به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۲۲۳۹۹۹

۱۰گونه جانوری خراسان جنوبی در خطر انقراض

۱۰گونه جانوری خراسان جنوبی در خطر انقراض
گروه جامعه: گونه‌های مختلف جانوری علاوه‌بر این‌که جلوه بسیار ارزشمند از قدرت خداوندی هستند، در عرصه‌های مختلف چون رونق گردشگری و در نهایت توسعه جوامع محلی بسیار تأثیرگذارند. از این‌رو حفظ گونه‌های مختلف دارای اهمیت است، اما چند سالی است که وجود قاچاقچیان در مناطق مختلف استان خراسان ‌جنوبی باعث شده تا ادامه حیات گونه‌های حیات ‌وحش با مشکل مواجه شود. قاچاقچیانی که انگار هیچ امری جز سود برایشان مهم نیست. واژه حیات‌ وحش به‌طور عام دربرگیرنده تمامی گیاهان و جانورانی است که اهلی و دست‌آموز نباشند و به‌طور خاص دلالت بر تمامی مهره‌دارانی دارد که در محیط‌طبیعی خود یا شبیه آن زندگی می‌کنند. به گفته مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان ‌جنوبی در حال‌ حاضر ۱۰ گونه جانوری در معرض خطر در خراسان‌ جنوبی داریم که یوزپلنگ، پلنگ، روباه شنی و گربه شنی از آن جمله است. امروزه دانشمندان بدون هیچ تردیدی اطمینان پیدا کرده‌اند که حیات ‌وحش در معرض خطر قرار گرفته است. در صورتی‌ که اقدامی صورت نگیرد، هزاران گونه ممکن است به ‌سرعت به مرز انقراض برسند. وظیفه‌ای که پیش‌روی جهان قرار گرفته است، محافظت از حیات‌ وحش به‌ منظور تضمین آینده طولانی آن‌هاست.در میان خشک‌سالی‌های چند ساله، چگونگی حفاظت از حیات ‌وحش حائز اهمیت است و آموزش تأثیر مهمی در این امر دارد. قشر جوان به‌عنوان آینده‌سازان و صاحبان آینده این سرزمین اگر ارزش‌های حیات ‌وحش، کمبودها و تأثیرات آن را در آینده بدانند، جلوی نابودی آن‌ها را خواهند گرفت.

لاشه ۳۰ قطعه پرنده ‌وحشی در خوسف کشف شد
رئیس نمایندگی حفاظت محیط ‌زیست خوسف از دستگیری چهار نفر متخلف شکار و صید در این شهرستان خبر داد.مرتضی تقی‌زاده به ایسنا گفت: بر اساس گزارش‌های واصله از سوی همیاران افتخاری محیط ‌زیست مبنی‌ بر شکار غیرمجاز در یکی از مناطق آزاد شهرستان، بلافاصله ضمن هماهنگی با مأموران پر تلاش پاسگاه انتظامی خور، تعدادی از محیط‌بانان شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.رئیس نمایندگی حفاظت محیط ‌زیست خوسف افزود: در اقدام به‌موقع مأموران پاسگاه انتظامی خور و با توجه به نزدیکی به محل مورد نظر، خودروی متخلفان شناسایی و متوقف شد.

آشنایی با سازمان حفاظت محیط زیست
تقی‌زاده اظهار کرد: مأموران نیروی انتظامی در بازرسی از خودروی متخلفان لاشه ۳۰ قطعه پرنده وحشی (کبک و تیهو)، لاشه یک سرخرگ وش به‌همراه دو قبضه سلاح ساچمه‌زنی که یکی از آن‌ها غیرمجاز بود و تعداد ۲۵ عدد فشنگ کشف و ضبط کردند. پرونده متخلفان دستگیر شده به‌همراه مستندات جهت رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

کشف لاشه ۶۷ قطعه پرنده وحشی در نهبندان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان نیز از کشف ۶۷ قطعه لاشه تیهو در این شهرستان خبر داد.امیر کوهستانی افزود: مأموران پرتلاش پاسگاه انتظامی دهسلم شهرستان نهبندان موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر متخلف شکار و صید شدند. کوهستانی افزود: مأموران از متخلف دستگیر شده لاشه ۶۷ قطعه تیهو به‌همراه دو قبضه سلاح ساچمه‌زنی کشف و ضبط کردند. متخلف پس از تشکیل پرونده و انجام صورتجلسه برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی به تخلفات به مراجع قضایی معرفی شد.رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: بر اساس ضوابط و قوانین موجود هر گونه شکار، خرید، فروش، حمل و نگهداری حیوانات وحشی بدون کسب مجوز از محیط‌ زیست خلاف قانون بوده و با متخلفان عرصه‎های زیست‌ محیطی به‌شدت برخورد قانونی به‌عمل خواهد آمد.وی با تأکید بر این‌که برای جلوگیری از تخلفات و حفاظت از حیات ‌وحش به‌ عنوان یک سرمایه ملی به کمک و همکاری مردم نیاز است، خاطرنشان کرد: از تمامی دوست‌داران محیط‌ زیست درخواست می‌شود درصورت اطلاع از هر گونه موارد مشابه مراتب را به ‌سرعت به ادارات حفاظت محیط‌ زیست اطلاع دهند.کوهستانی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط‌ زیست، بهای هر قطعه از پرندگان شکار شده، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده که از متخلف در این خصوص مبلغ ۲۰ میلیون و ۱۰۰هزار تومان اخذ خواهد شد.

 دستگیری عامل شکار ۴۱ قطعه پرنده وحشی در طبس
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طبس هم گفت: ۴۱ قطعه پرنده وحشی سهره در شهرستان طبس کشف و ضبط شد.اسدالله حاتمی اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های واصله از سوی همیاران افتخاری محیط ‌زیست مبنی ‌بر شکار غیرمجاز توسط شخصی با هویت معلوم در یکی از روستاهای بخش دیهوک شهرستان طبس، مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌ زیست شهرستان طبس با همکاری مأموران انتظامی پاسگاه زنوغان به بررسی موضوع پرداختند.حاتمی افزود: پس از هماهنگی و اخذ مجوز قضایی از مراجع قضایی شهرستان، منزل فرد مورد نظر مورد بازرسی قرار گرفت. در بازرسی از منزل وی تعداد ۴۱ قطعه پرنده وحشی سهره که با استفاده از دام زنده‌گیری شده بودند، کشف و ضبط شد. حاتمی بیان کرد: پس از حصول اطمینان از سلامت پرندگان کشف شده، بلافاصله به آغوش طبیعت بازگردانده شدند و پرونده متهم دستگیر شده برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

شکار در بیش از ۲ میلیون هکتار ممنوع است
مدیرکل محیط زیست خراسان ‌جنوبی نیز گفت: از وسعت ۱۵میلیونی سطح استان نزدیک به دو میلیون هکتار به‌عنوان مناطق حفاظتشده تحت مدیریت محیط ‌زیست قرار دارد.حسن اکبری با بیان این ‌که بیش از دو میلیون هکتار از وسعت استان به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده بوده و شکار ممنوع است، افزود: در سطح استان شش منطقه حفاظت‌شده، دو پناهگاه حیات‌ وحش، هفت منطقه شکار ممنوع و یک تالاب رسمی ثبت شده وجود دارد.مدیر کل محیط ‌زیست خراسان‌ جنوبی بیان کرد: هر ساله سازمان محیط ‌زیست در روز محیط‌بان، تعدادی محیط‌بان را تحت‌عنوان افراد نمونه معرفی می‌کند.اکبری با بیان این ‌که ۹۰ درصد کشفیات و دستگیری متخلفان زیست ‌محیطی با مشارکت مردم انجام می‌شود، تصریح کرد: خراسان ‌جنوبی یکی از مناطقی است که وجود قاچاقچی نسبت به کشور در حوزه هوبره در آن زیاد است. برخی از مردم محلی با قاچاقچیان همکاری می‌کنند که این امر از مهم‌ترین عوامل برای ادامه فعالیت قاچاقچیان است.مدیر کل محیط ‌زیست خراسان‌ جنوبی بیان کرد: حفاظت از محیط‌ زیست بیانگر احساس مسئولیت در حفظ ارزش‌های این آب و خاک و نشانه اهمیت قائل شدن برای نسل‌های آینده و ادای دین به باورهای انسانی و اسلامی است که قطعاً نیازمند همکاری و همراهی تک‌تک هم استانی‌هاست.اکبری یادآور شد: لازم است با نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت و رعایت حقوق حیوانات از دوران کودکی، زمینه علاقه و عشق به طبیعت را در فرزندان خود ایجاد کنیم تا با یاری یکدیگر آسیب کم‌تری به طبیعت وارد آورده و در راستای اهداف توسعه پایدار گام برداریم.بی‌تردید حیات ‌وحش جزء مهمی از محیط‌ زیست به‌شمار می‌رود که باید برای حفظ آن همت گماشت و این جز با آموزش افراد، فرهنگسازی و مسئولیت‌پذیری امکان‌پذیر نخواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌ جنوبی یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور با تنوع زیستی و زیستگاه‌های طبیعی متنوع است و ۲۵درصد گونه‌های مهره‌دار کشور را می‌توانیم در استان ببینیم. وی بیان کرد: در خراسان‌ جنوبی ۲۰۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار، ۷۰ گونه خزنده و بیش از یک‌ هزار گونه گیاهی شناسایی شده که این اعداد از نظر علمی بسیار ارزشمند است. این تنوع گونه‌های جانوری مترادف با تنوع گونه‌های جانوری در چند کشور اروپایی است که علت آن را باید در وجود جاذبه‌های مختلف طبیعی چون تالاب، کویر، جنگ بنه هزار ساله و مراتعی با پوشش گیاهی چشمگیر دانست. اکبری افزود: محیط ‌زیست حدود ۵/۱۲ درصد از خاک خراسان ‌جنوبی را در قالب پناهگاه‌های حیات‌وحش و مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت قرار دارد و البته هر کجای استان یک موجود زنده مهره‌دار زندگی می‌کند، در برابر شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه از او محافظت می‌کنیم.مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان ‌جنوبی با اشاره به این‌که متأسفانه در برخی شاخص‌ها چون همراهی با قاچاقچیان پرنده کمیاب هوبره جزو استان‌های پیش‌رو هستیم، گفت: در حال ‌حاضر ۱۰ گونه جانوری در معرض خطر در خراسان ‌جنوبی داریم که یوزپلنگ، پلنگ، روباه شنی و گربه شنی از آن جمله است. وی اظهار کرد: در خطر انقراض بودن برخی از این گونه‌های جانوری یک مقیاس جهانی و نه ملی است و از این جهت این‌گونه نیست که ما در استان اقدامی را به تنهایی برای مصون ماندن آن حیوان از خطر انقراض انجام داده و به نتیجه برسیم.اکبری با اشاره به این‌ که در مورد گونه‌های در معرض خطر تنها از انقراض آن‌ها جلوگیری می‌شود، بیان کرد: تا به حال گونه جانوری نبوده که از خطر انقراض بیرون بیاید.
برچسب ها: محیط زیست