به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۲۲۴۸۹۶

ثبت یک رکورد تاریخی برای دمای هوا

گروه علمی و فناوری: دمای هوا در یکی از جزیره‌های اقیانوس منجمد شمالی به نزدیک ۲۲ درجه سانتیگراد رسید و یک رکورد تاریخی جدید ثبت کرد. پژوهشگران معتقدند گرمایش کره زمین در قطب شمال سریع‌تر از دیگر نقاط جهان رخ می‌دهد.
ثبت یک رکورد تاریخی برای دمای هوا
موسسه هواشناسی نروژ در اسلو می‌گوید در مجمع‌الجزایر سوالبارد در اقیانوس منجمد شمالی بالاترین دمای هوا در ۴۰ سال گذشته ثبت شد.دمای ثبت شده در یکی از جزیره‌های این مجموعه که هزار و ۳۰۰ کیلومتر با مرکز قطب شمال فاصله دارد ۷/ ۲۱ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به رکورد قبلی ثبت شده در ۱۶ ژوئیه ۱۹۷۹ در همین منطقه چهار دهم درصد بیشتر است.
موسسه نروژی پیش‌بینی می‌کند دمای غیرمتعارف هوا در مجمع‌الجزایر سوالبارد احتمالا تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت و به طور آشکار فراتر از میانگین دمای معمول در این منطقه خواهد بود.
ژوئیه گرم‌ترین ماه سال در قطب شمال به شمار می‌رود؛ با این دمای هوا در این ماه معمولا بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد بیشتر نیست.موسسه هواشناسی نروژ در یک پیام توئیتری محل جزیره‌ای که رکورد تازه دمای هوا در آن ثبت شده را مشخص کرده است.پژوهشگران بر این باورند که گرمایش زمین بر اثر تغییرات اقلیمی در قطب شمال دو برابر سریع‌تر از دیگر مناطق جهان در حال رخ دادن است.در بخشی از قطب شمال که به روسیه تعلق دارد از ژانویه امسال تا کنون میانگین دمای هوا پنج درجه بیشتر از میانگین معمول بوده است.ابتدای ماه ژوئیه در شمال سیبری دمای ۳۸ درجه سانتیگراد ثبت شده که رکورد جدیدی برای حرارت هوا در مناطق اطراف قطب شمال به حساب می‌آید.
رکوردی که اخیرا در جزیره‌های متعلق به نروژ در قطب شمال ثبت شده دومین رکورد دمای هوا در دو قطب کره زمین در شش ماه گذشته بود. رکورد قبلی فوریه امسال در قطب جنوب ثبت شد.
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ دماسنج مرکز پژوهشی دانشمندان آرژانتینی در قطب جنوب بیشترین دمای هوا را ۳/ ۱۸ درجه سانتیگراد ثبت کرد.
این بالاترین دمایی است که از زمان ثبت آمار در سال ۱۹۶۱ تا آن زمان در این ایستگاه تحقیقاتی ثبت شده است. رکورد قبلی مربوط به ماه مارس سال ۲۰۱۵ با دمای ۵/ ۱۷ درجه سانتیگراد بود.
گرمایش زمین، گرچه برخی سیاستمداران منکر آن هستند و برخی مانند رئیس جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ آن را به تمسخر می‌گیرند، واقعیتی است که هر روز جلوه‌ای از آن در گوشه‌ای از کره زمین خود را به رخ می‌کشد.دونالد ترامپ وجود تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند و پدیده گرمایش زمین را به بهانه برخی رخدادهای طبیعی خاص به سخره می‌گیرد.
بهمن ماه سال ۹۷ و زمانی که برخی ایالت‌های غرب آمریکا با سرمایی شدید و کم‌سابقه روبرو بودند ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: «کاش کمی از آن گرمایش جهانی را الان می‌‌داشتیم.»
رئیس جمهوری ایالات متحده یک سال پیش از آن نیز که شرق آمریکا با سرمای شدیدی مواجه شد بار دیگر نسبت به نقش انسان در تغییرات اقلیمی ابراز تردید کرد و به کنایه گفت کاش مناطق سرمازده می‌توانستند از گرمایش زمین استفاده کنند. ترامپ در یکی از نخستین اقدام‌های خود پس از ورود به کاخ سفید، خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس که ۱۹۵ کشور آن را امضاء کرده‌اند را اعلام کرد.

 
برچسب ها: دما