به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۲۲۹۸۶
صعود بورس تا کجا ادامه دارد؟

آیا رشد بازار سرمایه حبابی است؟

گروه اقتصادی: حرکت بازار سرمایه بر مدار صعود با قدرت ادامه دارد و شاهد ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد هستیم. صعودی که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است تا زمانی که نرخ دلار افزایشی باشد، این صعود هم ادامه‌ دارد که در این صورت نمی توان ثابت کرد صعود بازار سرمایه حباب است.
آیا رشد بازار سرمایه حبابی است؟
به گزارش ایسنا، روزبه شریعتیبا بیان اینکه روند صعودی بازار تا زمانی که قیمت دلار رو به افزایش است، می تواند ادامه دار باشد، اظهار کرد: اگر قیمت دلار ۱۰ درصد رشد می کند، ماحصل این موضوع بدون افزایش قیمت بهای تمام شده شرکت‌ها، مخصوصا شرکت‌های تولیدی، رشد نکند و نرخ فروش ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، سودشان نسبت به حاشیه سودی که دارند می تواند بسیار تغییر کند.وی ادامه داد: به طور مثال اگر یک شرکت حاشیه سود ۱۰ درصدی داشته باشد و اگر دلار ۱۰ درصد رشد کند و ماحصل آن باعث افزایش ۱۰ درصدی نرخ فروش شرکت بدون افزایش نرخ بهای تمام شده شود، می تواند سود این شرکت را دو برابر رشد دهد.این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تا زمانی که بازار ارز تلاطم داشته باشد، روی بازار سرمایه تاثیرگذار است، گفت: افزایش قیمت دلار هر درصدی که باشد می‌تواند روی نرخ فروش و درامد شرکت‌ها تاثیر داشته باشد.

آیا رشد بازار سرمایه حبابی است؟
شریعتی در ادامه درمورد مباحثی مبنی بر اینکه صعود بازار سرمایه حباب است، نیز اظهار کرد: اینکه بازار سرمایه حباب است یا خیر موضوع پیچیده‌ای است. حتی اگر بازار در شرایط پایین‌تر از ارزش ذاتی هم نباشد، جایگرین فعال و مناسب برای آن وجود ندارد و اینکه بازار با توجه به تورم انتظاری مثبتی که در آینده دارد قیمت‌گذاری می‌کند.
وی با اشاره به گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها و فصل مجامع، اظهار کرد: یک هفته تا ۱۰ روز آینده گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها و فصل مجامع است و تراکم مجامع وجود دارد و دلیل اصلی اینکه بازار مورد اقبال سهم های بزرگ بوده قیمت دلار و شرایط خوب گذشته حسابرسی برخی از شرکت ها است.این کارشناس بازار سرمایه همچنین معتقد است باید منتظر ETF هم باشیم. باید دید ساز و کار فروش به چه شیوه‌ای است، زیرا ساز و کار اصلی روی شرکت‌های ETF محور است.
برچسب ها: بورس