به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۲۲۲۹۸۳

تهران در طول تاریخ چندین بار کن‌فیکون شده است

گروه جامعه: شهردار تهران بر ضرورت حفظ و استفاده از عرصه‌های باز تهران برای شرایط بحران تاکید کرد.
تهران در طول تاریخ چندین بار کن‌فیکون شده است
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: کلانشهر تهران و اساسا همه کلانشهرها مستعد بحران‌ها هستند و می‌بینید که یک بارندگی و شکستن دیواره مترو تهران می تواند حادثه‌ای را که قابل جمع کردن نباشد یا مثلا حادثهای که در یک کلینیک رخ داد و مواردی مانند عدم رعایت پروتکلها و کدهای لازم در یک کاربری تبدیل به یک محل بحرانی شد. چه کسی فکرش را می کرد در اثر اتصالی برق کولر تعدادی از هموطنان ما به رحمت خدا بروند؟ پلاسکو هم بر اثر اتصال یک سیم برق رخ داد اما مواردی مانند عدم استفاده درست از یک ساختمان اداری بحرانهایی در مقیاس ملی را ایجاد کرد.

تهران در طول تاریخ چندین بار کن‌فیکون شده است
وی با بیان اینکه بخشی از اینها با رعایت استانداردها قابل پیشگیری است، گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که طی چندین بار در آن زلزله رخ داده است. همکاران من در مترو در عمق ۱۲ متری با آجر برخورد می کنند که این نشان می دهد این شهر در طول تاریخ چندبار کن فیکون شده است.شهردار تهران با اشاره به نقاطی از کشور نظیر تهران، خراسان، تبریز و ... که در آن زلزله‌های زیادی رخ داده است، گفت: زلزله یک واقعیت است و اصلی ترین و مهم ترین بحران ماست. البته که تنها بحران ما نیست. ما به طور متوسط هر ۱۰ سال یکبار در کشورمان یک زلزله سنگین را تجربه می کنیم. پس زلزله یک واقعیت در این سرزمین است و باید یاد بگیریم که چطور با آن مقابله کنیم.حناچی با تاکید بر اینکه در مورد زلزله تهران دست ما خالی نیست و تجربیات خوبی داریم، عنوان کرد: ما در تدقیق گسلهای تهران قدمهای خوبی برداشتهایم و با این اقدام دیگر برای ساخت مدرسه و بیمارستان و جرمهای سنگین مجوز  ساخت روی این پهنه را نمی دهیم، این ها قدم اول است که آغاز شده است و راهی جز این نداریم که به دنبال آن برویم.وی با تاکید بر اینکه چه زلزله بیاد و چه زلزله نیاد ما باید همواره آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم، گفت: در زلزله بم عامل حیات آن منطقه در دل کویر و جاری شدن آب ها همان گسلی بود که عامل همان زلزله هم شد. شهردار تهران  با بیان اینکه ما باید ارتقا فرهنگ ایمنی را در دستورکار خود قرار دهیم. در این شرایط شبکه های ارتباطی مانند گاز و آب و برق اهمیت دارند و اگر مدیریت نشوند می توانند به اندازه زلزله تلفات بدهند. اگر آب مناسب نداشته باشیم یا شبکه گاز به موقع قطع نشود می تواند تلفات زیادی برجای بگذارد که از تلفات اولیه زلزله بالاتر است.حناچی با بیان اینکه نسبت به دو دهه پیش آمادگی ما در برابر زلزله بالاست، خاطرنشان کرد: توانستیم ۱۰۰ پد بالگرد را در هماهنگی با اورژانس تهران در تهران شناسایی کنیم که در مواقع بحران امکان فرود بالگرد در آن وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه ما باید ترس از زلزله را در تمامی سطوح از مدیریت ارشد تا سطح مردم به آمادگی در برابر زلزله تبدیل کنیم، اظهارکرد: زلزله یک بلای طبیعی و در دل و ذات طبیعت است. زلزله ملارد زلزله سنگینی نبود، اما حوادث بعد از زلزله و تاثیرات و ترس ناشی از آن قابل تامل بود و ناشی از همین نکته است.

۰۶ را برای شرایط بحران می‌خواهیم
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه داشتن فضاهایی که در شرایط خاص به داد تهران برسد بسیار موثر است گفت: ما نیازمند عرصه‌های باز هستیم و هرچه عرصه باز در تهران وجود دارد باید برای شرایط بحران حفظ کنیم. ما ۰۶ را برای همین می خواهیم که  در شرایط بحران هلیکوپتر و ... بنشیند. دوشان تپه و قلعه مرغی را برای همین می خواهیم. نباید با بازگذاری های سنگین فرصت ها را از شهر بگیریم. البته ممکن است بازگذاری هم بکنیم، اما باید سبک باشد.وی به زلزله ۷.۳ ریشتری کوبه ژاپن در سال ۱۳۷۳ نیز اشاره کرد و گفت: ژاپن کشوری است که تلاش کرده آمادگی در برابر زلزله را حفظ کند. در آن زلزله بیش از ۶۰۰۰ نفر در دم جان خود را از دست دادند و ۳۰۰هزار نفر بی خانمان شدند. این تجربه یک زلزله شهری بود. خیلی از اتوبانها و مسیرهای دسترسی مسدود شد. قحطی آب پیش آمد و آتش سوزی که درپی نشت گاز به وجود آمد و ... همگی منجر شد که خسارات بعد از زلزله از خود زلزله بیشتر باشد.به گفته وی بسیاری از دستورالعمل هایی که امروز در مورد زلزله بعد از کوبه ژاپن مورود توجه قرار گرفت. یکی از جمع بندی‌های تجربه ژاپن، نبود هماهنگی بین دستگاه ها بود که در لحظه زلزله باید با هم همکاری کنند. توجه به مسائل روانی بعد از زلزله از دیگر دستاوردها بود و بسیاری از استانداردها بعد از آن زلزله تغییر کرد. حتی بالابردن هزینه سرپیچی از مقررات هم یکی از پیامدهای این زلزله بود.وی در پایان تاکید کرد که در هر صورت ما باید تلاش کنیم با ارتباط مستمر و تعریف سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر آمادگی دائمی را در خودمان در برابر بحرانی مانند زلزله که قابل تشخیص است آماده نگهداریم.
برچسب ها: زلزله تهران