به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۲۴۳۷

چاقی حس چشایی را تغییر می‌دهد

گروه علمی و فناوری: چاقی مفرط می‌تواند با دستکاری واکنش زبان به غذاهای مختلف، چشایی فرد را در بنیادی‌ترین سطح دستخوش تغییر کند.
چاقی حس چشایی را تغییر می‌دهد
زیست‌شناسان دانشگاه بوفالو در مطالعات خود دریافتند که چاقی بیش ‌از اندازه در موش‌های تحت آزمایش، شناسایی‌ مزه‌های شیرین را برای این حیوانات مختل کرد.در این پروژه، موش‌های چاق در مقایسه با همنوعان لاغرترشان، از سلول‌های چشایی کمتری که به محرک‌های شیرین واکنش نشان می‌دهند، برخوردار بودند و سلول‌هایی هم که به شیرینی پاسخ می‌گفتند، واکنش ضعیفی داشتند. این یافته‌ها، دیدگاه‌های جدیدی را در خصوص چگونگی تغییر رابطه فرد با غذا بر اثر چاقی ارائه می‌دهد.

کارتین مدلر، دانشمند علوم زیستی، در این رابطه گفت: مطالعات نشان داده‌ که چاقی می‌تواند به تغییراتی در مغز و اعصابی که سیستم چشایی را کنترل می‌کنند، بینجامد اما تاکنون کسی سلول‌های موجود بر روی زبان را که با غذا در تماس هستند، بررسی نکرده بود. وی در ادامه افزود: ما در این سطح از تحقیقات مشاهده کردیم که خود سلول‌های گیرنده چشایی تحت تاثیر چاقی قرار می‌گیرند.این تحقیق حائز اهمیت گزارش شده زیرا حس چشایی در تنظیم اشتها، آنچه فرد می‌خورد و همچنین چگونگی غذاخوردن نقش مهمی ایفا می‌کند.

این که چگونه عدم توانایی شناسایی مزه شیرین، اضافه وزن را ترغیب می‌کند هنوز مشخص نیست، اما مطالعات پیشین حاکی از آن است که افراد چاق تمایل بیشتری به مصرف شرینی‌جات و غذاهای خوش‌طعم دارند، گرچه به خوبی افراد لاغراندام این مزه‌ها را حس نمی‌کنند.مدلر معتقد است شاید داشتن مشکل شناسایی طعم شیرین موجب شد که در این تحقیق، موش‌های چاق بیش از همنوعانشان برای حس‌کردن مزه آن‌، شرینی‌جات بخورند.این دانشمند اضافه کرد: چنانچه ما از چگونگی تاثیرپذیری سلول‌های چشایی و اینکه چگونه این سلول‌ها به حالت عادی خود باز می‌گردند آگاه شویم، می‌توانیم به شیوه‌های جدیدی برای ترغیب شیوه‌های سالم غذاخوردن دست یابیم.

وی همچنین اظهار داشت: سلول‌های چشایی موجود بر روی زبان در مقایسه با سلول‌های موجود در دیگر بخش‌های بدن مانند مغز، برای انجام تحقیقات قابل دسترس‌تر هستند.دانشمندان حاضر در این پروژه، 25 موش عادی را با 25 موش دیگر که دچار چاقی مفرط بودند، مقایسه کردند.به منظور اندازه‌گیری واکنش موش‌ها به طعم‌های مختلف، تیم تحقیق فرآیندی موسوم به «سیگنالینگ کلسیم» را بررسی کرد.زمانی که سلول‌ها مزه خاصی را تشخیص می‌دهند، افزایش موقتی در سطوح کلسیم موجود در درون آن‌ها حاصل می‌شود و دانشمندان این تغییر را اندازه‌گیری کردند.

در پایان مشخص شد که سلول‌های چشایی موش‌های چاق نه فقط به شیرینی، بلکه به مزه تلخ نیز واکنش بسیار ضعیف نشان دادند.این در حالی بود که سلول‌های چشایی هر دو گروه حیوانات به طور مشابهی به طعم umami (خوشمزه) واکنش نشان دادند. این مزه با غذاهای گوشتی مرتبط است.
مرجع : ایسنا