروشی‌های فاقد پروانه فروش که دکه‌های مطبوعاتی هم جزئی از آنها هستند، بوده‌ایم.وی افزود: اخیرا هماهنگی‌هایی با وزارت صمت و مرکز بازرگانی این وزارتخانه انجام دادیم و ضرب‌العجلی تعیین کردیم برای این موضوع و بخش‌نامه‌ای از وزارت صمت به کلیه عرضه کنندگان محصولات دخانی در سطوح عمده فروشی و عاملین توزیع ارسال شده است که باید بر اساس ضوابط از فروش عمده محصولات به عاملین خرده فروشی خودداری کنند.

وزارت بهداشت پیگیر اجرای ممنوعیت فروش نخی سیگار در دکه‌های مطبوعاتی
وی در ادامه بیان کرد: درمورد فروش نخی سیگار در دکه‌های مطبوعاتی پیگیری‌هایی از سوی وزارت بهداشت انجام شده است و متاسفانه مقاومت‌هایی که در این مورد وجود داشت از اجرای درست قانون جلوگیری کرد، اما کماکان پیگیر این موضوع هستیم. یکی از تخلفاتی که در این دکه‌های مطبوعاتی و حتی سایر واحدهای صنفی فروش اتفاق می‌افتد، مبحث فروش نخی سیگار است که طبق قانون ممنوع است. در بحث ساماندهی محصولات دخانی ضوابطی با وزارت صمت نوشته و به مراکز صنفی ابلاغ شده است که یکی از ممنوعیت‌ها فروش نخی سیگار است. از سوی دیگر مراکز موظف هستند برای فروش محصولات دخانی، پروانه مجاز فروش را اخذ کرده باشند و چنانچه تخلفی در مورد فروش محصولات دخانی رخ دهد باید پروانه مذکور باطل شود.

درج کد رهگیری بر پاکت‌های سیگار از شهریورماه
وی با اشاره به اینکه پروانه فروش محصولات دخانی در واحدهای صنفی کامل اجرا نشده است، تصریح کرد: مشکلات زیرساختی در این خصوص وجود داشته که رفع شده است و کد رهگیری بر پاکت‌های سیگار درج شده و قرار است از شهریورماه نیز کد رهگیری بر پاکت‌های سیگار عملیاتی شود و شناسایی مسیر عبور کالای دخانی از نقطه تولید تا مصرف مشخص شود. این اقدامات می‌تواند به ما کمک کند تا هم از فروش غیر قانونی‌ این محصولات جلوگیری کنیم و هم بتوانیم بر نظام ساماندهی عرضه محصولات دخانی به نحو مناسبی به صورت کاربردی_عملیاتی نظارت داشته باشیم و اعمال قانون به دنبال آن انجام شود.

فروش فله‌ای مواددخانی ممنوع است
جریمه فروش سیگار به سنین زیر ۱۸ سال
ولی‌زاده همچنین افزود: فروش فله‌ای سیگار و مواد دخانی نیز ممنوع است و باید با متخلفین برخورد قانونی شود. جریمه فروش سیگار و محصولات دخانی به افراد زیر ۱۸ سال می‌تواند تا ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه داشته باشد. برای سایر تخلفات در فروش و عرصه محصولات دخانی نیز مبالغ متفاوتی برای جریمه متخلفین در نظر گرفته شده است.وی ابطال پروانه فروش محصولات دخانی را برای واحدهای صنفی پر ضرر دانست و تاکید کرد: فروش نخی سیگار، عرضه سیگار قاچاق و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال سبب ابطال پروانه فروش محصولات دخانی می‌شوند. از آنجایی که پس از ابطال پروانه فروش، سودی که از فروش این محصولات به دست می‌آوردند از بین می‌رود مجبور به تمکین از موارد قانونی هستند که به موجب اخذ پروانه به آن مکلف شده‌اند؛ نه تنها این دست جریمه‌ها بلکه مواردی که در ساماندهی عرضه محصولات دخانی در نظر گرفته‌ایم می‌تواند به اجرایی شدن مناسب قانون ممنوعیت فروش نخی سیگار کمک کند.

ممنوعیت توزیع مواد دخانی در واحدهای صنفی فاقد پروانه از نیمه مردادماه
معرفی متخلفان به مراجع قضایی
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور با بیان اینکه از نیمه مردادماه از توزیع مواد دخانی به واحدهای صنفی فاقد پروانه فروش جلوگیری می‌شود، افزود: ما در حوزه نظارتی نیز نظارت‌های خود را انجام می‌دهیم و هر واحد صنفی که پروانه فروش محصولات دخانی نداشته باشد یا تخلف کند، برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی می‌شود.وی درباره مکانیزم نظارتی بر تخلفات، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مشاهده تخلفات واحدهای صنفی هنگام عرضه مواد دخانی با سامانه‌ ۱۹۰ تماس گرفته و موارد را گزارش دهند. البته نیازی هم به حضور مداوم بازرسان ما نیست، زیزا زمانی که بازرس وارد یک واحد صنفی می‌شود و مشاهده می‌کند درب پاکت سیگاری باز هست، نیازی به گزارش مردم ندارد و می‌تواند اعمال قانون را انجام دهد.
وی درباره بسترهای اجرایی خوانش کد رهگیری محصولات دخانی، گفت: کد رهگیری توسط قرائت‌گرهایی که بر خطوط تولید نصب می‌شود قرائت می‌شود و وارد یک سامانه‌ای می‌شود که به دنبال آن مشخص می‌شود پاکت سیگار در چه زمان و مکانی تولید شده است. ضمن اینکه مشخص است پاکت سیگار از نقطه تولید چه مسیری را طی کرده است. همچنین دستگاه‌های قرائت‌گر پورتابلی که در اختیار بازرسان قرار خواهد گرفت که می‌توانند با خواندن این کد بر پاکت سیگار در نقطه فروش مشخص کنند پاکت سیگار در محل رسمی تعیین شده خود قرار دارد یا تخلفی صورت گرفته است.ولی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: وجود قفسه فروش محصولات دخانی که از آن برای نمایش و تبلیغ محصولات دخانی استفاده می‌شود نیز ممنوع شده است و با هماهنگی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور قرار شد این قفسه‌ها به مرور جمع‌آوری شود.
برچسب ها: سیگار