به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۲۲۳۴۵۸

مذاکرات بسیار دشوار بر سر مقابله با کرونا

مذاکرات بسیار دشوار بر سر مقابله با کرونا
گروه بین الملل: اجلاس رهبران ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا برای تصميم‌گيری در مورد بودجه بی‌سابقه ۱.۸۵ تريليون يورويی و مشوق‌های مالی برای مقابله با پيامدهای اقتصادی ناشی از بحران همه‌گیری کووید-۱۹، آغاز شد.
محور اصلی مذاکرات پيشنهاد مسئولان اجرايی اتحاديه اروپا برای ايجاد يک صندوق احيای اقتصادی به ارزش ۷۵۰ ميليارد يورو و ارائه وام و کمک‌های مالی به کشورهايی است که از بحران کرونا به شدت آسيب ديده‌اند.
 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هنگام ورود به اجلاس گفت: «اختلافات بسيار بزرگ است و مطمئن نيستم که در اين گفت‌وگوها به نتيجه برسيم. به نظرم مذاکرات بسيار دشواری خواهد بود.»
اتحاديه اروپا با شديدترين رکود اقتصادی دوران موجوديت خود روبه‌روست و اعضای آن در مورد سهم هر يک از کشورها در تامين بودجه، مشوق‌های مالی و پولی که بايد به کشورهای آسيب‌ديده از بحران تعلق بگيرد اختلاف نظر فاحشی دارند.
کارشناسان می‌گويند اين يکی از دشوارترين جلسه‌های رهبران اتحاديه اروپاست و حتی در صورت دستیابی به توافق ممکن است اختلافات عميق اين کشورها حل نشود. قرار است مذاکرات دو روز ادامه يابد و در صورت ادامه اختلافات ممکن است زمان آن تمديد شود.
داويد ساسولی، رئيس پالمان اروپا، پس از پايان سخنرانی در اجلاس گفت: موضوع اين مذاکرات بسيار مهم است و از رهبران کشورهای عضو خواست با توجه به «مشکلات اقتصادی عظيمی» که تحت تاثير بحران کرونا پيش آمده به توافق برسند.
امانوئل مکرون، رييس‌جمهوری فرانسه، هدايت مذاکرات قبل از اجلاس را بر عهده داشت و با مارک روته، نخست وزير هلند، و يکی از سخت‌گيرترين رهبران اروپايی در زمينه بودجه که مانع اصلی توافق قلمداد می‌شود گفت‌وگو کرد.
مارک روته گفت «من چندان خوشبين نيستم ولی نمی‌توان با قطعيت پيش‌بينی کرد. هيچ‌کس خواهان برگزاری يک اجلاس ديگر نيست.»
 مکرون نيز با اشاره به اهميت اين مذاکرات گفت: «ساعاتی که در پيش است سرنوشت ساز خواهند بود. بحث بر سر موجوديت پروژه اروپايی است.»
اهميت اين مذاکرات در حدی است که رهبران اتحاديه اروپا برای اولين بار از زمان شيوع ويروس کرونا جلسات مجازی را رها کرده و تصميم گرفتند به شکل حضوری گفت‌وگو کنند.دولت آنگلا مرکل در مقابله با شيوع ويروس در آلمان کارنامه بسيار خوبی دارد و اکنون که اين کشور رئيس دوره‌ای اتحاديه است نقش او حتی بيش از گذشته خواهد بود.حتی پیش از شيوع ويروس کرونا نيز کشورهای عضو اتحاديه در مورد بودجه هفت ساله اين اتحاديه اختلافات جدی داشتند. پيش‌بينی می‌شود که حجم اقتصاد ۱۹ کشور حوزه يورو در سال جاری حداقل ۸.۷ درصد کاهش يابد.
برچسب ها: کرونا اروپا