به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۲۳۲۰۲
تا اطلاع ثانوی اجتماعات تعطیل!

وضعیت کل ایران قرمز است

وضعیت کل ایران قرمز است
گروه جامعه: عضوکمیته علمی کرونا با تاکید براینکه همه استان‌ها باید قرمز فرض شوند چراکه وضعیت از امروز به فردا متغیرست، گفت: تازمانیکه کرونا دردنیا کنترل نشده، هیچ استانی را نباید سفید فرض‌کرد. مینو محرز با اشاره به مراجعه شمار بالایی از مردم به بیمارستان‌ها گفت: عملکرد مردم در جوامع مختلف منجر به فزونی یافتن بیماران یا کنترل بیماری می‌شود.وی با اشاره به مراعات کردن مردم در ایام عید تا اردیبهشت ماه گفت: همه مردم شرایط را رها کرده و حتی بدون ماسک بساط کباب و قلیان در پارک‌ها به راه انداختند. هرچه ما تاکید کردیم تنها راه پیشگیری رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و ماسک است، گوش کسی بدهکار نشد و متاسفانه در حال حاضر بیماری به سرعت رو به پیشرفت است.محرز برای هزارمین بار زدن ماسک و بیرون نیامدن از منزل را متذکر شد و افزود: اگر می‌خواهید از منزل خارج شوید حتما ماسک بزنید.

*ماسک دستدوز پارچه‌ای کفایت می‌کند
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: نیازی به زدن ماسک جراحی نیست چون هم گران است و هم بعد از ۸ ساعت استفاده، باید دور انداخته شود. مردم بهتر است از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند که خودشان هم قادر به ساختن آن باشند.محرز در اینباره گفت: ماسک‌های پارچه‌ای دو لایه دوخته می‌شوند و میان آن هم دستمال کاغذی به کار می‌رود. قابل شستشوست و لازم نیست روزانه برای ماسک‌های جراحی هزینه کنند.وی تبلیغات فضای مجازی و تصورات غیر علمی را ناظر بر از بین رفتن ویروس در گرمای هوا دانست و افزود: با تمام ناشناختگی‌های این ویروس هیچکس فکر نکرده بود با گرما از بین می‌رود. بلکه باید به مردم حقیقت را می‌گفتند و همه جا را باز نمی‌کردند.

هیچ استانی سفید نیست
محرز با اعلام اینکه مضرات تعطیلی‌های سراسری بسیار وخیم تر از خود بیماری بوده است، افزود: این مسئله مشکلات روانی و بی‌پولی را به همراه داشته که هیچ کشوری از عهده آن برنیامده است.وی افزود: بارها به مردم گفتیم رستوان‌ها را باز کرده‌اند؛ درست! اما شما نروید. ولی مردم گوش ندادند. پس خواهش می‌کنیم تا هنوز بیماری در دنیا و ایران کنترل نشده، هیچ استانی را با رنگ‌های قرمز، سبز و سفید فرض نکنید.محرز در رابطه با سوالی مبنی بر ابتلای دوباره به کرونا گفت: این افراد تعدادی کمی هستند و ابتلای مجددشان به این دلیل بود که آنتی بادی محافظت کننده در بدنشان کاهش یافته و مجدد مبتلا شده بودند اما این مسئله به ندرت دیده شده است.وی خاطرنشان کرد: این افراد تا زمانیکه مصونیت دارند، قادر به اهدای خون هستند.

*بی علامتی با مصونیت سلولی
محرز گفت: بسیاری افراد که کرونای بدون علامت گرفتند، ممکن است آنتی‌بادی نداشته باشند ولی مطالعه‌ای در سوئد ثابت کرده است این مسئله مصونیت سلولی می‌دهد.وی افزود: وزارت بهداشت سیستم خیلی خوبی دارد و باید حمایت شود. نهادها باید به حرف سیستم بداشت و درمان گوش فرا دهند؛ هرچند ضررهای مالی وجود داشته باشد.محرز بر لزوم آگاهی رسانی به مردم تاکید کرد و گفت: در تمام دنیا مردم نقش مهمی در کنترل این بیمار بازی می‌کنند به شرطی که آگاهی‌شان به حدی باشد که روی عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد.

*تا اطلاع ثانوی اجتماعات تعطیل!
وی گفت: ماسک باید با خواهش و یا زور اجباری شود. هرچه به مردم گفتیم به عزا و عروسی و رستوران نروید، گوش ندادند تا مسئله به اینجا رسید بنابراین به سخت‌گیری بیشتر نیاز است و بنده معتقدم باید برای این مهم جریمه تعیین کرد.محرز افزود: درخواست دارم اگر قانون و مقرراتی اتخاذ می‌شود، در اجرا هم نظارت صورت گیرد چون تا امروز هرچه دستورالعمل آمده اجرایی نشده.وی گفت: عشق ما سلامت مردم است؛ لذا از مردم انتظار داریم نصایح وزارت بهداشت را گوش دهند و دولت به قوانین محکم‌تر عمل کند و در جاهایی که تجمع است، بسته شده و تا اطلاع ثانوی باز نشود.

*رهبری به ما دلگرمی دادند
همچنین سیدرضا غلامی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در این برنامه اظهار کرد: اولین خواسته ما اینست که همکاری مردم و نهادها با ما بیشتر شود چراکه در کنار ما ماندن و همراهی کردن، [کار را به سرانجام خواهد رساند. وی افزود: رهبری با فرمایشات اخیر خود دلگرمی خاصی به ما دادند که بتوانیم با اطاعت از فرمایشات ایشان در راستای کنترل این بیماری قدم‌های مثبت و محکم‌تری برداریم.

*مردم بهداشت را رعایت کنید!
غلامی خاطرنشان کرد: خواسته گروه سلامت اینست که مردم بهداشت را رعایت کنند.وی مبنای تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا را مدیریتی دانست و گفت: گاه برخی نظرات کارشناسی وزارت بهداشت اجرایی نشد ولی اخیرا و بعد از فرمایشات حضرت آقا نظرات کارشناسی وزارت بهداشت بیشتر مدنظر قرار می‌گیرد.غلامی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت بارها اعلام کرده در کنار کنترل بیماری اقتصاد مردم را مدنظر داریم و لذا همه سازمان‌ها باید پروتکل‌ها را اجرا کرده و همکاری و همدلی باید بیشتر شود.