به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۲۲۳۷۲۴

کرونا را غمگین نقاشی می کنید یا شاد؟

گروه فرهنگی: آمدن کرونا و رفتنش یک بحث است، رد پایی که از خود به جا می‌گذارد هم بحث دیگر. از تاثیرات روانی و افسردگی گرفته تا تغییر در روش و منش و آداب زندگی که بگذریم، کرونا نیز همانند بسیاری از اتفاقات مهم تاریخ جهان به رنگ‌پاشی هنرمندان نیز رحم نکرده است.
کرونا را غمگین نقاشی می کنید یا شاد؟
بهنام کامرانی، هنرمند هنرهای تصویری و مدرس دانشگاه که کیوریتوری برخی از نمایشگاه‌های هنری را نیز بر عهده دارد، از جمله افرادی است که باور دارد تاثیر کرونا در آثار هنری لزوما بازتاب‌دهنده تصاویر غم‌انگیز نیست، بلکه این انعکاس می‌تواند حتی در آثار شاد و مفرح نیز خودش را نشان دهد. در واقع انعکاس این پدیده در آثار هنری از هنرمندی به هنرمند دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر، متفاوت است.  او درباره تاثیرات ماندگار روزگار کرونایی بر عرصه هنرهای تجسمی، با بیان اینکه ابعاد پدیده شیوع ویروس کرونا نه فقط در کشور ما بلکه در جهان بسیار گسترده است، به ایسنا می‌گوید: برای شناخت و بررسی میزان تاثیرگذاری این پدیده و ابعاد آن نیاز به زمان است. طبیعتاً این موضوع در هنر و خلاقیت هنری در سال‌های آتی خودش را نشان می‌دهد. او یادآور می‌شود: قطعا با توجه به اینکه دنیا وارد مرحله تازه‌ای شده است، شرایط در آینده همانند قدیم نخواهد بود. فکر نمی‌کنم پدیده‌ای با این تاثیرگذاری در ۱۰۰ سال اخیر داشته باشیم که همه جهان را تحت شعاع خودش قرار بدهد. پدیده‌ای که علاوه بر روابط انسان‌ها، روی مسائل اجتماعی، سیاسی و مهم‌تر از همه اقتصادی تاثیرگذار بوده است. 

کامرانی در ادامه به عملکرد گالری‌ها در روزگار کرونایی اشاره و اظهار می‌کند: با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، خوشبختانه بسیاری از گالری‌ها فروش آنلاین و فعالیت‌های فرهنگی خود را در این فضا را آغاز کردند تا بتوانند در کنار فعالیت‌های گالری، اندکی فضا را تحمل‌پذیرتر کنند و سایر رسالت‌های فرهنگی گالری را نیز پوشش دهند. در واقع می‌توان گفت با وجود افت کمی در میزان فروش، به نوعی هر گالری تلاش کرد تا با ارائه راه‌کارهای خاص خود روند مثبتی را شکل دهد.  این کارشناس هنری خاطرنشان می‌کند: در این میان البته فرصت مناسبی نیز برای هنرمندان فراهم شد تا بیشتر با خودشان خلوت کنند و وقت بیشتری را برای خلق اثر داشته باشند. در واقع شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی باعث شد تا بیشتر از قبل برای خودمان وقت بگذاریم و بسیاری از هنرمندان توانستند در این دوره آثار بیشتری خلق کنند. اما اینکه این آثار چه حال و هوایی دارند به روحیه هنرمند و شرایط آن برمی‌گردد. او ادامه می‌دهد: نباید انتظار داشت که هنرمندان در این دوران لزوما آثاری خلق کنند که غم‌انگیز باشند. به هر حال ممکن است هنرمندی احساس کند که با کشیدن اثری متفاوت و شاد می‌تواند بیشتر به خودش روحیه بدهد و از سوی دیگر هنرمندی ترجیح می‌دهد که سیاهی و تلخی را در کارش منعکس کند. به همین خاطر هم محتوای آثار از هنرمندی به هنرمند دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر متفاوت است. کامرانی همچنین درباره آثار هنری که مشخصا با موضوع کرونا خلق می‌شوند اظهار می‌کند: به شخصه پیشنهادهایی برای خلق اثر با موضوع کرونا و ماسک داشته‌ام که جواب منفی دادم؛ البته این نوع فعالیت‌ها ستودنی است، اما فکر می‌کنم شاید بهتر است که به صورت غیرمستقیم‌تری به موضوع کرونا نگاه کنم.