کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تصویب لغو قانون منع سفر مسلمانان به آمریكا

2 مرداد 1399 ساعت 18:23

گروه بین الملل: مجلس نمایندگان آمریکا به لغو قانون دولت ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده رأی داد. این رأی یک پیروزی برای مسلمانان آمریکا و گروه‌های مدافع حقوق شهروندی محسوب می‌شود.این طرح که به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس آمریکا که در دست دموکرات‌هاست، رسیده در حقیقت برای ماه مارس پیش‌بینی شده بود، پیش از آنکه ویروس کرونا در زمان‌بندی برنامه‌های کنگره تغییراتی به وجود آورد.


احتمال این که این طرح در مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند به تصویب برسد کم است با این حال تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، حامیان آن را بسیار خشنود کرده است؛ کسانی که از مدتها پیش در تلاش برای لغو قانون ممنوعیت سفر به آمریکا هستند و آن را نوعی تبعیض می‌دانند.فرحانا خِرا، مدیر اجرایی سازمان هواداران مسلمانان، گروهی که تلاش زیادی در حمایت از این طرح کرده، تصویب آن را "یک لحظه تاریخی برای مسلمانان" دانسته است.
او گفته است: «تصویب این طرح نشان می‌دهد که مسلمانان که توسط دولت ترامپ هدف ممنوعیت قرار گرفته و مجرم انگاری شده‌اند، از حقوق و شأن انسانی برخوردارند.»
 تمامی نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا به این طرح رأی مثبت دادند. علاوه بر دموکراتها، دو نماینده جمهوری‌خواه؛ ویل هارد از تگزاس و برایان فیتزپاتریک از پنسیلوانیا نیز رأی آری به آن دادند.
کاخ سفید ماه مارس مخالفتش با این طرح را اعلام کرد و در بیانیه‌ای لغو ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را "برای امنیت ملی ایالات متحده مضر" اعلام کرد. در این بیانیه همچنین تاکید شده بود که دولت آمریکا به تلاش‌هایش برای در امنیت نگه داشتن مردم آمریکا در برابر گسترش بیماری کووید۱۹ ادامه خواهد داد.طرحی که در مجلس نمایندگان تصویب شد البته ربطی بهفرمان منع مهاجرت ترامپ در دوران شیوع کرونا ندارد و مربوط به قانونی است که دولت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ تعیین کرد. دموکرات‌ها قانون منع ورود اتباع کشورهای با اکثریت مسلمان به ایالات متحده را که ترامپ وعده آن را در مبارزات انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ داده بود، ضد مسلمانان می‌دانند.یکی از نمایندگان مجلس آمریکا هنگام رأی‌گیری نهایی برای این طرح گفت: «امروز یک روز بزرگ برای کنگره خواهد بود اگر ما تلاش مفتضحانه و رسوای رییس جمهور برای جرم‌انگاری مردم بر اساس مذهبشان را خنثی کنیم.»
قانون پیشنهادی ترامپ پس از اعتراضات و با تغییراتی در سال ۲۰۱۸ از سویدادگاه عالی آمریکا تایید شد. بر اساس این قانون اتباع پنج کشور با اکثریت مسلمان؛ ایران، سومالی، یمن، سوریه و لیبی به اضافه کره شمالی و نیز برخی از اعضای دولت ونزوئلا و خانواده‌هایشان از سفر به آمریکا منع شده‌اند.

 


کد مطلب: 224215

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/224215/تصویب-لغو-قانون-منع-سفر-مسلمانان-آمریكا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir