به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۲۲۳۱۲۸

یونیسف: واکسیناسیون کودکان افت کرده است

یونیسف: واکسیناسیون کودکان افت کرده است
گروه علمی و فناوری: سازمان ملل و صندوق کودکان وابسته به آن (یونیسف) اعلام خطر کرده‌اند که در دوران کرونا، واکسینه کردن خردسالان کاهش چشمگیری یافته و ادامه این روند دستاوردهای این حوزه را تهدید می‌کند. هشدارها بیش از همه متوجه آفریقا می‌شود.
یونیسف و سازمان ملل از کاهش آشکار واکسیناسیون کودکان در دوران شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند. بیانیه این دو نهاد ، تاکید می‌کند که حداقل ۳۰ کارزار واکسن سرخک در سراسر جهان تعلیق شده و این می‌تواند به شیوع عفونت سیستم تنفسی کودکان در سال جاری یا سال آینده منجر شود.یونیسف و سازمان ملل به طور ویژه از خطر شیوع سرخک در کشورهایی چون نیجریه یاد می‌کنند.  پیتر هاوکینز، نماینده یونیسف می‌گوید این برهه خطیری برای کودکان نیجریایی است: «در حال حاضر ۳۰درصد کودکان زیر پنج سال فاقد دسترسی به ایمن‌سازی علیه سرخک، در نیجریه زندگی می‌کنند.»صندوق کودکان ملل متحد یادآور می‌شود که واکسیناسیون خردسالان در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش داشته و این با شیوع کرونا مرتبط است. هاوکینز می‌گوید لازم است در باره اقدامات آتی فکری کرد: «از جمله می‌توان از ساختارهای بهداشتی و درمانی که برای مقابله با کرونا ایجاد می‌شود، بهره برد.»
پژوهش مشترک سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و ائتلاف تشکل‌های غیردولتی فعال در واکسیناسیون (Gavi) نشان می‌دهد که قبل از همه‌گیری کووید – ۱۹، حدود ۱۴ میلیون کودک در سراسر دنیا از واکسن سرخک، دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محروم بوده‌اند که بیشترشان در برزیل، مکزیک، هند، پاکستان، اندونزی و فیلیپین زندگی می‌کنند.
اما به طور نمونه، اکثریت قریب به اتفاق کودکان در آلمان به طور کامل، واکسینه می‌شوند. انستیتو روبرت کخ با استناد به معاینات انجام گرفته در مدارس و اسناد مالی بیمه‌های سلامت، از نرخ ۹۰درصدی واکسیناسیون کودکان در سطح عالی و ثابت بودن این نرخ در ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهد.در گزارشی که این موسسه در پاسخ به درخواست دولت تهیه کرده آمده است: «این نرخ شامل واکسن دیفتری، کزاز، فلج اطفال، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفولانزا نوع ب (Hib)، هپاتیت ب می‌شود.»انستیتو روبرت کخ می‌گوید از ده سال قبل، ۹۵درصد کل کودکان آلمان در اولین نوبت، واکسن‌ سرخک، اوریون و سرخجه می‌زنند و نرخ واکسیناسیون دوم در همین زمان بین ۹۰ تا ۹۳ درصد است.واکسیناسیون در آلمان اجباری نیست اما از سوی همه مراجع بهداشتی و آموزشی توصیه و پیگیری می‌شود.
یونیسف می‌گوید همه‌گیری کرونا به همه آموخت که واکسن‌ها چقدر ارزشمند هستند و چقدر باید بیماری‌های عفونی را که خطری بالقوه هستند، جدی گرفت. این نهاد پیش‌تر نیز هشدار داده بود که کمبود کالاهای پزشکی، اختلال در زنجیره عرضه دارو به خاطر محدودیت‌های حمل و نقل و فشار شدید کرونا روی خدمات بهداشتی کشورها، باعث شده که در آسیا، آفریقا و خاورمیانه، خدمات واکسیناسیون به شدت کاهش یابد. هنریته فور، مدیر اجرایی یونیسف ابراز نگرانی کرده بود که به ویژه کودکان خانواده‌های فقیر و آسیب پذیر، در معرض شیوع سرخک، وبا یا فلج اطفال قرار گیرند.