به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۲۳۱۱۸

سریال‌های ترکیه چقدرمخاطب دارند؟

سریال‌های ترکیه چقدرمخاطب دارند؟
گروه فرهنگ و هنر: روزنامه شهروند نوشت: «سریال ترکی» در سینما و تلویزیون و البته در ادبیات رسانه‌ای ایران بار چندان مثبتی ندارد و در حقیقت برای زیر سوال بردن محصولات نمایشی به کار می‌آید. ترکیبی که می‌توان گفت در دایره واژگان منتقدان سینما و تلویزیون مترادف با داستان‌پردازی ساده‌انگارانه و روایت سهل‌انگارانه، کش دادن و آب بستن به ماجراها و در کل مترادف با گران‌فروشی به کار می‌رود.
اما در اصل ماجرا «سریال ترکی» یک صنعت عظیم است که ده‌ها برابر کلیت سینما و تلویزیون ایران بیننده و گردش مالی دارد و به گزارش گاردین حداقل در سال گذشته بیش از 120 کشور دنیا به طرق مختلف مشتری‌اش بوده‌اند که این یعنی بعد از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی پرمشتری‌ترین محصولات نمایشی دنیا در سال گذشته همین «سریال‌های ترکی» بوده‌اند که ما به ظاهر در رسانه‌هایمان تحقیرش می‌کنیم و در خفا الگوی داستان‌پردازی اغلب سریال‌هایمان است. روزنامه گاردین در این زمینه در گزارشی با عنوان «سریال‌های ترکی چگونه دنیا را تصرف کردند؟» چرایی و چگونگی موفقیت جهانی سریال‌های ترکی را به بررسی نشسته است. موضوع مهمی که در هفته‌های اخیر بعد از انتشار آماری حیرت‌انگیز از نفوذ سریال‌های ترکی در عادات سرگرمی تماشاگران چهار گوشه جهان مورد توجه دیگر رسانه‌های بین‌المللی هم قرار گرفته است...
طبق آمار رسانه‌های هنری از نظر فروش و شمار تماشاگران بین‌المللی سریال‌های ترکی درحال حاضر بعد از سریال‌های آمریکایی در رتبه دوم جهان قرار دارند. سریال‌هایی که در روسیه، چین، کره و آمریکای لاتین تماشاگران پروپاقرصی ردیف کرده‌اند. گفته می‌شود شیلی، مکزیک و آرژانتین در سه‌سال اخیر بیشترین سریال‌های ترکی را خریده‌اند و ارقام گردش مالی این کشورها در این زمینه حیرت‌انگیز است.
درباره سریال‌های ترکی باید بدانیم که هر قسمت از این سریال‌ها چیزی حدود دو ساعت طول می‌کشد. تبلیغ در رسانه‌های ترکیه به شدت ارزان است، بنابراین هر 15 دقیقه یک‌بار در وسط سریال‌ها تبلیغ پخش می‌شود.هر سریال ترکی یک حاشیه صوتی منحصربه‌فرد، حدود 50کاراکتر اصلی و البته یک خط داستانی پر اوج و فرود دارد که اغلب در بخش سنتی استانبول و در لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری می‌شوند.خط داستانی این سریال‌ها شامل رخدادهای متنوعی است، از روابط گروه‌ها و سازمان‌های جنایتکار تا روابط عاشقانه، غیرت، ناموس و حتی حسرت دوران باشکوه عثمانی. هدف اصلی سریال‌های ترکی جلب اشتیاق عمومی است و این هم در جلب نظر مخاطبان مصداق دارد و هم در روند حرکتی کاراکترها.
به گفته عزت پینتو، بنیانگذار «آژانس جهانی» که «توزیع‌کننده مستقل برنامه‌های تلویزیونی در بازارهای جهانی» است، روند صعودی اقتصاد سریال‌های ترکی با سریال «1001 شب» در سال2006 آغاز شد. تا آن زمان، یکی دیگر از سریال‌های ترکی به نام «نقره» در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته بود، اما 1001 شب آغاز موفقیت جهانی سریال‌های ترکی بود که تقریبا به 80کشور جهان فروخته شد که این رکوردی جهانی بود. بعد از آن روند موفقیت به نحو غیرقابل باوری طی شد، تا جایی که ترکیه که در ‌سال ۲۰۰۴ تنها ۱۰‌میلیون دلار از سریال‌سازی و صادرات آن به کشورهای دیگر سود می‌برد، این درآمد را در ‌سال۲۰۱۲ به ۲۰۰‌میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۰۰‌میلیون دلار رساند و بالاتر از کره‌جنوبی، انگلیس، تایلند و... در ردیف دوم کشورهای صادرکننده سریال قرار گرفت. خبرگزاری آناتولی اخیرا در گزارشی در مورد درآمد ارزی حاصل از صادرات سریال ادعا کرده که این درآمد در سال گذشته باز هم افزایش یافته و به 500‌میلیون دلار رسیده است. وزارت تجارت ترکیه نیز اعلام کرده که سریال‌های ترکی در 146کشور منطقه خاورمیانه، بالکان، آفریقا، آسیای میانه، خاور دور و آمریکای جنوبی پخش و توسط 700‌میلیون نفر تماشا می‌شوند. این امر منجر به افزایش 46‌درصدی حضور گردشگران آمریکای لاتین در ترکیه شده است...

 
برچسب ها: سریال ترکیه