کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درآمد سال جاری کشور مبلغ نازل ۲ میلیارد دلار است

اقتصاد ایران روزبه‌روز نگران‌کننده‌تر می‌شود

26 تير 1399 ساعت 11:47


گروه اقتصادی: اقتصاد ایران در حالی روزبه‌روز نگران‌کننده‌تر می‌شود که قرار گرفتن همیشگی در شرایط تحریم کار دولت را برای ترمیم کاستی‌های اقتصاد ایران دشوار کرده است. حال این سوال پیش می‌آید که اکنون که لاجرم محکوم به تحمل تحریم هستیم، توجه به کدام الزام‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را حتی‌المقدور به سامان برساند؟
یك کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین در این‌ باره اظهار داشت: اقتصاد ایران سال‌های سال است که با درآمد نفتی عجین شده، از همین رو اقتصاد دولتی، سیاسی و رانتی به طور کاملاً ملموسی ناکارآمد شده و قادر به اداره مطلوب فضای اقتصادی کشور نیست. البته درآمدهای نفتی موهبتی است که دولت را به منابع مالی بی‌زحمت و آسان می‌رساند.محمود جام‌ساز گفت: البته قابل ذکر است‌ که درآمد بی‌زحمت نفتی باعث پنهان ماندن ناکارآمدی‌ها و تصمیم‌های غلط می‌شود.او همچنین تصریح کرد: سیاست‌های نظام این هدف را دنبال می‌کند که وابستگی بودجه به دلارهای نفتی را حتی‌المقدور کم کند. با این حال هر سال شاهد هستیم که بودجه نسبت به سال قبل وابستگی بیشتری به نفت و درآمدهای نفتی پیدا می‌کند. این در حالی است که حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی با این انگیزه تاسیس شده‌اند تا با تزریق پول به آنها هنگام اضطرار و وقتی که شوک‌های غیرقابل پیش‌بینی به کشور وارد می‌شود مقاومت لازم را داشته باشیم. اما متاسفانه با برداشت‌‌های بی‌حساب و کتاب از منابع فوق، فرصت‌سوزی می‌شود.جام‌ساز ادامه داد: از زمان دولت احمدی‌نژاد که شورای امنیت ۶ قطعنامه را علیه ایران صادر کرد و تحریم‌های سنگینی پیش روی ما قرار گرفت در دستیابی به درآمدهای نفتی خللی جدی وارد شد. اما پس از قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌ها برداشته شد و اقتصاد ایران که به شکوفایی نزدیک می‌شد، با خروج آمریکا از برجام دوباره تحت تحریم قرار گرفت و به همین دلیل مردم تاوان سختی دادند. فضای تجادلی بین ایران و نظام بین‌الملل موجب شده درآمد سال جاری ایران مبلغ نازلی بالغ بر ۲ میلیارد دلار باشد که چنین وضعیتی دولت را در تنگنای شدید مالی قرار داده است، چون درآمدهای ریالی نیز همسو با به هم ریختن درآمدهای ارزی، افت شدیدی پیدا می‌کند. این در حالی است که هزینه‌های دولت به واسطه شیوع کرونا افزایش چشمگیری یافته است.او تاکید کرد: درآمدهای دولت از نفت، مالیات، درآمدهای گمرکی و همچنین خدمات دولتی تامین می‌شود که باید گفت،‌ در همه این موارد با تهدید و تحدیدهای بی‌شماری روبه‌رو هستیم. با این وجود اینکه دولت روحانی فقط آمریکا را مقصر این شرایط می‌داند، باید گفت این نوع رفتار نوعی مقصریابی است که فایده‌ای نخواهد داشت.
محمود جام‌ساز در پایان صحبت‌هایش گفت: این واقعیتی آشکار است که ایران همیشه تهدید تحریم را متوجه خود می‌بیند؛ پس لازم است برنامه‌های کارشناسی‌شده و دقیق برای اقتصادِ همیشه تحریم ارائه کنیم تا بتوانیم تا جایی که امکان دارد هزینه‌ها را کاهش دهیم.


 


کد مطلب: 223126

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/223126/اقتصاد-ایران-روزبه-روز-نگران-کننده-تر-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir