به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۲۳۰۵۲

چرا باید سیم‌کارت‌های اضافی را مسدود کرد؟

گروه اقتصادی: با توجه به اینکه در برخی از پرونده‌های سایبری کارآگاهان با سیم‌کارت‌هایی مواجه می‌شوند که مالک از وجود آن‌ها اعلام بی‌اطلاعی می‌کند، لازم است تداد سیم‌کارت‌هایی که به نام خودتان است را استعلام کنید.
چرا باید سیم‌کارت‌های اضافی را مسدود کرد؟
به گزارش ایسنا، پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت موضوعی بود که طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده و اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل صورت گرفت. این موضوع موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند.با توجه به اینکه هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و همچنین مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آن‌هاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.همانطور که پلیس فتا به‌تازگی هشداد داده، سوءاستفاده از اطلاعات و مدارک هویتی افراد یکی از روش‌هایی است که مجرمان سایبری از آن‌ها برای انجام اعمال شیطانی و ردگم‌کنی از خود در محیط اینترنت بهره می‌برند. شیادان سایبری با ثبت سیم‌کارت‌ اپراتورهای مختلف به نام کاربران و بدون اطلاع آنان، اقدام به بهره‌برداری از آن‌ها برای ایجاد کانال‌ها، گروه‌ها، سایت‌ها و درگاه‌های جعلی برای فریب کاربران کرده و حسابشان را خالی می‌کنند؛ حتی در برخی پرونده‌ها مشاهده ‌شده، مجرمان از این سیم‌کارت‌ها برای توهین و اهانت، هتک حیثیت و مزاحمت نیز استفاده می‌کنند.این در حالی است که درصورت ارتکاب اعمال مجرمانه و یا ایجاد هرگونه مزاحمت و سوءاستفاده از طریق سیم‌کارت، این مالک سیم‌کارت است که در مرحله اول باید پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده و مالک سیم‌کارت می‌شناسد. بنابراین فراد در سطوح مختلف جامعه اعم از بازاریان، کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان باید استعلام مورد نظر را انجام داده و در صورت مشاهده مغایرت در تعداد خطوط ثبت ‌شده به نامشان سریعاً به دفاتر رسمی اپراتورهای تلفن همراه رفته و نسبت مسدودی آن‌ها اقدام کنند.

بدین ترتیب تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند.در این سامانه شما می‌توانید تعداد تمامی سرویس‌های مخابراتی که به نام شما ثبت شده را استعلام کنید. نتیجه این استعلام به خط تلفن همراه اعلام‌شده توسط شما پیامک می‌شود. بنابراین حداقل باید در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، یک سیم‌کارت با کد ملی (شناسه هویتی) شما ثبت شده باشد.مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.
برچسب ها: سیم کارت