به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۲۳۰۳۲

با تندروی ۸۰میلیون نفر را مصادره نکنید

با تندروی ۸۰میلیون نفر را مصادره نکنید
گروه سیاسی: وزیر دولت سازندگی گفت: کشور دارای طبقه متوسطی است که بنابر گفته کارشناسان اجتماعی حتی اروپا و آمریکا هم چنین طبقه متوسطی ندارند. بیش از ۶۰ درصد مردم فهم اجتماعی قوی دارند، ۸۰ میلیون جمعیت کشور را نمی‌توان با تندروی و کندروی مصادره کرد. اینکه کسانی در اتاق در بسته بخواهند برای جامعه تصمیم بگیرند، موفق نخواهند شد.
سیدمحمد غرضی،  در پاسخ به این سوال که آیا تندروها در انتخابات سال آینده توفیقی دارند؟ گفت: معمولا افراد تندرو از اسم‌شان پیداست که ممکن است تعداد کمی طرفدار داشته باشند و در پست ریاست جمهوری ۵۵ میلیون نفر باید رای بدهند. تندروها معمولا از قاعده جامعه جدا شده و تبدیل به یک تشکیلات می‌شوند که اینها نمی‌توانند، اجماع عمومی را به دست بیاورند. کندروها هم همین‌طور هستند یعنی توانایی ایجاد اجماع برای به دست آوردن پست ریاست جمهوری ندارند.
این فعال سیاسی با ذکر چند مثال توضیح داد: در مجلس اول یک عده‌ای خیلی تند و تیز بودند و می‌گفتند هر کس زمینی بیش از نیازش دارد باید مصادره شود و من شاهد بودم این کار تا چه میزان فساد ایجاد کرد تا اینکه بالاخره دولت، لایحه‌ای به مجلس برد و دیگر این کار را نکرد. اکنون هم کمیسیون اقتصادی گفته هرکس خانه خالی داشته باشد باید مالیات بدهد و مسکن و شهرسازی از این کار استقبال نکرد برای اینکه می‌دانست در این کار چقدر فساد ایجاد خواهد شد. گزینش دانشگاه‌ها هم به همین صورت بود و آنقدر فساد ایجاد کرد که گزینش دانشگاهی از نظام آموزشی حذف شد.
او تندروی سیاسی را بی‌حاصل دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که از قاعده جامعه جدا می‌شوند و برای خودشان شخصیتی قائل می‌شوند که گویی جامعه از آنها تبعیت می‌کند، معمولا توفیقی نمی‌یابند و اگر هم توفیق پیدا کنند مدت زمانش کم است و بعد به شدت، مایوس می‌شوند.غرضی با اشاره به تندروی‌های دهه ۶۰ بیان کرد: در دهه ۶۰ تندروی‌های زیادی داشتیم. مثلا منافقین اعلام جنگ مسلحانه کردند و تعداد زیادی از عناصر انقلاب شهید شدند و بعد منافقین به عراق رفتند و حدود یکصد هزار نفر از آنها کشته شدند. هزینه تندروی برای جامعه بسیار زیاد است. انقلاب سفیدی که شاه اعلام کرد منجر به سقوطش شد. وزیر دولت سازندگی در پایان گفت: کشور دارای طبقه متوسطی است که بنابر گفته کارشناسان اجتماعی حتی اروپا و آمریکا هم چنین طبقه متوسطی ندارند. بیش از ۶۰ درصد مردم فهم اجتماعی قوی دارند، ۸۰ میلیون جمعیت کشور را نمی‌توان با تندروی و کندروی مصادره کرد. اینکه کسانی در اتاق در بسته بخواهند برای جامعه تصمیم بگیرند، موفق نخواهند شد.