به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۲۴۱۹۱

۴۰ درصد قمی‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند

۴۰ درصد قمی‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند
گروه جامعه:رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استفاده از ماسک ۹۰ درصد در پیشگیری از انتقال ویروس مؤثر است اما بااین‌حال ۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند.
 محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری با ذکر این مطلب که نسبت به قبل، مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کرونا در قم افزایش نیافته اما منحنی شیوع رشد کرده و امکان دارد به وضعیت قرمز برسیم، گفت: متأسفانه برگزاری آئین عروسی، عزا و مسافرت سه عامل در افزایش انتقال کرونا در قم است و برگزاری تجمعات غیرضروری همچنان خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.
وی با بیان این مطلب که در روزهای اخیر، تعداد مبتلایان و بستری ها در قم افزایش داشته است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد از آزمایش‌های افراد مشکوک، مثبت می‌شود و این هشداری جدی به افرادی است که توجهی به رعایت پروتکل‌ها ندارند.
قدیر عنوان کرد: براساس تحقیقات جهانی، کروناویروس دچار جهش شده و تعداد زیادی از مردم را مبتلا کرده است که این امر نشان می‌دهد باید محدودیت‌ها دوباره اعمال شود.
وی با تأکید بر اینکه اگر نسبت به هشدارها، بی‌تفاوت باشیم ممکن است در هفته آینده وارد وضعیت قرمز شویم، یادآور شد: با توجه به اینکه وضعیت در برخی از استان‌های همجوار قرمز است، زرد نگاه‌داشتن وضعیت قم بسیار دشوار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: افزایش اطلاع‌رسانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازمند همراهی همه دستگاه‌های اجرایی است، در این میان ما نیز به وظایف خود در مقابله با کرونا می‌پردازیم تا این شرایط را پشت سر بگذاریم.
وی گفت: استفاده از ماسک ۹۰ درصد در پیشگیری از انتقال ویروس مؤثر است اما بااین‌حال ۶۰ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند و در صنوف به نقطه مطلوبی از نظر استفاده از ماسک دست نیافته‌ایم.
قدیر در مورد تولید و توزیع ماسک نیز توضیح داد: در جهت ارتقای افزایش ظرفیت ماسک، مجوز تولید ویژه کارگاه‌ها و واحدهای فعال تا پایان شهریورماه تمدید شد.
وی عنوان کرد: در تأمین مواد اولیه که یکی از دغدغه‌های تولید بوده نیز در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم نیاز استان را تأمین کنیم، فهرست داروخانه‌هایی که ماسک توسط آن‌ها توزیع می‌شود به اطلاع شهروندان می‌رسد و نظارت شدیدی بر تولید وجود دارد. برخی از شهروندان در استفاده از ماسک‌های فیلتردار و جراحی اصرار دارند، درحالی‌که پروتکل‌های بهداشتی با ماسک معمولی یا پارچه‌ای و خانگی نیز امکان‌پذیر است. همچنین در جهت جلوگیری از سوءاستفاده در بازیافت، شهروندان ماسک‌های استفاده‌شده را معدوم کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کرونا قم