به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۲۲۴۱۷۳

اولتیماتوم آمریکا به چین برای بستن کنسول‌گری‌اش

اولتیماتوم آمریکا به چین برای بستن کنسول‌گری‌اش
گروه بین الملل: آمریکا از پکن خواست دفتر روادید و پاسپورت در کنسول‌گری عمومی چین، واقع در شهر هوستون ایالت تگزاس آمریکا را ببندد. برخی گزارش‌ها نیز از تهدید چین به بستن کنسولگری آمریکا در ووهان حکایت دارد. وزارت خارجه چین نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت واشنگتن به طور ناگهانی، به پکن خبر داده که کنسول‌گری‌اش در تگزاس را ببندد.
"وانگ ونبین"، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن شدیداً این تصمیم را محکوم کرده و از آمریکا خواسته از این اقدام صرف‌نظر کند. این در حالی است که پکن در پاسخ، به اقدامات تلافی‌جویانه نیز اشاره کرده است.پکن در حال حاضر دارای ۵ کنسولگری عمومی در آمریکا است که در شهرهای نیویورک، شیکاگو، سن فرانسیسکو و لس‌آنجلس مستقر هستند. سفارت چین نیز در واشنگتن دی‌سی مستقر است.بنا بر گزارش دپارتمان پلیس هوستون، پلیس و مأموران آتش‌نشانی در واکنش به گزارشی مبنی بر مشاهده شدن آتش در حیاط کنسول‌گری هوستون، در محل حاضر شده‌اند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که آتش، بر اثر سوزاندن برخی مدارک و اسناد در حیاط کنسول‌ری ایجاد شده بود.سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سوزانده شدن اسناد در حیاط کنسول‌گری،اظهار کرد دفتر هوستون به شکل "عادی" در حال فعالیت است.روابط چین و آمریکا در جریان بیماری همه‌گیر کرونا و همزمان با اظهارات مکرر ترامپ مبنی بر مقصر دانستن پکن در شیوع ویروس، دچار تنش شده است. مقامات آمریکا پیشتر گفته بودند که در حال بررسی گزینه‌های متعدد برای تنبیه چین بابت تعداد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، از جمله مسدود کردن برخی از مشهورترین شبکه‌های اجتماعی این کشور مانند "تیک‌تاک" هستند. با این وجود و نیز بر اساس اعلام وزارت خارجه چین، دستور به بستن کنسولگری این کشور تا حدی غافلگیرانه بوده است.
برچسب ها: چین آمریکا