به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۲۳۱۲۹

ضرر کسب و کار غیرآنلاینی در آلمان

ضرر کسب و کار غیرآنلاینی در آلمان
گروه اقتصادی: خرید و فروش و تجارت اینترنتی بیشترین سود را از دروان کرونا برده و کسب و کار در دنیای غیرمجازی بیشترین آسیب را دیده است. کرونا کمر کسب و کار غیراینترنتی را در آلمان چنان خم کرده که به این زودی‌ها نمی‌تواند قد راست کند.
رونق خرید از سایت‌های مختلف اینترنتی و در راس ‌آنها از شرکت‌هایی مانند آمازون، کسب و کار را برای مغازه‌داران و فروشندگان در فضای غیرمجازی سال‌هاست که دشوار کرده و سود آنها را نسبت به گذشته‌ها پایین آورده است. روندی که در عمده کشورها با سرعت کم‌تر یا بیشتر عواقب خود را به جای گذاشته است. اما پاندمی کرونا درجهان قوز بالا قوز شده و همان درآمد نه چندان بالای مغازه‌داران در فضای غیرمجازی را هم برای بخش بزرگی از آنها دود کرده است.
 اتحادیه تجارت آلمان، بیلان دوره اقتصاد کرونا زده را برای کسب و کارهای غیراینترنتی در برلین منتشر کرد. براساس این گزارش، فروش در حوزه‌‌هایی غیر از مواد خوراکی ۴۰ میلیارد یورو کاهش داشته است. پیش‌فرض درست بودن این میزان ضرر این است که آلمان با موج دوم کرونا روبرو نشود.
نگاهی به جزئیات کاهش فروش در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که مثلا بخش پوشاک در ماه مارس با کاهشی معادل ۵۴ درصد و در ماه آوریل ۷۵ درصد روبرو شده است. از درآمد کفاشی‌ها در ماه مارس نزدیک ۵۳ درصد و در آوریل بیش از ۶۸ درصد کم شده است. وضع ساعت و جواهرفروشی‌ها نیز بهتر نبوده است؛ ماه مارس نزدیک به ۳۲ درصد و آوریل ۵۶ درصد کاهش درآمد.اتحادیه تجارت آلمان پیش‌بینی رشد منفی معادل چهار درصد را در این بخش از اقتصاد کرده است. سال قبل اقتصاد آلمان در این بخش ۳،۲ درصد رشد داشت. رشدی که در ده سال گذشته روی همین روال ادامه یافته بود و حالا به گفته اشتفان گنت، رئیس اتحادیه یاد شده "بحران کرونا در بخش‌های غیرمواد خوراکی حفره‌های بزرگی ایجاد کرده است". او می‌گوید «مشتریان دیگر مانند گذشته برای خرید به مغازه‌ها نمی‌روند و همین باعث شده است که درآمد صاحبان آنها به شدت پایین بیاید».رئیس اتحادیه تجارت آلمان معتقد است که پیامدهای بحران کرونا تا چندسال گریبان اقتصاد این کشور و بویژه تجارت را رها نخواهد کرد، زیرا خریداران از رفتار گذشته خود (خریدن از مغازه‌‌ها) فاصله زیادی گرفته‌اند و صاحبان این حوزه تجارت باید راهی برای نجات خود پیدا کنند.یک نمودار دیگر در گزارش اتحادیه تجارت آلمان نشان می‌دهد که در ماه‌های مارس، آوریل و مه سال جاری میلادی پولی که مشتریان برای هربار خرید غیراینترنتی خرج کرده‌اند ۱۰ درصد کاهش داشته و برای هر خرید اینترنتی ۲۰ درصد افزایش؛ روندی که صاحبان کسب و کار در حوزه اول را به شدت زیر فشار می‌گذارد تا هم روش فروش، هم محل فروش و هم حوزه سرمایه‌گذار خود را تغییر دهند.به همین دلیل اتحادیه یاد شده به دولت پیشنهاد داده است که بویژه برای کسب و کارها و شرکت‌های کوچک، بسته‌ای برای حمایت دیجیتالی از آنها و دسترسی ساده‌تر به کمک‌های دولتی برای دوران گذر از بحران ایجاد کند.

 
برچسب ها: کسب و کار اقتصاد