به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۲۲۳۴۵۵

افزایش تنش بین آمریکا و چین

افزایش تنش بین آمریکا و چین
گروه بین الملل: مشارکت دو ناو هواپیمابر آمریکا در رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین به تنش بین آمریکا و چین دامن زده است. بر اساس اخبار منتشر شده، بیش از ۱۲ هزار سرباز در این رزمایش شرکت کرده‌اند. آمریکا ادعاهای ارضی چین را رد می‌کند.
دو ناو هواپیمابر "یو‌اس‌اس رونالد ریگان" و "یو‌اس‌اس نیمیتز" در رزمایش بزرگ نظامی در آب‌های دریای جنوبی چین مشارکت نمودند. این دو ناو هواپیمابر در اوایل ماه ژوئیه عازم این منطقه شده‌ بودند.انتشار خبر مربوط به اعزام این دو ناو جنگی به آب‌های دریای جنوبی چین ناخشنودی رهبران چین را برانگیخته بود. نیروی دریایی آمریکا ضمن اعلام رسمی خبر مشارکت این دو ناو هواپیمابر در رزمایش یاد شده، اعلام کرده است که هدف از این اقدام تمرین بوده است.محل برگزاری این رزمایش نقطه‌ای از آب‌های دریای جنوبی چین است که مالکیت بر سر آن، به مناقشه بین کشورهای چین، ویتنام، مالزی و فیلی‌پین دامن زده است.
 هفته گذشته، دولت آمریکا ادعای چین درباره مالکیت بر آب‌های دریای چین را رسما رد کرده بود. این منطقه از حیث منابع زیرزمینی از اهمیت اقتصادی زیادی برای چین و سایر کشورهای منطقه برخوردار است.ادعای ارضی چین بر این منطقه از دریای جنوبی چین عملا به معنای نادیده گرفتن داوری دادگاه بین‌المللی لاهه است. این دادگاه درباره مالکیت کشورهای این منطقه در سال ۲۰۱۶ حکم خود را صادر کرده بود. چین بر کل این منطقه ادعای مالکیت دارد.مقامات ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند که مشارکت این کشور در رزمایش یاد شده در آب‌های دریای جنوبی چین ربطی به تنش سیاسی جاری دو کشور و از جمله بر سر هنگ‌کنگ ندارد.این در حالی است که مسائل متعددی باعث ایجاد تنش بین دو کشور شده است. خبرگزاری آلمان به نمونه‌هایی از مسائل مورد اختلاف دو کشور در گزارش خود اشاره کرده است.از آن جمله است تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، نحوه مقابله و اطلاع‌رسانی دولت چین در ارتباط با شیوع بیماری کووید-۱۹، مسئله صدور روادید برای خبرنگاران و دانشجویان و همچنین محدودیت‌های برخاسته از سیاست‌های تحریمی که منجر به کاهش صادرات شده است.
جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین منع استفاده از محصولات و فن‌آوری شرکت چینی هواوی در ایجاد شبکه‌نسل پنجم نیز از جمله عواملی است که به تنش در مناسبات دو کشور دامن زده است.

 
برچسب ها: چین آمریکا