به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۲۲۴۹۰۳
موسوی: اسرائیل نمی تواند به جمهوری اسلامی ایران بگوید کجا حضور داشته باشد

پاسخ آمریکا را به وقتش می‌دهیم

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران به وقت مقتضی پاسخ لازم به اقدام تروریستی آمریکا در مورد هواپیما مسافربری را خواهد داد .
پاسخ آمریکا را به وقتش می‌دهیم
 سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به سفر اخیر ظریف به مسکو اظهار کرد: آقای ظریف در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای لاوروف از طریق خط تلفنی امن یک ساعت با آقای پوتین در مورد مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی و منطقه رایزنی کردند.وی  در مورد اظهارات اخیر پمپئو  در  ارتباط با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاشهای این کشور در این زمینه  گفت:  بر اساس رایزنی‌ها و تماس هایی که ما با دوستان مان داشتیم، بعید  می‌دانم که آمریکایی‌ها به اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنند.
موسوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم که ایران در نواحی مرزی سرزمین های اشغالی حضور پیدا کند، گفت: آقای نتانیاهو مثل آقای هوک حرف زیاد میزند. ما نه حضور نظامی در جایی داریم و نه قصد داریم به صورت دائمی حضور نظامی در جایی داشته باشیم.وی با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است و این حضور به درخواست دولت سوریه انجام شده است، گفت: آنها هستند که باید مقداری خود را جمع و جور کنند. گرچه از اساس موجودیت آنها برای ما و کشورهای منطقه و حتی در سطح جهانی غیرمشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و چگونه حضور داشته باشد. اینها حرف های زیادی است که آقای نتانیاهو مطرح می کند.
وی همچنین در مورد اظهارات برایان هوک در جریان سفرهایی که به برخی از کشورهای منطقه داشته از جمله ادعای اینکه رئیس جمهور آمریکا در کنار ملت ایران است، گفت: آقای هوک حرف های زیادی می زند. حرف های مجانی می زند و از طرف دیگر با توجه به شرایط آمریکا و بر اساس توهماتی که دارد به یک دوره گردی افتاده اند.
وی با بیان اینکه حرف های وی بی اساس است، گفت: از جمله ادعای مضحکی که مطرح کرده بود مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا کنار مردم ایران است. واقعیت آن است که رئیس جمهور آمریکا مقابل ملت ایران است.موسوی با اشاره به تحریم اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران و تهدید فشارها علیه کشورمان در زمان ریاست جمهوری ترامپ گفت: اقداماتی که او علیه شهروندان ایرانی در ارتباط با تروریسم اقتصادی و یا تحریم ها انجام داده آیا این بیانگر این است که او کنار مردم ایران ایستاده است؟ به خاطر بستن راه های قانونی و محدودیت هایی که برای ارسال دارو به ایران ایجاد کرده تعدادی از کودکان بیمار ما جان خود را از دست داده اند و بیمارانی که دچار بیماری صعب العلاج هستند در تهیه داروهای خود با مشکل روبرو هستند.
سخنگوی وزارت خارجه با برشمردن برخی دیگر از اقدامات نامشروع دولت آمریکا علیه ایران، گفت: دولت آمریکا تمام مقررات بین المللی را زیر پا می گذارد و با قلدری و یکجانبه گرایی عمل می کند. آیا این اقدامات به معنای ایستادن کنار ملت ایران است؟ ملت ایران به این حرف ها توجهی نمی کند. آنها قهرمان ملت ایران در عرصه مبارزه با تروریسم را بزدلانه ترور کردند. مردم ایران به این حرف های بی پایه و بی اساس مقامات آمریکایی توجهی ندارند.موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش اروپا به نامه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با فعال شدن مکانیزم حل اختلاف که در برجام قید شده، چه بوده؟ گفـت: تا آنجا که می دانم اروپایی ها اعلام کرده اند که این نامه را دریافت کرده اند ولی فکر نمی کنم که پاسخی به آن داده باشند. در این مورد اطلاع دقیقی ندارم و باید بپرسم.وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر ظریف به مسکو ایران و روسیه در ارتباط با موضوع برجام نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند گفت: بخشی از رایزنی های دو کشور ایران و روسیه در جریان این سفر مربوط به برجام و تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با ریاست جمهوری آمریکا از جمله برنامه حزب دموکرات این کشور برای انتخابات پیش رو گفت: این مسائل، مسائل داخلی آمریکاست و ارتباط مستقیمی به ایران پیدا نمی کند.وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از حدود چهار دهه پیش همه این دولت ها با گرایش های مختلف حزبی را آزموده است. ملت ایران حافظه قوی تاریخی دارد و به ذهن خود سپرده است که دولت های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوری خواه چه اقدامات خصمانه ای را علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلف انجام داده‌اند.این دیپلمات کشورمان ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران اینکه چه کسی در آمریکا سرکار بیاید و چه گرایشی داشته باشد اهمیتی ندارد. ایران کاری به حرف ها و تبلیغات آنها در انتخابات ندارد. ما به رویکرد و رفتار آنها نگاه می کنیم و بر اساس شرایط و مقتضیات واکنش های مقتضی را خواهیم داشت.موسوی تاکید کرد: ما هیچ حساب ویژه ای روی اینکه چه کسی و چه دولتی در آمریکا سرکار باشد باز نکرده و نخواهیم کرد.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اظهارات اخیر پامپئو مبنی بر اینکه تضمین می کنیم تحریم های تسلیحاتی ایران تمدید خواهد شد و واکنش ایران به این سخنان تصریح کرد: ما می دانیم که آمریکایی ها از هیچ تلاشی برای پیگیری این موضوع فروگذاری نکرده اند. تا آنجا که خبر داریم  فشارهای زیادی را به کشورها در سطح شورای امنیت (اعضای دائم و غیردائم) و سطوح منطقه ای آورده اند.موسوی ادامه داد: ما این موضوع را به آنها، دوستان خودمان و همچنین اعضای شورای امنیت گفته ایم که این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و آنها نباید تحت فشار آمریکا ایران را از این حق قانونی خود که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم کنند و قطعا چنین مسئله ای با واکنش و حساسیت ایران مواجه خواهد شد.
موسوی گفت: با توجه به رایزنی ها و تماس هایی که با دوستان خود برقرار کرده ایم قدری بعید می دانیم که آمریکایی ها به این هدف خود برسند و احتمال نمی دهیم که کشورهای مختلف تن به این خواسته قلدر مابانه و نامشروع آمریکایی بدهند.




 
برچسب ها: آمریکا ایران