به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۲۴۲۸۶

سیاست تعامل با چین شکست خورده است

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا، طی نطقی سیاست «تعامل کورکورانه» با حکومت چین را رد و اعلام کرده است که ایالات متحده دیگر نمی تواند اختلافات ایدئولوژیک خود با حزب کمونیست چین را نادیده بگیرد.
سیاست تعامل با چین شکست خورده است
مایک پومپئو، رئیس جمهور چین را «معتقد واقعی به یک ایدئولوژی دیکتاتوری ورشکسته» خوانده و خواهان تعامل با شهروندان چین از جمله اقلیت مسلمان اویغور و مردم هنگ کنگ شد. او به حاضران گفت: «اگر جهان آزاد چین کمونیستی را تغییر ندهد، چین ما را تغییر خواهد داد.»گروهی از فعالان مخالف حکومت چین هم در این نشست حضور داشتند.ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رییس جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه، خواهان تعامل با چین بود و با سفر تاریخی خود به این کشور آغازگر روند عادی سازی روابط دو طرف شد. واشنگتن و پکن سپس در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر در ژانویه ۱۹۷۹ رسما روابط دیپلماتیک برقرار کردند.مایک پومپئو گفت اقدام ریچارد نیكسون و وزیر امور خارجه وی هنری كیسینجر در چرخش به سوی چین در جریان جنگ سرد - که با هدف مهار اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام شد - کار درستی بود، اما به گفته وی، این خط مشی تعامل ناکام مانده زیرا چین به تعهداتش عمل نکرده است.این مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «ما تصور کردیم تعامل با چین آینده ای روشن از همکاری به وجود بیاورد.»او افزود: «اما امروز ما همچنان ماسک بر صورت زده ایم و شاهد افزایش تعداد قربانیان همه گیری (کرونا) هستیم زیرا حزب کمونیست چین به تعهداتش در قبال جهان عمل نکرد.»
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین استراتژی دولت دونالد ترامپ در قبال چین را "سختگیرانه" خواند اما در عین حال خواهان آن شد که کشورهای دیگر هم به ایالات متحده بپیوندند.
او گفت:‌ «ما ملت های آزاد جهان باید به روش های خلاقانه‌تر و قاطعانه‌تر تغییراتی در رفتار [حزب کمونیست چین]اعمال کنیم، زیرا اقدامات پکن مردم و سعادت ما را تهدید می کند.»
مایک پومپئو افزود: «محفاظت از آزادی های ما در برابر حزب کمونیست چین رسالت زمان ماست و آمریکا به خاطر اصول اساسی خود برای رهبری این (کار) در بهترین موقعیت قرار دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده و متحدانش می توانند در سازمان ملل متحد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گروه هفت کشور صنعتی جهان (گروه ۷) با چین برخورد کنند. او در عین حال گفت شاید زمان آن باشد که کشورهای همفکر آمریکا گروه تازه ای تشکیل بدهند، «ائتلافی از دموکراسی ها.»مایک پومپئو همچنین خواهان حمایت از مردم چین شد و آنها را به عنوان افرادی «تحت ستم» حزب حاکم کمونیست معرفی کرد. او گفت: «کمونیست ها همیشه دروغ می گویند اما بزرگترین دروغ این است که حزب کمونیست چین برای ۱.۴ میلیارد نفر صحبت می کند که زیر نظر و مظلوم هستند و از بیان افکار خود هراس هستند.»وزیر امور خارجه آمریکا همچنین شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، را «معتقد واقعی به یک ایدئولوژی دیکتاتوری ورشکسته» خواند که «ستم کردن سرنوشتش است.»مایک پومپئو تاکید کرد علیرغم رد خط مشی «تعامل کورکورانه» گفتگوهای واشنگتن با پکن ادامه خواهد یافت اما این گفتگوها «متفاوت خواهد بود» و رویکرد دو طرف باید بر اساس دو اصل انصاف و عمل متقابل باشد.این مقام آمریکایی همچنین گفت بسیاری از دانشجویان چینی برای «سرقت علمی» به آمریکا می آیند.



 
برچسب ها: چین آمریکا