به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۲۲۳۸۳۱
از تعطیلی حج که بالاتر نداشتیم

افزایش شدید تعداد مراسم عروسی و عزا

افزایش شدید تعداد مراسم عروسی و عزا
 
گروه جامعه: مجالس عروسی و عزا این روزها محلی برای آلودگی گسترده مردم به کرونا شده است. چون در این مجالس، نه می توان فاصله فیزیکی بین افراد را رعایت کرد و نه می توان به طور دائمی ماسک زد، چون پذیرایی معمول با چای، شیرینی، خرما و شام و ناهار، اجازه نمی دهد ماسک به صورت دائم بر چهره افراد باشد. به همین خاطر، رفتن به این مجالس باعث افزایش چشمگیر شیوع کرونا در کشور شده است.
به گزارش خبرآنلاین، از هشدار جدی رئیس جمهور گرفته تا مدیران محلی در شهرهای دورافتاده ای مانند کوهرنگ، بسیاری از تصمیم گیران و مسئولان اعلام کرده اند با فروکش کردن موج اول شیوع کرونا، مردم به گمان طبیعی شدن اوضاع و گذشت خطر از سرشان، به روال عادی زندگی بازگشتند و این سرآغاز فاجعه گسترده ای در بیمار شدن مردم شد.
تحلیل رئیس جمهور درباره زبانه کشیدن آتش همه گیری دوباره کرونا به روشنی گویاست چرا با وضعیت کشتار عجیب این بیماری روبرو هستیم. او گفت: شاهد دو موج در ماه اسفند، فرودین و اواخر خرداد در کشور بودیم. در موج اول برخی از استانها درگیر بودند مانند قم و گیلان که در راس ابتلا بودند. براساس گزارش احتمال انتشار ابتلا در کشور از قم و گیلان به دلیل حضور مسافران ووهان بود که در قم بیشتر جنبه تجارتی بود و در گیلان بیشتر جنبه دانشجویی و ورزشی داشته است. موج اول توام با غافلگیری بود و موج دوم عمدتا مربوط می شود به پایبندی مردم ما به آداب و سنن. عروسی‌ها، عزا و میهمانی‌های ما آداب و رسوم و زمان خاص خود را دارد. از طرفی نیز توجه زیادی هم به این بیماری نشده است.
روحانی در این باره توضیح داده است: موج دوم محصول ریختن ترس و برگشتن مردم به زندگی عادی است و در این زندگی آداب و رسومی که باید ترک می‌شد مورد توجه قرار نگرفت. ما باید در تمام رسوم اجتماعی آداب و رسوم را کنار بگذاریم. بیماران بدون علامت، بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند در حالی‌که بیشترین انتشار ویروس برای این افراد است‌. این افراد هم زمان سرایت دهندگی‌شان طولانی‌تر است و هم ویروس بیشتری را منتقل می‌کنند.‌
افزایش شدید تعداد مراسم عروسی و عزا
سخن رئیس جمهور پشتوانه علمی و نظر کارشناسی دارد. به همین دلیل است دکتر شهنام عرشی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت توضیح داده است: وقتی تعداد مواجهه با ویروس بالا می‌رود به دنبال آن تعداد موارد بیماری نیز زیاد می‌شود بنابراین باید منتظر بود که آمار فوتی بیشتر شود. لذا اینکه روزهای اول شیوع کرونا را با الان مقایسه کنیم و بگوییم آن موقع کم بود اما الان چرا زیاد شده درست نیست.
به گفته دکتر عرشی، یکی از مصادیق افزایش آمار فوتی‌های کرونا در ایران برگزاری مراسم عروسی و عزا است برای مثال در یکی از شهرستان‌های استان‌های شمالی در یک ماه ۷۰ مراسم عروسی و عزا برگزار شده است طبیعی است باید منتظر افزایش مبتلایان و فوتی‌ها در ۳ تا ۴ هفته بعد باشیم.
آنطور که مشخص است مردمی که از قرنطینه مرحله اول بیماری جان سالم به در برده اند، حالا قصد دارند کارهای عقب مانده شان را انجام دهند و انجام مراسمی مانند عروسی، از جمله این کارهای عقب افتاده است. مراسم ترحیم و مجالس عزا هم که این روزها به خاطر مرگ و میر کرونا، در هر کوی و برزنی برپاست و صدای شیون از خانه قربانیان قطع نمی شود. در این شرایط است که باید بیش از گذشته مراقب بود.
نکته اینجاست که کسی نمی تواند اطمینان داشته باشد چون آزمایش کرونای او منفی است پس حضور او در مراسم عروسی، عزا و یا تجمعات بی خطر است چون از یک سو، احتمال دارد خود او آلوده شده و جانش در معرض خطر قرار گیرد و از سوی دیگر به عنوان ناقل بی علامت ممکن است میزبان و انتقال دهنده این بیماری به سایرین از جمله اعضای خانواده خود شود.
حضور در مراسم عروسی و عزا جرم است
به خاطر این هشدارهاست که پس از چندی حتی در روستاهای کشور هم برگزاری مراسم عزا و عروسی محدود شده است. وزارت بهداشت هم که به عنوان متولی اصلی و علمی مقابله با بیماری کرونا در کشور شناخته می شود، به مردم توصیه کرده از ماسک استفاده کنند، فاصله گذاری فیزیکی و شستشوی دستها را فراموش نکنند و از حضور در مراسم عزا و عروسی و تجمع‌ها خودداری کنند.
به جز توصیه، پشتوانه دیگری هم برای رعایت عدم حضور مردم در مجالس و تجمعات وجود دارد. این پشتوانه، دستور قضایی برای برخورد با برگزارکنندگان مراسم و تجمعات است. به بیان دیگر، کار تا جایی بالا گرفته است که اگر کسی مجلس عزا و عروسی برگزار کنند، ممکن است به دستور قاضی با تبعات قانونی مواجه شود.
مستمسک قانونی این شرایط را دادستان مرکز استان گلستان اعلام کرده است. رضا سیدحسینی درباره این محدودیت گفته است: بر اساس ماده ۶۸۸ مجازات تهدید علیه بهداشت عمومی یک سال حبس است و مردم باید از برگزاری مجالس و تجمعات این چنینی خودداری کنند در غیر این صورت با آنان برخورد خواهد شد.
به عبارت دیگر، برگزاری مراسم عروسی و عزا به دلیل به خطر انداختن بهداشت عمومی و خطر مرگ بالقوه برای برخی از شرکت کنندگان از مصداقهای آشکار جرم «تهدید علیه بهداشت عمومی» تلقی می شود.
در این رابطه دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، توضیح داد حضور مردم در مراسم گروهی مانند مجالس عزا و عروسی، تعداد مبتلایان به کرونا را به شکل محسوسی افزایش داده است.
او ضمن بیان این که هر جا در روزهای اخیر تجمعی بوده و مردم بدون ماسک و به مدت طولانی دور هم نشسته اند، شیوع کرونا مشاهده شده، می گوید: قبلا مراجعات مبتلایان نشان می داد از یک خانواده یک نفر دچار بیماری شده است ولی الان همه با هم مبتلا می شوند چون اکثر آنها در مراسم عروسی و عزا و بدون ماسک مدتها نشسته اند. ما در این باره پیش بینی کرده بودیم و وزارت بهداشت هم هشدار داده بود. اصولا از ابتدا نباید اجازه می دادند تالارهای برگزاری مجلس باز شود ولی متاسفانه در روزهای اخیر عروسیها بسیار زیاده شده و دوباره مردم با یکدیگر مراودات معمول را شروع کرده اند. مثلا می بینیم در پارکها خانواده ها با هم می نشینند و کباب درست می کنند و ساعتهای زیادی را می گذرانند که این مسایل باعث شده است مبتلایان افزایش یابد.
این پزشک متخصص درباره راهکار غلبه به این شرایط می گوید: توصیه ما این است که اماکن تجمع جمعیت باید بسته شوند. همچنین باید قرنطینه خانگی را جدی بگیریم و وقتی کسی کار ندارد از خانه بیرون نیاید. از سوی دیگر استفاده از ماسک باید اجباری شود و مردم هم هنگام استفاده از ماسک به درستی این کار را انجام دهند و مثلا بینی خود را هم بپوشانند.
دکتر محرز درباره استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع کرونا می گوید: اصلا نیازی به استفاده از ماسک جراحی نیست. ماسک پارچه ای با پارچه های مختلف و رنگارنگ را می توان در خانه دوخت که قابل شستن هم باشد و نیاز به تعویض مکرر نداشته باشد. همچنین باید شستن دست مانند قبل جدی گرفته شود.
او با بیان این که نباید مردم در رستورانها، سینما و سایر تجمعات حاضر شوند، گفت: اگر این اماکن باز است هم مردم نباید بروند، زیرا عملکرد مردم در کنترل این بیماری خیلی مهم است. هر جایی که مردم مسایل بهداشتی را به درستی رعایت نکردند با اوج گیری بیماری مواجه بودیم. مثلا در مترو، اگر یک نفر ناقل بدون علامت، بدون ماسک در یک قطار وارد شود یا حتی منتظر قطار بیاید، چون فضا بسته است، می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.
این پزشک متخصص با بیان این که حتی با وجود داشتن ماسک هم ممکن است بیماری در فضای بسته و با حضور طولانی مدت منتقل شود، گفت: به همین دلیل ادارات باید مراجعات و کارمندان خود را مدیریت کنند. از جمله فاصله فیزیکی بین کارمندان و مراجعان را رعایت و طرح دورکاری کارکنان را اجرا کنند.
او با بیان اینکه باید تجمع و عزاداریهای ماه محرم و صفر هم کنترل شود، گفت: هر تجمعی باید کنترل شود و این استثنا ندارد. از تعطیلی حج تمتع بالاتر نداشتیم و دیدیم زیارت خانه خدا را به خاطر کرونا بستند. هر جا هر دلیلی برای تجمع وجود دارد باید از آن جلوگیری کرد.
دکتر محرز در ادامه توضیح داد: بسیاری از مراجعان ما در مسجد به این بیماری مبتلا شده اند، چون نماز جماعت خوانده اند و ماسک نداشته اند. به هیچ وجه نباید افراد در تجمعات چه عزاداری، چه عروسی و چه مذهبی شرکت کنند. باید کسانی که دغدغه مذهبی دارند، قبول کنند شرایط استثنایی است و باید از هر نوع تجمعی جلوگیری کرد.
 
برچسب ها: کرونا مینو محرز