به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۷ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۲۲۵۱۲۱

مناقشه بین ژاپن و کره جنوبی بر سر یك مجسمه

گروه بین الملل: یک جفت مجسمه جدید در کره جنوبی از مردی زانو زده در مقابله یک دختر به عنوان نماد قربانیان برده کشی جنسی از سوی ارتش ژاپن در زمان جنگ جهانی، تبدیل به مناقشه حساسیت برانگیز دیپلماتیک جدیدی بین این دو کشور شده است. سخنگوی دولت توکیو این سوال را مطرح کرده که آیا شخصیت مرد نمایانگر نخست وزیر ژاپن است؟
مناقشه بین ژاپن و کره جنوبی بر سر یك مجسمه
کیم چانگ ریئول، مالک باغ گیاهشناسی در شهر کوهستانی پیه ئونگ چنگ،  تصریح کرد مراسم رونمایی از این مجسمه‌های برنزی که قرار بوده دهم اوت برگزار شود را از بابت آنچه که یک مناقشه ناخواسته خواند، لغو کرده است.کیم تصریح کرد، این مجسمه‌ها ایده او بوده‌اند اما مشخصا دنبال این نبوده که شخصیت مرد نمایانگر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن باشد. آبه از زمان رسیدن به نخست وزیری ژاپن در ۲۰۱۲ تا کنون با در پیش گرفتن مواضع ملی‌گرایانه در قبال گذشته استعماری و جنایات زمان جنگ جهانی ژاپن و مطالبه‌اش از کره جنوبی برای حذف مجسمه‌های مشابه نماد قربانیان برده کشی جنسی ژاپن استعماری از مقابل سفارت کشورش در شهر سئول و دیگر مکانها، خشم کره‌ای‌ها را برانگیخته است.
اما مجسمه‌های قرار داده شده در باغ کیم انتقادهای خود کره‌ای‌ها را هم برانگیخته و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این مجسمه‌ها را بدسلیقگی و بیش از حد تحریک آمیز خوانده‌اند. کیم از این مجسمه‌ها دفاع کرده و گفته آنها نشان دهنده تمایل او برای اینکه کشورها اختلافاتشان بر سر تاریخ را حل کنند، است. او گفت انتظار نداشته که این مجسمه‌ها انقدر جنجال سیاسی به وجود بیاورند.
کیم اظهار کرد: آن مرد هم میتواند آبه باشد هم نباشد!او عنوان کرد، همچنان این مجسمه را در باغش حفظ می‌کند. وی افزود: این مرد نماینده هر شخص مسئولی است که می‌تواند صادقانه هم اکنون و یا در آینده از قربانیان برده کشی جنسی عذرخواهی کند. این مرد حتی می‌تواند پدر این دختر باشد. به همین دلیل من نام این مجسمه‌ها را گذاشتم "جبران ابدی".
یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری در شهر توکیو اظهار کرد بر طبق "ادب بین‌المللی" این قابل قبول نیست که مجسمه مرد در حقیقت نمایانگر شینزو آبه باشد.
وی افزود: من فکر می‌کنم چنین چیزی بر طبق ادب بین‌المللی غیرقابل بخشش است.

 
برچسب ها: کره جنوبی ژاپن