به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۲۳۰۷۶

رویارویی تحریمی چین و آمریکا بر سر هنگ‌کنگ

گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا، با امضای سندی تازه، اقدام‌های تحریمی جدیدی علیه جمهوری خلق چین اعلام کرد. این مقررات در اعتراض به "قانون امنیتی" تازه‌ای است که چین در منطقه هنگ‌کنگ برقرار کرده است.
رویارویی تحریمی چین و آمریکا بر سر هنگ‌کنگ
دونالد ترامپ گفت: رفتارهای اختناق‌آمیز چین نباید بدون پاسخ بماند. سند قانونی تازه به مقام‌ها و نهادهای آمریکایی اجازه می‌دهد که افراد یا بنیادهای مرتبط با "سرکوب آزادی‌ها در هنگ‌کنگ " را مجازات کنند. سنا و مجلس نمایندگان آمریکا قبلا این تحریم‌ها را تصویب کرده‌اند.تحریم‌های تازه شامل مسدود کردن دارایی افرادی در ایالات متحده و جلوگیری از ورود آنها به این کشور است. شماری از بانک‌های خارجی که به نظر آمریکا در نقض خودگردانی هنگ‌کنگ از منویات چین پیروی می‌کنند نیز مشمول اقدامات تحریمی هستند. برای نمونه نهادهای مالی آمریکا از اعطای اعتبار به چنین بانک‌هایی منع می‌شوند.ترامپ اعلام کرد که هنگ‌کنگ برای ایالات متحده دیگر از وضعیت فوق‌العاده برخوردار نیست و تمام امتیازهای مختص به آن لغو می‌شود. از این پس آمریکا به هنگ‌کنگ امتیازهای ویژه، معافیت‌های اقتصادی و تکنولوژی‌های حساس نخواهد داد و با آن "مثل قسمتی از چین" برخورد خواهد شد.دونالد ترامپ در آخرین اظهارات خود با لحنی تند از چین سخن راند و گفت: «در حال حاضر هیچ علاقه‌ای به گفت‌وگو با چین ندارم».او با اشاره به توافق‌هایی که در ماه ژانویه گذشته میان دو کشور بزرگ حاصل شده بود، گفت: «هنوز جوهر این توافق‌ها خشک نشده بود که آنها ما را با بیماری گرفتار کردند».ترامپ همچنان چین را متهم می‌کند که در جلوگیری از گسترش پاندمی کرونا تلاش کافی نکرده است.
در واکنش به تحریم‌های تازه، جمهوری خلق چین اعلام کرد که به رشته‌ای از اقدام‌های تحریمی علیه آمریکا دست می‌زند. به گفته وزارت خارجه جمهوری خلق چین، تحریم‌ها هم افراد و هم بنگاه‌ها و شرکت‌های آمریکایی را در بر می‌گیرند.به گفته وزارت خارجه چین، جزئیات موارد تحریمی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.تلویزیون سراسری چین در تفسیری ضمن محکوم کردن تحریم‌های تازه آمریکا، بار دیگر مصرانه از این کشور خواست که در امور داخلی چین دخالت نکند.  


 
برچسب ها: چین