به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۲۲۵۲۵۰

بلایی که کروناسر فروش گیشه‌های آسیایی آورد

بلایی که کروناسر فروش گیشه‌های آسیایی آورد
گروه فرهنگی:با شیوع کرونا در جهان، درآمد گیشه‌های آسیایی ۹۲ درصد کاهش یافت.تاثیر منفی شیوع کرونا بر درآمد گیشه‌های جهان برکسی پوشیده نیست اما به تازگی آمار جدیدی منتشر شده که به طور خاص شدت خسارت وارده بر گیشه‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه را برجسته می‌کند.براساس آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت اس اند پی گلوبال اینتلیجنس (S&P Global Market intelligence) و اوپس دیتا (OPUSData)، درآمد گیشه‌های این منطقه از ژانویه تا ژوئن امسال (دی ۹۸-تیر ۹۹) در مقایسه با نیمه اول سال گذشته میلادی، ۹۲ درصد کاهش یافته است. مجموع درآمد سینماهای این منطقه در شش ماه اول امسال تنها ۶۰۳ میلیون دلار بود.آسیا در شرایط عادی با درآمد سالانه بیش از ۱۷ میلیارد دلار، سودآورترین گیشه سینمایی جهان است. هر چه باشد چین، ژاپن و کره جنوبی که بعد از آمریکای شمالی سه بازار بزرگ سینمایی جهان به حساب می‌آیند، در این منطقه قرار دارند.
اما با شیوع کرونا، تعطیلی سینماها و نگرانی تماشاچیان، شرایط گیشه در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی با شرایط عادی فاصله زیادی داشت. آمار جدید از افت ۹۸ درصدی درآمد گیشه سینماهای چین حکایت دارد. درآمد سینماهای ژاپن نیز در ۶ ماه اول امسال با افتی ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۱۹ میلیون دلار رسید. در کره‌جنوبی نیز درآمد گیشه ۷۹ درصد کاهش یافت و در ۱۸۱ میلیون دلار متوقف شد. سینماهای استرالیا نیز تنها ۱۱۶ میلیون دلار فروش کردند که ۷۳ درصد کمتر از درآمد سال گذشته آنها بود.تحلیلگران شرکت اس اند پی همچنین حجم فیلم‌های منتشر شده در این منطقه را نیز مورد بررسی قرار دادند؛ تعداد این فیلم‌ها با روندی نزولی از ۱۴۰ مورد در ژانویه (دی-بهمن ۹۸) به ۴۱ فیلم در آوریل (فروردین-اردیبهشت ۹۹) و ۳۹ فیلم در ماه مه (اردیبهشت-خرداد ۹۹) رسید.
ویروس کرونا موسوم به کووید-۱۹  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع یک ویروس مرگبار جدید را در چین اعلام کرد.این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۱۶ میلیون نفر را مبتلا کرده است که از این میان بیشتر از ۶۵۰ هزار نفر جان باختهاند.شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری از فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت ها شده و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.