به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۲۲۴۲۰۷

مناقشه میان یونان و ترکیه بر سر حفاری گاز

مناقشه میان یونان و ترکیه بر سر حفاری گاز
 گروه بین الملل: مناقشه بر سر اکتشاف گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه میان ترکیه و یونان افزایش می‌یابد. هر دو کشور به حضور دریایی خود در جنوب جزیره کرت افزوده‌اند. نخست‌وزیر یونان با صدراعظم آلمان تلفنی در این باره گفت‌وگو کرد. تعداد زیادی از کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ترکیه در حال گشت‌زنی در دریای اژه و شرق دریای مدیترانه در نزدیکی جزیره کرت و جزیره رودس هستند.تلویزیون دولتی یونان گزارش داد که کشتی‌های جنگی یونان نیز در این مناطق در رفت و آمد هستند. بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی یونان به حال آماده‌باش درآمده‌اند. حضور نظامی دو کشور  در این منطقه افزایش یافته است.
طبق گفته دفتر نخست‌وزیری یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر این کشور، حرکت کشتی‌های جنگی را تلفنی به اطلاع آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، رسانده است.
یونان در ماه‌های گذشته چندین بار به ترکیه هشدار داده بود كه کشتی‌های خود را برای حفاری گاز طبیعی به این منطقه نفرستند. مقام‌های ترکیه در روزهای گذشته اعلام كرده بودند که کشتی اکتشافی "Oruc Reis" فعالیت‌های جدید لرزه‌نگاری و حفاری را در شرق مدیترانه آغاز خواهد كرد.
این کشتی  از شهر آنتالیا در جنوب ترکیه حرکت کرده است.  فعالیت‌های لرزه‌نگاری این کشتی هنوز آغاز نشده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیش از این در ماه ژانویه اعلام کرده بود که "در اسرع وقت" در منطقه‌ای که بر سر آن با لیبی به توافق رسیده، بررسی اکتشافی گاز را آغاز می‌کند. اجرای این پروژه ترکیه می‌تواند بر مناطقی در جنوب جزیره کرت که بالقوه سرشار از گاز طبیعی است، تأثیر بگذارد. علاوه بر این، از دید یونان این مکان در منطقه موسوم به "منطقه اقتصادی انحصاری اتحادیه اروپا" قرار دارد.
طبق ادعای ترکیه، گرچه جزایری مانند جزیره کرت دارای آب‌های سرزمینی هستند، اما منطقه اقتصادی انحصاری ندارند.وزارت امور خارجه ترکیه در آنکارا ادعاهای طرف یونانی مبنی بر اینکه "کشتی اکتشافی در تلاش است تا به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی یونان شود" را رد کرد.
اختلاف در مورد حفاری در قبرس
آنکارا در حال حاضر بدون اجازه دولت قبرس در آب‌های آن کشور دست به حفاری زده است. اتحادیه اروپا حفاری گاز از سوی ترکیه در سواحل قبرس را در رده "غیرقانونی" جای داده است. در واقع با این رده‌بندی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چارچوبی قانونی برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ترکیه را ایجاد کرده‌اند.
  هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در کنفرانس مطبوعاتی با همتای یونانی خود در آتن از ترکیه خواست تا حفاری‌های گاز و نفت در شرق دریای مدیترانه را متوقف کند. ماس گفت که دولت آلمان انتظار دارد آنكارا هر چه سریع‌تر حفاری‌ها در سواحل قبرس را متوقف كند و "حفاری‌های دیگری را نیز در منطقه آغاز نکند."
وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت که پیشرفت در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که "آنکارا از ایجاد تحریکات در شرق مدیترانه خودداری کند".
ماس هم‌زمان تأکید کرد که هیچ راهی به غیر از "گفت‌وگوهای آزاد و صادقانه" با آنکارا برای حل این مشکل وجود ندارد. او گفت که ترکیه "یک کشور مهم استراتژیک در ناتو و همچنین در موضوع مهاجرت" است.
نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان، ترکیه را به "نقض حقوق دموکراسی قبرس" متهم کرد. او ضمن محکوم کردن اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه گفت که آنکارا "به جای اینکه با یک روح سازنده وارد گفت‌وگو شود، حقوق دمکراسی قبرس را نقض می‌کند."
برچسب ها: یونان ترکیه