به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۲۲۴۳۲۴

قسط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

قسط وام ودیعه مسکن چقدر است؟
گروه اقتصادی: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر است بلغ  ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع تخصیص داده شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای کمک هزینه اجاره بهای مستاجران پرداخت شود. شیوع کرونا امسال بسیاری از مشاغل را با کاهش شدید درآمد روبرو کرد و رشد فزاینده تورم نیز خود سبب شد مستاجران با شرایطی استثنایی مواجه شوند . افزایش قیمت مسکن، رشد عجیب اجاره‌بها را در کشور در پی داشت به طوری که یکی از مقامات مسئول در وزارت راه و شهرسازی این نکته را ایید کرده است که اجاره بها در برخی مناطق افزایش عجیب و غریب ۸۰۰ درصدی را نیز شاهد بوده است.محمود محمود زاده ، معاون وزیر راه در این خصوص گفته است: ۱۵ روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها (تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد)  بیشترین افزایش نرخ با ۸۰۰ درصد در کرمانشاه و ۱۰۰ درصد در تهران و کلانشهرهای دیگر  ثبت شده است.



چه کسانی وام ودیعه مسکن می گیرند؟
هر چند در ابتدای اجرای این طرح برخی با استناد به اینکه تمامی مستاجران می توانند مشمول دریافت این تسهیلات باشند بر افزایش نرخ اجاره دمیدند اما طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی گروه های هدف مشمول دریافت این وام جمعیتی برابر با ۶۰۰ هزار خانوار را شامل می شود . در عین حال زنان سرپرست خانوار، حقوق بگیران، کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان جزو گروه‌های هدف این طرح هستند.خانواده‌های ۵ نفره و حقوق بگیر ثابت، خانه اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند که جمعیتی در حدود ۶۰۰ هزار خانوار را تشکیل می دهند. پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این خصوص می‌گوید: مطابق قوانین و مقررات بانکی، این وام به مستأجر تعلق می‌گیرد، اما به موجر پرداخت می‌شود.مبلغ وام برای کلانشهر تهران ۵۰ میلیون، کلانشهرهای دیگر ۳۰ میلیون و برای دیگر شهرستان‌ها ۱۵ میلیون تومان با سود ۱۳ درصد در نظر گرفته شده است و افرادی که بیمه هستند و کدکارگاهی هستند می‌توانند از کدکارگاهی برای ضمانت استفاده کنند.

قسط وام ودیعه مسکن چقدر است؟
این تسهیلات را می‌توان تسهیلاتی خاص در شبکه بانکی دانست. این تسهیلات در حقیقت در قالب ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت می شود و در پایان قرارداد اجاره در یک سال مستاجران باید مبلغ دریافتی را به بانک بازگردانند . به عبارت دیگر بانک ۵۰ میلیون تومان را بابت کمک هزینه مسکن در اختیار مستاجران قرار می دهد و سپس در پایان سال اصل این مبلغ را دریافت می کند . در ان فاصله زمانی مستاجران باید کرمزد ۱۳ درصدی این مبلغ را هر ماه به بانک پرداخت نمایند .طبق اعلام محمود محمود زاده  ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در طرح ودیعه مسکن به مستأجران متقاضی پرداخت می‌شود که پس از یک سال باید آن را به بانک بازگردانند و در این مدت ماهانه ۵۴۰ هزار تومان نیز سود این تسهیلات را پرداخت کنند.وی با بیان این که ۵۰ میلیون تومان معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است، گفت: وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک شده است.بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اقساط وام ۵۰ میلیون تومانی، ماهی ۵۴۰ هزار تومان، ۳۰ میلیون تومانی ماهی ۳۲۵ هزار و ۱۵ میلیون تومانی ماهی ۱۶۰ هزار تومان با نرخ سود ۱۳ درصد است. همتی نیز در این خصوص گفته است: افرادی که با تأئید وزارت راه و شهر سازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل وسود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، میتوانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه ونرخ ۱۲درصد دریافت کنند.
برچسب ها: مسکن ودیعه مسکن