کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از سنگ‌ریزه‌های ضدعفونی‌شده تا نماز با حفظ فاصله

آغاز موسم حج با محدودیت‌های بی‌سابقه

7 مرداد 1399 ساعت 17:17

گروه بین الملل: ورود زائران برای شرکت در مراسم حج که امسال در ابعاد محدودی برگزار می‌شود، آغاز شده است. عربستان سعودی تحت تاثیر بحران همه‌گیری کرونا و برای رعایت مقررات بهداشتی ناگزیر شده این فریضه مهم مذهبی را در ابعادی بسیار محدودتر از معمول برگزار کند.


امسال وزارت حج و اوقاف عربستان سعودی اعلام کرده که فقط رقمی بین هزار تا ۱۰ هزار نفر از زائران که ساکن این کشور هستند در مراسم حج شرکت خواهند کرد. دو سوم آنها از اتباع خارجی ساکن عربستان سعودی و یک سوم از اتباع این کشور خواهند بود. عربستان سعودی با حدود ۲۷۰ هزار مبتلا و دو هزار و ۷۶۰ نفر که جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده اند، یکی از بالاترین رقم‌های ابتلا و مرگ‌و‌میر در خاورمیانه را دارد.
از افرادی که شرکت آنها در مراسم حج تایید شده آزمایش ویروس کرونا گرفته شده و در صورت منفی بودن پاسخ تست زیر نظر وزارت بهداشت دو هفته در یک هتل قرنطینه شده‌اند. این افراد باید در تمام مدت یک دستبند الکترونیکی ببندند تا نهادهای مسئول بتوانند حرکت آنها را تحت نظر داشته باشند.
حکومت عربستان امسال تمامی هزینه‌های زائران از جمله هتل، غذا، حمل و نقل و بهداشت را به عهده گرفته است. معمولا مراسم حج متناسب با هزینه پرواز به مکه چند هزار دلار خرج دارد و هر سال برای عربستان سعودی میلیاردها دلار درآمد ایجاد می‌کند. از زمان تاسیس کشور عربستان سعودی حدود ۹۰ سال پیش هیچ‌گاه مناسک حج لغو نشده است.
برای اولین بار در تاریخ به دلیل محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا زائران از کشورهای دیگر نمی توانند در مراسم حج امسال شرکت کنند.
معمولا زائران از گروه‌های سنی مختلف در مراسم حج شرکت می‌کنند ولی امسال به دلیل نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس فقط داوطلبان بین ۲۵ تا ۵۰ سال که از سلامت کامل برخوردار هستند، پذیرفته شده‌اند.امسال به رسانه‌های خارجی نیز اجازه داده نشده که مراسم حج را پوشش دهند.در عین حال تمامی زائران باید ماسک بزنند و آب چاه زمزم که از پیش در بطری‌های پلاستیکی بسته بندی شده در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. ریگ‌هایی که زائران معمولا در مسیر راه جمع آوری و به سوی نماد شیطان پرتاب می‌کنند از قبل جمع آوری و ضد عفونی شده و در کیسه‌های مخصوص به زائران داده خواهد شد.زائران باید سجاده‌های خود را بیاورند و قرار است مراسم نماز را با حفظ فاصله فیزیکی برگزار کنند.


 


کد مطلب: 225089

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/225089/آغاز-موسم-حج-محدودیت-های-بی-سابقه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir